Bukefalos 28 år!

Ska bli med hamster

Minerva

Trådstartare
Ja som rubriken säger,
jag ska bli med hamster :p
En polare undrade om jag ville ha en så, ja varför inte liksom :p

Nu vill jag ha lite tips om bra saker att tänka på när det gäller just hamster.
att dom inte ska ha hö o halm vet jag då de kan förstöra kindpåsarna.
Men nu va de länge sedan jag gick på naturbruksgymnasiet, och då jag inte haft hamster förut så har jag lite smått glömt bort vad som annars gäller för hamstar.

Vad behöver de i buren?
Vad gör dom glada?

ja alla tips ni kan komma på ! :) kom väääldigt gärna med dom :D
 
Sv: Ska bli med hamster

Verkligen??
Ingen??

19 som läst men ingen som har nått tips eller råd alls?
finns inga bukehamstrar här inne? :p
 
Sv: Ska bli med hamster

Beror väl på vad för sorts bur du skaffar (hamstrar gynnas av golvyta utan höga kanter och hyllor, hamstrar är marklevande i det vilda inte trädklättrare vilket våningar indikerar och uppmanar ägaren att kan ske tro). Men en sandlåda är viktigt. Det är inte förrän man skaffar en sådan som man upptäcker hur mycket nytta hamstern har av den (och hur mycket det höjer deras livskvalité). Finkornig sand (går att hämta från stranden men då måste du filtrera bort smuts och ev. salt genom att skölja den åtskilliga gånger. Gärna också torka i ugnen för att riktigt utplåna saker som inte ska finnas i). Vattenflaska är ju givet i alla fall.

Hamstrar ska ha hus också, som om jag inte missminner mig helt måste vara minst 10cm (eller om det är 15cm) högt. Men sådana måttangivelser finns på L80 (djurskyddslagen hos jordbruksverket). Bäddningen i huset bör ej vara hamstervadd då detta med lätthet kan bli döden för hamstern om den fastnar i det och stryps, om den äter det och det fastnar i tarmarna eller liknande. Bättre att grovt riva några ark toapapper och lägga i buren så kan hamstern själv fixa resten.

Matskålar kan du ha om du vill men det är mer rekommenderat att du gömmer maten i buren och att hamstern själv får leta upp den. Det ger hamstern något att sysselsätta sig med så du slipper nästa punkt...

Springhjul. Om du väljer att skaffa ett sådant måste det vara minst 20cm rätt över (om jag inte missminner mig helt igen, men igen då L80 har svaret). För hamsterns säkerhet så bör hjulet ha en baksida och alltså inte vara så att den kan springa ut och in genom det (om det är av metall) tröga plasthjul kan jag inte svara för (för de som jag har haft har alla varit för tröga för hamstern att öht springa i :crazy: ). Om det är av metall bör du linda tyg runt pinnarna så att hamstern får bättre grepp och det reducerar risken för att den fastnar och tvingas amputera sig själv (har skett i fler än ett fall).
 
Sv: Ska bli med hamster

Av någon konstig anledning köpte jag en guldhamster i våras.. :p Hon älskar i alla fall att tömma sin vattenflaska (fattar inte hur hon lyckas dock) och springa i sin lilla boll haha. Om du inte har en väldigt liten hamster så kan jag rekommendera att köpa en såndär boll som dom kan springa i på golvet. Min hamster har aldrig fattat att hon ska springa i hjulet, men hon springer fort som fan och har lärt sig att ta sig över trösklar i sin lilla gula boll :rofl:
Dock är det bra att se till att t.ex. källardörrar och liknande är stängda... även om min lilla biff överlevde en rullning nedför källartrappan :o
 
Sv: Ska bli med hamster

det där lät inte alls bra! hade du inte koll så din hamster rullade ner för trappen? Tänk på att den kan bli skadad!
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: Scata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp