Om du liksom jag har en rygg med stora kurvor, dvs mycket svank som balanseras av att du släpper fram/isär skulderbladen, så har jag lite tips. Glöm allt om 'sträcka, skjuta och spänna'. Tänker man i spända ord blir man spänd i kroppen!
Jag har fått mycket bättre hållning (inom min kropps möjligheter) av att vinkla fram bäckenet en aning (en fråga om en till två cm). I samma veva blev benen tre hål längre, då de hamnade mer rakt under mig! Sedan ta fram ryggen mellan axlarna (istället för bak axlarna till ryggen) och sedan tänka 'fyll ut svanken'. Då hamnar jag i lodrät och avslappnad trepunktssits istället för belastningssits, och får bättre känsla för hästens ryggrörelser på köpet!
Detta lärde jag mig på en kurs för en mycket duktig akademisk tränare, som faktiskt revolutionerade min sits på en helgkurs, efter 28 års hårt och relativt resultatlöst arbete (utom egna studier och försök till tillämpning av Sally Swifts tekniker i 'Ett med hästen' som ändå gav visst resultat), där tränarna gett instruktioner som fått mig att kämpa MOT min kropp istället för att använda dess förutsättningar optimalt.
Sedan skadar det säkert inte att komplettera med någon form av träning heller...