Sjukvården - är detta ok?

Skönt att ha en syndabock ;)

Fast nu är det ju landstingen som bestämmer över vården och de styrs av folkvalda landstingspolitiker. Just där jag bor är det rött styre i landstinget och det finns oändligt med saker som är fel, både i ekonomi och styrning.

Så du menar att det bara är en tillfällighet att vården blivit sämre sedan den privatiserades? Någon tjänar stora pengar på det här och det är då inte vi vanliga dödliga medborgare, den saken är då säker. För en 10 år sedan fick man tid snabbt och de hade tid att lyssna. Jag blev t o m inlagd för att de tyckte att jag behövde vila ut. Det hade jag kunnat fetglömma idag.
 
Så du menar att det bara är en tillfällighet att vården blivit sämre sedan den privatiserades? Någon tjänar stora pengar på det här och det är då inte vi vanliga dödliga medborgare, den saken är då säker. För en 10 år sedan fick man tid snabbt och de hade tid att lyssna. Jag blev t o m inlagd för att de tyckte att jag behövde vila ut. Det hade jag kunnat fetglömma idag.

Hoppsan!

Vården privatiserad? Nja, det har den väl ändå inte. Däremot har det öppnats möjligheter för privata aktörer att erbjuda vård.

Dessutom kan du läsa rapporter över hur vårdkvalitén är hos offentlig vård resp privata aktörer. Där har den offentliga sektorn en hel del att lära.

Om du anser att du får sämre vård nu jämfört med för tio år sedan så har det föga med vårdvalet att göra. Numera har du ju möjlighet att välja bort den VC du inte är nöjd med. Det kunde du inte förr.

Du får se till att hålla isär äpplen och päron.
 
Det låter inget vidare alls. Var själv på vårdcentralen för några veckor sedan, efter att ha fått ett gäng symptom sen i september ungefär. Sjukt trött, ökad aptit, torr hud, torrt hår, mina handleder känns svullna, torra ögon, mina armar domnar etc etc. Doktorn tog ett par blodprov och konstaterade sedan att vill jag utreda vidare får jag boka en ny tid, om ca 2 månader, annars rekommenderade han att jag avvaktar för det har varit mörkt ute nu...

Däremot måste det väl vara självklart att de ska prioritera ett barn som misstänks ha hjärnhinneinflammation?
Självklart skulle dom prioritera barnet!! Jag mådde illa av att höra dess skrik o skyndade därifrån så dom skulle få hjälp. Jag däremot borde ju inte blivit hänvisad till vårdcentralens "akutavdelning" anser jag. Men så gör dom väl eftersom vanliga bokningsbara tider är för få,
 
Hoppsan!

Vården privatiserad? Nja, det har den väl ändå inte. Däremot har det öppnats möjligheter för privata aktörer att erbjuda vård.

Dessutom kan du läsa rapporter över hur vårdkvalitén är hos offentlig vård resp privata aktörer. Där har den offentliga sektorn en hel del att lära.

Om du anser att du får sämre vård nu jämfört med för tio år sedan så har det föga med vårdvalet att göra. Numera har du ju möjlighet att välja bort den VC du inte är nöjd med. Det kunde du inte förr.

Du får se till att hålla isär äpplen och päron.

Har DU last alla rapporter om vanvården av gamla och sjuka? Nu senast var det väl attendo som hamnade i blåsväder när de fuskade med timmarna. Det gavs alltså sämre vård medan attendo cashar in pengar som vi skattebetalare har slitit för.

Men du får gilla M om du vill. Jag tänker inte försöka övertyga dig om hur du ska tänka. Vi har nog så fundamentalt olika syn på mänskligheten för att det ens skulle vara lönt att diskutera. Det jag är förbannad på är resultatet av en politik som gör att det tar flera månader att utreda något som förmodligen är simpel magkatarr. Och att TS inte kan få en lugn stund med sin läkare. Det är ju HELT uppåt väggarna! Inte acceptabelt någonstans!
 
Har DU last alla rapporter om vanvården av gamla och sjuka? Nu senast var det väl attendo som hamnade i blåsväder när de fuskade med timmarna. Det gavs alltså sämre vård medan attendo cashar in pengar som vi skattebetalare har slitit för.

Men du får gilla M om du vill. Jag tänker inte försöka övertyga dig om hur du ska tänka. Vi har nog så fundamentalt olika syn på mänskligheten för att det ens skulle vara lönt att diskutera. Det jag är förbannad på är resultatet av en politik som gör att det tar flera månader att utreda något som förmodligen är simpel magkatarr. Och att TS inte kan få en lugn stund med sin läkare. Det är ju HELT uppåt väggarna! Inte acceptabelt någonstans!
Vi är nog väldigt ense om att det finns brister i våren.

Däremot är vi inte alls ense om vad det beror på. Jag är övertygad om att det är alldeles för komplext för att kunna peka ut en självklar syndabock Men jag vet att det är enkelt och populärt at hävda att privata aktörer i vården är orsaken. Men tex så söker människor oftare vård, och för banalare åkommor. Självklart påverkar det tillgången.

Återigen så är det så att landstingen styrs av just landstingspolitiker. Jag har ingen aning om vilket block som styr i just dit landsting men jag är övertygad om att landstingspolitiken hos er inte är avhängig regeringen.
 
Har DU last alla rapporter om vanvården av gamla och sjuka? Nu senast var det väl attendo som hamnade i blåsväder när de fuskade med timmarna. Det gavs alltså sämre vård medan attendo cashar in pengar som vi skattebetalare har slitit för.

På 80-talet var "vanvården" institutionaliserad i den sk långvården. Vården har blivit bättre och bättre och kraven har ökat mer och mer. Att vi som samhälle inte satsar tillräckligt med resurser på vården; ja, det är politiska beslut som sett likadana ut i 20-30 år. Oavsett regering.

Mångfalden hos utförarna har tillfört stor utveckling till vårdformerna. Jag tänker inte framförallt på de stora riskkapitalbolagen, utan på de mindre utförarna som tar över verksamhet och utvecklar den på bra sätt. Helt nya sätt, som aldrig nånsin hade uppstått hos en kommunal utförare. Riskkapitalbolagen har visat på vilka fasansfullt enorma slöserier som pågår i vissa sektorer! Tidigare bara wasted i den stora skattemassan, nu redovisat krona för krona som stora övervinster.

Varför man tycker att det är bättre att kommunen slösar bort pengarna än att privata utförare tar det som vinst och tillför ekonomin på andra sätt är för mig en stor, stor gåta. Men eftersom de flesta, just nu, sympatiserar med att göra enfald av mångfald och låta slöseriet istället pågå bakom lyckta dörrar (som förr), med ännu sämre valfrihet och kvalitet till följd - gör väl att flera borde kunna svara på det?

Varför är inte kvaliteten det viktiga? Varför är det inte det vi pratar om? Varför pratar vi ens om att förbjuda företag att vara med och utveckla vården? Var gick det snett?
 
Du fick en snabb bedömning och prioriterades ner.
Att de tog emot dig var för att se så att du inte var så sjuk att du behövde omedelbar vård.
Och deras bedömning var att andra patienter behövde vården bättre.
Då så får du söka vård igen på ett sätt som bättre passar dina problem.
Vid utbrändhet så kan man behöva vänta på en tid.
Eller söka sig till en vårdinrättning som har tider tidigare.
 
Jag har inte pratat om att förbjuda något alls. Jag tycker i och för sig inte att det är bra med privatisering, men hade det fungerat så hade jag inte protesterat. Problemet är väl just det, att det inte fungerar. Min upplevelse som hyfsat frisk och ung är inte att vården har blivit bättre. Tvärtom. Visst vi kan bota fler sjukdomar, men det är väl det. Att inte få läkartid på flera månader kan ju inte vara ett mått på kvalité precis. Att dessutom få ett dåligt bemötande gör det hela värre. Jag har fått höra allt från att det är löjligt att använda preventivmedel, till att jag ska banta (har aldrig varit fet) och att jag ska äta en ipren mot sanslös smärta (sjukvårdsupplysningen gav bättre tips). Nu senast skulle jag ju bli uppringd av läkaren och jag vaktade mobilen som en hök hela dagen, förgäves. När sambon blev knivskuren så skickades han runt på ett antal avdelningar på sjukhuset och varje gång fick han förklara vad det var för fel på honom. De visste alltså inte att han var knivskuren. Det gör mig väldigt nervös för att vara på sjukhuset själv! Tänk om han inte hade kunnat berätta?

Detta är bara småsaker, jag vet. Men så onödiga småsaker. Man ska känna sig trygg och omhändertagen när man träffar vårdpersonal!

Och skattepengar som inte används är väl inte "wasted". De finns ju där att använda. Går de som vinster till riskkapitalbolag i skatteparadis, ja då är det kört.
 
Så du menar att det bara är en tillfällighet att vården blivit sämre sedan den privatiserades? Någon tjänar stora pengar på det här och det är då inte vi vanliga dödliga medborgare, den saken är då säker. För en 10 år sedan fick man tid snabbt och de hade tid att lyssna. Jag blev t o m inlagd för att de tyckte att jag behövde vila ut. Det hade jag kunnat fetglömma idag.

Varför skulle vinster försämra vården? Om ens kunder inte känner att dom fått bra hjälp så slutar dom vara ens kunder, vilka vinster får man genom det?!

Jag listar mig hellre i VC som ligger en timmes bilresa från mig än den jag bor ett stenkast ifrån. Den längre bort är privat, och det märks! Önskade mig fler privata aktörer här så att landstinget tappar sitt monopol, det om något är jäkligt dåligt.
 
Du fick en snabb bedömning och prioriterades ner.
Att de tog emot dig var för att se så att du inte var så sjuk att du behövde omedelbar vård.
Och deras bedömning var att andra patienter behövde vården bättre.
Då så får du söka vård igen på ett sätt som bättre passar dina problem.
Vid utbrändhet så kan man behöva vänta på en tid.
Eller söka sig till en vårdinrättning som har tider tidigare.

Vilken vårdinrättning skulle det vara? Jag fick veta att jag inte fick byta vårdcentral hur som helst, och när jag struntade i det och ringde runt för att höra om det fanns något ställe med kortare kötider så var det tummen ner. Det är likadant i hela stan. Är man utbränd så finns nog inte orken riktigt att engagera sig så i att få läkarvård inom rimlig tid. Att vänta på en sjukskrivning som kan behövas vid utbrändhet är inte heller något hit. Man blir ju bara sjukare om man fortsätter som man gjort tidigare.
 
Varför skulle vinster försämra vården? Om ens kunder inte känner att dom fått bra hjälp så slutar dom vara ens kunder, vilka vinster får man genom det?!

Jag listar mig hellre i VC som ligger en timmes bilresa från mig än den jag bor ett stenkast ifrån. Den längre bort är privat, och det märks! Önskade mig fler privata aktörer här så att landstinget tappar sitt monopol, det om något är jäkligt dåligt.

Good for you att du har råd att köra 2 timmar för ett läkarbesök.
 
Och skattepengar som inte används är väl inte "wasted". De finns ju där att använda. Går de som vinster till riskkapitalbolag i skatteparadis, ja då är det kört.

Nej, nej, de är redovisade som kostnader. Borta. Ineffektiva inköp, ineffektiv resursanvändning, ineffektiv administration. I värsta fall korruption och nepotism, men det är ändå oftast i liten utsträckning.Precis lika borta som vinster i skatteparadis. Det är så en monopoliserad sektor utan intresse av vinst (som den offentliga) fungerar. Så länge det finns privata utförare, sätts det fokus på effektivitet även hos de kommunala utförarna eftersom det blir tydligt vad det kostar.

Jag har ganska stora erfarenhet av vården med 5 barn, varav 1 har ett handikapp och 1 annan har varit mycket i kontakt med vården av andra skäl. Och på akuten både själv (man ska inte sko hästar under full stress...) och med barnen. Jag upplever att vi har en fantastisk vård med ett bra bemötande. Så min bild liknar inte din alls. Och det är inte hos privata utförare - det är landstinget jag pratar om.
 
Good for you att du har råd att köra 2 timmar för ett läkarbesök.

Råd och råd, man gör det man måste. Samma sak som när sambon skadade handen, var bara att sätta sig i bilen och åka 15 mil enkel väg till närmaste mottagning med kirurg. Från första möte i våran tätorts akutmottagning tills han fick rullas in på op hos grannkommunen var väl drygt 12 h.

Det är ju tur att regeringen är blå så man har "råd" att leva i ett rött landsting...
 
Hoppsan!

Vården privatiserad? Nja, det har den väl ändå inte. Däremot har det öppnats möjligheter för privata aktörer att erbjuda vård.

Dessutom kan du läsa rapporter över hur vårdkvalitén är hos offentlig vård resp privata aktörer. Där har den offentliga sektorn en hel del att lära.

Om du anser att du får sämre vård nu jämfört med för tio år sedan så har det föga med vårdvalet att göra. Numera har du ju möjlighet att välja bort den VC du inte är nöjd med. Det kunde du inte förr.

Du får se till att hålla isär äpplen och päron.

Visst kunde man välja vårdcentral för 10 år sedan! Det har jag gjort sedan början av -90 talet då jag valde bort en vårdcentral som var urkass. Däremot blev man tvungen att välja för några år sedan men det gick bra innan med om man ville det.
 
Vilken vårdinrättning skulle det vara?
Jag vet ju inte vad som finns där.
Men där jag har bott så har det funnits flera vårdcentraler inklusive privata initiativ.
Så kanske är det så att TS Landsting har misslyckats på alla sätt och då så är det ju själva vården i allmänhet som har kraschat.
I det läget så får man ju rannsaka sig själv och fundera på vilka politiker som man har valt och vilken politik man önskar.
Om man inte har råd att köpa sig fri.
 
Har DU last alla rapporter om vanvården av gamla och sjuka? Nu senast var det väl attendo som hamnade i blåsväder när de fuskade med timmarna. Det gavs alltså sämre vård medan attendo cashar in pengar som vi skattebetalare har slitit för.

Det var frekvent förekommande inom äldrevården på den kommun jag arbetade på redan innan de blå tog makten, men då hette det "spara pengar". Bortsett från att vi var tvungna att fuska med tiderna hos folk eftersom schemat var så tight satt var det ransonering på handsprit och att brukarna skulle stå för handskar osv. Så det är snarare den attityd som verkar finnas på flera håll inom äldrevården detär fel på än att det är just privata aktörer som gör fel. De som driver de privata bolagen kommer väl ofta från landsting och kommun sedan innan, vart har de lärt sig tro?
 
Vilken vårdinrättning skulle det vara? Jag fick veta att jag inte fick byta vårdcentral hur som helst, och när jag struntade i det och ringde runt för att höra om det fanns något ställe med kortare kötider så var det tummen ner. Det är likadant i hela stan. Är man utbränd så finns nog inte orken riktigt att engagera sig så i att få läkarvård inom rimlig tid. Att vänta på en sjukskrivning som kan behövas vid utbrändhet är inte heller något hit. Man blir ju bara sjukare om man fortsätter som man gjort tidigare.
Är man inte akut sjuk så får man inte en akuttid på dagen på sin vårdcentral. Akut sjuk räknas tex halsfluss eller öroninflammation kanske. Eller att man fått något i ögat eller klämt tummen och måste sys lite grann. Utbrändhetssymptom kräver inte en akuttid.
Utbrändhet må vara jävligt jobbigt och tungt att stå ut med och uppleva, men det är inte akut på samma nivå som något som kräver tex medicin typ snarast.

Jag ser gärna att akuttiderna på vårdcentralerna faktiskt används till de som är AKUT sjuka. Ringer jag med en gråtande unge som verkar ha öroninflammation så vill inte jag höra "återkom nästa vecka, akuttiderna är slut" eftersom man tagit in alla patienterna som enligt sig själv bara MÅSTE komma till JUST precis på den dagen man ringer.

Du har rätt att vända dig till vilken vårdcentral du vill men det kostar dig mer. 220 kr kostar det dig (jag har för mig du bor i Skåne) om du inte är listad där, är eller blir du listad kostar det 160 kr för ett besök.
Kötiderna kan man liksom inte göra mycket åt, är det kö så är det. Det man kan göra något åt själv är att fundera på hur pass akut är det här, hur pass sjuk är jag, kan det gå över av sig själv osv. Många människor tänker inte så alla gånger utan det är "oj shit pomfritt, jag är sjuk, måste till läkare". Och så får de rådet av andra att överdriva som fasen så att de kan få den där tiden som någon sjukare kanske hade behövt bättre.

Ja, vården suger ibland. Man har faktiskt inte tid till alla och varenda en just på stubben när folk vill det. Det är för jävligt. Man måste prioritera bland patienterna, ibland är det skitsvårt att prioritera. Ibland prioriteras det fel.

Jag tycker trots allt att vi har en bra vård i Sverige.
 
Har DU last alla rapporter om vanvården av gamla och sjuka? Nu senast var det väl attendo som hamnade i blåsväder när de fuskade med timmarna. Det gavs alltså sämre vård medan attendo cashar in pengar som vi skattebetalare har slitit för.

Men du får gilla M om du vill. Jag tänker inte försöka övertyga dig om hur du ska tänka. Vi har nog så fundamentalt olika syn på mänskligheten för att det ens skulle vara lönt att diskutera. Det jag är förbannad på är resultatet av en politik som gör att det tar flera månader att utreda något som förmodligen är simpel magkatarr. Och att TS inte kan få en lugn stund med sin läkare. Det är ju HELT uppåt väggarna! Inte acceptabelt någonstans!


Fast det där är väl knappast generellt. Jag var på företagshälsovård o hade lågt TSH , kom till vårdcentral på en vecka , igår var jag där och besöket tog en kvart kanske o då togs EKG ,recept, blodtryck o allt var effektiv tid , + att jag fick remiss....så alla vårdcentraler är inte blahablaha ( nu fick alla som tror jag hatar skolmedicin ;) )

Jag är inge fan av vården, men du kan ju knappast anklaga Moderaterna för det --( eftersom det funkar där jag bor) SEN är det olika på olika vårdcentraler även i denna stan
 
Är man inte akut sjuk så får man inte en akuttid på dagen på sin vårdcentral. Akut sjuk räknas tex halsfluss eller öroninflammation kanske. Eller att man fått något i ögat eller klämt tummen och måste sys lite grann. Utbrändhetssymptom kräver inte en akuttid.
Utbrändhet må vara jävligt jobbigt och tungt att stå ut med och uppleva, men det är inte akut på samma nivå som något som kräver tex medicin typ snarast.

Jag ser gärna att akuttiderna på vårdcentralerna faktiskt används till de som är AKUT sjuka. Ringer jag med en gråtande unge som verkar ha öroninflammation så vill inte jag höra "återkom nästa vecka, akuttiderna är slut" eftersom man tagit in alla patienterna som enligt sig själv bara MÅSTE komma till JUST precis på den dagen man ringer.

Du har rätt att vända dig till vilken vårdcentral du vill men det kostar dig mer. 220 kr kostar det dig (jag har för mig du bor i Skåne) om du inte är listad där, är eller blir du listad kostar det 160 kr för ett besök.
Kötiderna kan man liksom inte göra mycket åt, är det kö så är det. Det man kan göra något åt själv är att fundera på hur pass akut är det här, hur pass sjuk är jag, kan det gå över av sig själv osv. Många människor tänker inte så alla gånger utan det är "oj shit pomfritt, jag är sjuk, måste till läkare". Och så får de rådet av andra att överdriva som fasen så att de kan få den där tiden som någon sjukare kanske hade behövt bättre.

Ja, vården suger ibland. Man har faktiskt inte tid till alla och varenda en just på stubben när folk vill det. Det är för jävligt. Man måste prioritera bland patienterna, ibland är det skitsvårt att prioritera. Ibland prioriteras det fel.

Jag tycker trots allt att vi har en bra vård i Sverige.

Jag har INTE sökt akuttid på vårdcentralen, jag åkte till akuten när jag fick våldsamt ont i bröstet och hade 120 i vilopuls, för det sa sjukvårdsupplysningen att jag skulle göra. Jag vill bara veta vad det är för fel på mig. Och helst vad jag kan göra åt det. Eller åtminstone att det inte är något farligt fel på mig. Första vårdkontakten var alltså i november. Det är några månader sedan. Jag har fortfarande inte fått svar.

Periodvis kan jag inte sova på nätterna och det påverkar mitt arbete. Arbetet kräver att jag är uppmärksam och missar jag några signaler kan det bli livsfarligt. Dessutom ska jag ha en ängels tålamod och kunna ta emot ganska mycket fysiskt och psykiskt. Den förmågan avtar drastiskt med trötthet. Så även om det som nu är fel inte är farligt för mig så är det ändå angeläget att jag får någon form av vård alt sjukskrivning.
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 074
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp