Ska barn lyda?

Fast att sitta still i 10 minuter är inte för höga krav för en 7-åring, för en 1-åring som inte förstår när man förklarar är det kanske för höga krav, men är man 7 år har man kommit längre än så.

Det är jättebra att barn tänker själva och att barn gör egna slutsatser, men de måste ju vara mentalt mogna för det också. Och så länge de inte är mentalt mogna för det är det lydnad som gäller, allt annat är ju helt förkastligt och rent av farligt.

Sen är det ju så att barn i alla tider lyckats lyda sina föräldrar relativt bra. Jag kan garantera att det inte var många barn som snurrade i kyrkbänken som 7-åringar i slutet på 1800-talet, början på 1900-talet. Det fanns liksom inte utrymme för att ta egna initiativ och ifrågasätta prästen och församlingen, på gott och ont, men de lyckades ju uppföra sig i alla fall.
Jo det kan visst vara för svåra krav. I en förskoleklass så kommer det finnas flera som kan sitta stilla men det kommer också finnas de som absolut inte kan sitta stilla. För de barn som absolut inte kan sitta still så är 10 minuter på tok för svår uppgift.

Den synen man hade på barn och djur för 100 år sedan och hur man skulle uppfostra dessa är i min värld totalt förkastligt att ha som förebild.
 
Att snurra med i barnets fantasier är jätteroligt, men det blir gärna uppvarvat. För det mesta går det bra, vi ligger tillsammans i sängen och läser saga och pratar en stund. Men om jag inte påminner honom om att blunda och vara tyst efter en stund somnar han aldrig. Andra föräldrar kan säga till sina barn att nu är det läggdags och de bara går och lägger sig. Man undrar ju vad man gör för fel?

Jag har med flit inte lärt barnet ”skolsaker” för i samma stund han kan något blir det tråkigt och ovärt. Jag vill trots allt att han ska lyssna så mycket det går i skolan. Inte kräla på golvet.
Jag har fyra barn i åldrarna 6 till 12 år. De har varit helt olika för dem i både skolgång och sovandet. 12-åringen har först nu de sista åren kunnat gå upp och lägga sig och somna utan ”Men jag är inte trött”. Det av mina barn som somnar enkelt är den som har svårast att sitta still och koncentrera sig i skolan. Han går ut första klass och behöver fortfarande speciallösningar för att inte hitta på annat än att sitta stilla och lyssna.

Om det är ett problem med att han krälar på golvet i skolan så får ni ju ta reda på varför han gör det och vad man kan göra för att hjälpa honom klara av att sitta stilla.

Har skolan tagit upp det som ett problem? Om inte så är det nog för att det faller inom normalspannet på beteende i en förskoleklass.

Jämför med treåriga unghästar. Vissa kan du bara slänga på en sadel och sitta upp medan andra tar månader på sig innan de fixar en ryttare på ryggen.
 
Att snurra med i barnets fantasier är jätteroligt, men det blir gärna uppvarvat. För det mesta går det bra, vi ligger tillsammans i sängen och läser saga och pratar en stund. Men om jag inte påminner honom om att blunda och vara tyst efter en stund somnar han aldrig. Andra föräldrar kan säga till sina barn att nu är det läggdags och de bara går och lägger sig. Man undrar ju vad man gör för fel?

Jag har med flit inte lärt barnet ”skolsaker” för i samma stund han kan något blir det tråkigt och ovärt. Jag vill trots allt att han ska lyssna så mycket det går i skolan. Inte kräla på golvet.
Jag tror knappast att du gör något fel. Få barn går på riktigt och lägger sig kväll efter kväll när de blir ombedda att göra det och somnar direkt och barn är dessutom olika precis som vuxna. Hur många vuxna har inte svårt att gå och lägga sig trots att de är mycket väl medvetna om konsekvenserna av att inte göra det i tid?!

Det är inte när ni ligger i sängen redan som jag tänker att du ska försöka hitta något han kan relatera till utan vid andra tillfällen under dagen så att han får grepp om varför han behöver sova. Precis som du skriver drar fantasin gärna igång och gör den det i sängen är det ofta väldigt svårt att somna sedan. I sängen får man prata om saker som inte drar igång.
Att behöva påminna om att blunda och vara tyst en stund ser jag som fullkomligt normalt. Mina barn var inte sådana att de bara la sig heller utan det var först när jag blev långvarigt sjuk och behövde lägga mig samma tid som de behövde för att orka jobba som det faktiskt började gå smidigare och det ser jag som ett resultat av att vi allihopa gick och la oss samma tid i mina barns fall men det var skört. Att något hade hänt under dagen som de behövde prata mycket om, att de kom hem försent från sin pappa hans helg och inte hann prata av sig innan läggdags och tusen andra saker kunde spoliera läggningen totalt. Då var de 7 och 9 år gamla och yngsta barnet har den egenskapen att hen alltid sedan hen föddes har älskat att sova. Inga evighetsbatterier där inte :p
 
Jo det kan visst vara för svåra krav. I en förskoleklass så kommer det finnas flera som kan sitta stilla men det kommer också finnas de som absolut inte kan sitta stilla. För de barn som absolut inte kan sitta still så är 10 minuter på tok för svår uppgift.

Den synen man hade på barn och djur för 100 år sedan och hur man skulle uppfostra dessa är i min värld totalt förkastligt att ha som förebild.
Exakt!
 
Jag har bara träffat på alltför många fullt normala och välfungerande barn som föräldrar bara struntat i att lära hur man uppför sig i vissa situationer. Man blir lite trött på det då...
Visst blir man trött på människor som inte gör vad de ska när det handlar om lathet och lättja. Det gäller i precis alla situationer. Jag blir dock mest ledsen för barnens skull för att de får leva i någon form av osäkerhet tills de är stora nog att själva kunna ta reda på hur världen fungerar och det är riktigt elakt av föräldrarna att göra så. Barn har dock i sig att de vill vara till lags så att endel föräldrar fallerar ska man ju inte lägga på barnen. Majoriteten av de barn som folk ser på som du gör, som att föräldrarna struntar i att lära dem hur man uppför sig, har dock föräldrar som gör allt i sin makt och lite till för att få till ett fungerande liv med sina barn. De kämpar mer än vad de flesta tror eller ens kan tänka sig.
 
Jag har med flit inte lärt barnet ”skolsaker” för i samma stund han kan något blir det tråkigt och ovärt. Jag vill trots allt att han ska lyssna så mycket det går i skolan. Inte kräla på golvet.

När mina barn började i skolan så var jag med som åhörare vid ett par tillfällen. Döttrarna hade en lärarinna av gammeldags typ med viss auktoriet och väldigt erfaren. Jag var extremt förvånad över hur hon tillät ett par av barnen att just kräla på golvet eller ligga uppe på bänken eller vara överallt fast på sin plats. Jag frågade henne och hon svarade - om dessa barn skulle tvingas sitta still så skulle all deras energi gå åt till att koncentrera sig på just det - de skulle inte lära sig ett smack. Tänk på det när det gäller din gosse - han kommer lära sig trots att han kanske behöver kräla på golvet.
 
Jag har med flit inte lärt barnet ”skolsaker” för i samma stund han kan något blir det tråkigt och ovärt. Jag vill trots allt att han ska lyssna så mycket det går i skolan. Inte kräla på golvet.

Jag var ett sånt där barn som var överallt, speciellt i förskolan, och jag lärde mig ändå. :idea: Jag anser att det är förlegat att förvänta sig att alla i en klass ska kunna sitta som små ljus och bara lyssna medans läraren/andra vuxna pratar på i vad som i ett barns ögon är en evighet. Vissa (ja, även många utan något NPF) behöver få stimma loss på ett eller annat sätt för annars går all hjärnverksamhet åt till att just sitta stilla och "bete sig" och ingen information går in.
 
Jag var ett sånt där barn som var överallt, speciellt i förskolan, och jag lärde mig ändå. :idea: Jag anser att det är förlegat att förvänta sig att alla i en klass ska kunna sitta som små ljus och bara lyssna medans läraren/andra vuxna pratar på i vad som i ett barns ögon är en evighet. Vissa (ja, även många utan något NPF) behöver få stimma loss på ett eller annat sätt för annars går all hjärnverksamhet åt till att just sitta stilla och "bete sig" och ingen information går in.
När mina barn började i skolan så var jag med som åhörare vid ett par tillfällen. Döttrarna hade en lärarinna av gammeldags typ med viss auktoriet och väldigt erfaren. Jag var extremt förvånad över hur hon tillät ett par av barnen att just kräla på golvet eller ligga uppe på bänken eller vara överallt fast på sin plats. Jag frågade henne och hon svarade - om dessa barn skulle tvingas sitta still så skulle all deras energi gå åt till att koncentrera sig på just det - de skulle inte lära sig ett smack. Tänk på det när det gäller din gosse - han kommer lära sig trots att han kanske behöver kräla på golvet.
En barndomsvän till mig hade ett småsyskon som inte kunde sitta still. Hen började ettan i mitten av 80-talet. Eller, hen skulle börja då men eftersom hen inte kunde sitta still fick hen inte det. Det gav en stämpel som följde hen genom hela skolan. Hen var den där som inte kunde det som "alla" kan. Något som var så "enkelt". Fruktansvärt destruktivt för självkänslan. Hen blev tyst och inåtvänd och avskydde skolan. En annan något lite äldre vände det istället till att bli clown. Bli den alla skrattade åt och som senare bråkade sig till uppmärksamhet för hen kunde ju inte det som alla andra kunde men hen kunde få folk att skratta och när det inte fungerade längre kunde hen få folk att bli rädda. Få en reaktion.
Att göra en stor sak av något som egentligen inte är en så stor sak skapar verkligen så enormt mycket problem och jag hoppas att alla lärare idag resonerar som den lärare @cirkus barn hade. Att knöla in människor i fack ger dem aldrig en chans att blomma och att hjälpa våra barn att blomma är den uppgift vi har. Att ge dem de verktyg och kunskaper de behöver för att få ett bra liv som de människor de är med de egenskaper de har.

Själv har jag alltid haft svårt att sitta still men satt still i skolan av rädsla och närde ett hopp om att någon gång få beröm för något alls. Tänk om jag hade fått beröm för den enorma prestation det faktiskt var för mig att sitta still, undrar hur annorlunda jag hade upplevt skolan då. Det kom såklart aldrig och som vuxen har jag aldrig haft någon längre anställning där jag måste sitta still, jag har försökt men det fungerar inte. Så tacksam för att jag iallafall fattade det där någonstans att det var att sitta still som var mitt "problem" och att det egentligen inte var något problem men att jag behövde lyssna på de behov jag har för att må bra. Min vilja och behov av att röra mig är fortfarande provocerande för många. Mitt behov av rörelse är inte underligare än mitt behov av att sova eller äta, det är ett av mina basala behov men ändå provocerar det. De åren jag satt i rullstol var vedervärdiga på så många sätt men att inte kunna röra mig som jag behövde var absolut värst.
 
Jag var ett sånt där barn som var överallt, speciellt i förskolan, och jag lärde mig ändå. :idea: Jag anser att det är förlegat att förvänta sig att alla i en klass ska kunna sitta som små ljus och bara lyssna medans läraren/andra vuxna pratar på i vad som i ett barns ögon är en evighet. Vissa (ja, även många utan något NPF) behöver få stimma loss på ett eller annat sätt för annars går all hjärnverksamhet åt till att just sitta stilla och "bete sig" och ingen information går in.

Det är ju dock rätt orättvist mot de barn som är lugna men behöver arbetsro för att kunna koncentrera sig på lärandet att låta några barn "stimma loss" i klassrummet.
 
Det är ju dock rätt orättvist mot de barn som är lugna men behöver arbetsro för att kunna koncentrera sig på lärandet att låta några barn "stimma loss" i klassrummet.

Det är minst lika orättvist att tvinga de mindre lugna barnen att sitta stilla så att deras lärande blir lidande, så vad är ens din poäng? Åtminstone jag är fruktansvärt trött på att det alltid är de som inte smidigt passar in i den trånga mallen som ska straffas, ända sedan barnsben, istället för att man försöker komma på en lösning som fungerar för alla inblandade.

"Förbereda för vuxenlivet" my ass liksom, många arbetsplatser nuförtiden är ju ändå ganska flexibla så länge människor gör sitt jobb ordentligt. Tråkigt att skolan tydligen inte har kommit ett dugg längre sedan min tid...
 
Det är minst lika orättvist att tvinga de mindre lugna barnen att sitta stilla så att deras lärande blir lidande, så vad är ens din poäng? Åtminstone jag är fruktansvärt trött på att det alltid är de som inte smidigt passar in i den trånga mallen som ska straffas, ända sedan barnsben, istället för att man försöker komma på en lösning som fungerar för alla inblandade.

"Förbereda för vuxenlivet" my ass liksom, många arbetsplatser nuförtiden är ju ändå ganska flexibla så länge människor gör sitt jobb ordentligt. Tråkigt att skolan tydligen inte har kommit ett dugg längre sedan min tid...

Och jag är trött på att det är de som gapar, skriker och stör mest som det tassas på tå för och anpassas kring medan de barn som är lugna men behöver extra stöd och arbetsro inte får det. Man kan ha koncentrationsproblem och vara lugn samtidigt. Det är vanligare än man tror.
 
Det är minst lika orättvist att tvinga de mindre lugna barnen att sitta stilla så att deras lärande blir lidande, så vad är ens din poäng? Åtminstone jag är fruktansvärt trött på att det alltid är de som inte smidigt passar in i den trånga mallen som ska straffas, ända sedan barnsben, istället för att man försöker komma på en lösning som fungerar för alla inblandade.

"Förbereda för vuxenlivet" my ass liksom, många arbetsplatser nuförtiden är ju ändå ganska flexibla så länge människor gör sitt jobb ordentligt. Tråkigt att skolan tydligen inte har kommit ett dugg längre sedan min tid...
Och jag är trött på att det är de som gapar, skriker och stör mest som det tassas på tå för och anpassas kring medan de barn som är lugna men behöver extra stöd och arbetsro inte får det. Man kan ha koncentrationsproblem och vara lugn samtidigt. Det är vanligare än man tror.
Det är väl ingen kamp om vem som har de mest "rätta" behoven?
Men ett konstaterade att det de facto är oförenliga behov, som inte kan tillgodoses samtidigt och i samma rum.
Om man börjar där så går det i vart fall att gå vidare med konstruktiva diskussioner om hur man kan hantera situationen utifrån de rådande förutsättningarna.
 
Och jag är trött på att det är de som gapar, skriker och stör mest som det tassas på tå för och anpassas kring medan de barn som är lugna men behöver extra stöd och arbetsro inte får det. Man kan ha koncentrationsproblem och vara lugn samtidigt. Det är vanligare än man tror.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag hade som barn det enormt jobbigt med människor som störde mig men det sätt de störde mig på var acceptabelt för omgivningen så det fick jag bara tugga i mig. Det här är ju själva problemet. Sålänge vi fortsätter pressa in folk i mallar istället för att låta människor vara de original de är och ta vara på våra olika egenskaper så kommer problemet att vi stör varandra också att finnas. Det finns ingen anledning till att 25-30 barn ska sitta rakt upp och ner på en stol i ett klassrum för att lära sig. Det är en gammal grej som hänger i från den tid då barn som bäst sågs som små vuxna. Idag vet vi bättre. Vi vet att man lär med alla sina sinnen och att vi lär oss på olika sätt men ändå ska barn sitta på stolar i klassrummet för annars anser vissa att det blir stökigt. Att två barn är lika gamla betyder ju inte att de också passar ihop. Bättre då att ha barn som passar ihop i en grupp och utföra undervisningen på ett sätt som de kan ta till sig och samtidigt stör de ingen annan.
 
Att snurra med i barnets fantasier är jätteroligt, men det blir gärna uppvarvat. För det mesta går det bra, vi ligger tillsammans i sängen och läser saga och pratar en stund. Men om jag inte påminner honom om att blunda och vara tyst efter en stund somnar han aldrig. Andra föräldrar kan säga till sina barn att nu är det läggdags och de bara går och lägger sig. Man undrar ju vad man gör för fel?

Jag har med flit inte lärt barnet ”skolsaker” för i samma stund han kan något blir det tråkigt och ovärt. Jag vill trots allt att han ska lyssna så mycket det går i skolan. Inte kräla på golvet.

Du gör inget fel! (eller, som alla andra gör du förmodligen massor av fel men det är inte det som är anledningen till att han krälar på golvet i skolan eller är svår att lägga 😉).

Barn är olika! Han har sin personlighet helt enkelt. Sen förstår jag absolut att ni tycker att det är kämpigt och kanske oroar er för hur det ska gå men ni har det barn ni har liksom. Det är hans personlighet ni har att utgå från.
 
Och jag är trött på att det är de som gapar, skriker och stör mest som det tassas på tå för och anpassas kring medan de barn som är lugna men behöver extra stöd och arbetsro inte får det. Man kan ha koncentrationsproblem och vara lugn samtidigt. Det är vanligare än man tror.

Det låter som om det är ett motsatsförhållande. Så upplevde inte jag att det var. Mina döttrar hade jätteJÄTTEsvårt med många saker i lågstadiet och fick den hjälp som de behövde, kanske inte minst för att läraren inte behövde lägga energi på att få någon att sitta still. De barn som inte kunde sitta still hade inte alls svårigheter med att lära sig läsa och skriva utan enbart stillasittandet
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp