Sjukvårds låda

Loretta713

Trådstartare
Hej! Jag ska snart skaffa min första häst och behöver lite hjälp. Vad ska man ha i sin sjuk låda? Alltså jodopax, bomull mm. Skulle bli jätteglad om någon orkade göra en liten check lista till vad man måste ha i sin ”sjuk låda”
 
Hej! Jag ska snart skaffa min första häst och behöver lite hjälp. Vad ska man ha i sin sjuk låda? Alltså jodopax, bomull mm. Skulle bli jätteglad om någon orkade göra en liten check lista till vad man måste ha i sin ”sjuk låda”
Termometer
sax
kompresser, lindor, vetrap.
Blöjor - för vätskande sår och koksaltbandage.
Tamponger - bomull i miniförpackning
Trosskydd - samma användning som blöjor, dvs sugande material för sår.
Eltejp att fästa bandage med.
fickspegel - för att kolla egna skador i ansiktet
koksaltlösning
 
Jag tycker också att apotekets små koksaltsförpackningar är smidiga. Man får en bra stråle som är lätt att styra när man vill göra rent.

Förutom det nämnt ovan har jag även:
Ficklampa
Plastpåsar
Silvertejp
Gipsbandage

(min häst skadar hovar rätt ofta... tydligen :cautious: )
 
Jag har i min sjuklåda
Ren handduk
Brems
Silvertejp
Engångslindor
Parfymfri tvål
Saltlösning
Glidmedel
Termometer
Handsprit
Sprutor
Pincett
Alsollösning
Stetoskop
Bomull
Engångshanskar
Kompresser
lindor.

Sådant som inte ligger i sjuklådan men finns på annat ställe i stallet.
Pannlampa
Ficklampa
Slickgodis
Kylpaddar
Egen gjord salva
Kopparsulfat gel
 
Jag vill alltid ha hemma:
- koksalt i engångsförpackningar
- bomull på rulle
- vetflex
- olika typer av kompresser
- termometer
- någon form av sårtvätt om mer än koksalt behövs
- mjukgörande salva
- bomull

Jag vill ha grejer för att akut kunna tvätta och lägga om ett sår i några dagar. Mycket kan man annars köpa när behov uppstår. Finns ingen anledning att ha tusen olika salvor och sårtvättvarianter, de har ofta bäst-föredatum så inte ens säkert att man behöver använda innan det blir dåligt.
 
Termometer
sax
kompresser, lindor, vetrap.
Blöjor - för vätskande sår och koksaltbandage.
Tamponger - bomull i miniförpackning
Trosskydd - samma användning som blöjor, dvs sugande material för sår.
Eltejp att fästa bandage med.
fickspegel - för att kolla egna skador i ansiktet
koksaltlösning
Men alltså, blöjor tamponger och bindor? Är inte kompresser gjorda för ändåmalet bättre?
 
Men alltså, blöjor tamponger och bindor? Är inte kompresser gjorda för ändåmalet bättre?
Njae. Beror på.

Foår man ett rejält vätskande sår på ett ben så är blöjan oersättlig. Den suger upp var och sårvätskan och lämnar såret rent och fint. Jag hr upplevt att läkningen blivit snyggare.

Upptäckte det när en unghäst ramlat i en slänt och skrapat upp sig i fllikiga sår på skenan. Naturligtvis var det inte sterilt när jag hittade henne i lösdriften på morgonen. Tvätt hjälpte delvis men det vätskade. Så jag fick en idé och hämtade en blöja som jag lindade öveer såret och fäste med eltejp.
Blöjan blev tung och såret rent.

Har hittills inte hittat nån kompress som sugit så bra och inte alls fastnat i såret.
Till koksaltbandage är den också helt suverän. :D
 
Blöja är helt suveränt till att lägga hovomslag, t ex vid hovböld. Bomull underst, knäppa på en blöja och sen lite vetflex. Supersmidigt 😊

+1 på den! Blöjor är oslagbart bra för hovar.

TS:

Lägger också till animalintex! Använder det ofta vid trampskador (balltramp) eller på sår som varit utsatta för smuts/blivit infekterade. Fråga veterinär om du är osäker på hur man använder det, men ett måste i sjuklådan :)
 
Något som är superbra är klorhexidinspray. Inte för att tvätta vanliga färska sår men sår som är några dagar och som kladdar. Så enkelt att komma åt ordentligt med sprayen.
 
Jag har fått flera besvärliga sår att läka jättefint med LHP efter jag läste en studie som jämförde olika preparat för sårläkning så den eller annan 1% väteperoxidsalva kan jag verkligen rekommendera.
 
Har i min låda:
Termometer
Vaselin
Bomull på rulle
Bandage på rulle
Kompresser i olika storlekar
Snögg (självhäftande kompress typ)
Vetvrap lindor
Sax
Koksaltlösning
Klorohexidin
Silvertejp
Plasthandskar
 
Vilka bra idéer ni har! Min pålle har fått ett fult sår på insidan av bakbenet som nu (2 veckor senare) äntligen börjar dra ihop sig. Fick tips om att tvätta med väteperoxid och det har gjort susen. Så nu mera har jag följande grejor hemma:

Bomull på rulle
Gasbindor
Animalintex/kompresser
Vetflex
Klorhexidin
Väteperoxid
Koksalt
Sax
Silvertejp
Plasthandskar
Termometer
Zinksalva
Hibiscrub
Plåsterspray m tjära
Jodopax
...och säkert en hel del andra grejor också. Ska definitivt kolla upp blöjor!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
597
Senast: a1agnlju
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp