Bukefalos 28 år!

Ska hästen gå på tygeln jämt?

Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

På tygeln är när hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för hjälperna, så ja, jag vill alltid ha min häst på tygeln när jag rider, oavsett vad jag gör.

Sen är formen varierande beroende på vad vi gör.

Det stora problemet i de flestas resonemang här är att ni sätter likhetstecken med "på tygeln" med hur hästen håller halsen...

På tygeln är inte "värre" än att hästen är
1. Psykiskt avspänd
2. Fysiskt avspänd
3. Lydig för hjälperna

Den behöver inte gå på korta tyglar för att utföra detta.

:bow: Precis, håller med dig i allt du skrivit!
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Det stora problemet i de flestas resonemang här är att ni sätter likhetstecken med "på tygeln" med hur hästen håller halsen...

På tygeln är inte "värre" än att hästen är
1. Psykiskt avspänd
2. Fysiskt avspänd
3. Lydig för hjälperna

Den behöver inte gå på korta tyglar för att utföra detta.

:bow:Huvudet på spiken:bow:
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

På tygeln är inte "värre" än att hästen är
1. Psykiskt avspänd
2. Fysiskt avspänd
3. Lydig för hjälperna
.

Det här med att gå på tygeln tolkar alla på sitt eget sätt. Vissa tycker som du men det finns inget som säger att det är den enda rätta tolkningen.
Ts måste specificera vad hon menar med "på tygeln". Alla tolkar olika.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ja det har jag oxå läst att hästen har bättre undertramp i skritt på lång tygel än när den går samlat... Tkr oxå det är mkt fokus på huvudet ofta, tror det gör att många börjar i fel ände, hästar kan jobba med ryggen utan att huvudet är i exakt rätt position, så länge hästen är avslappnad och försöker jobba (beroende på utbildnings nivå) är jag nöjd :D

tkr jag oxå , mitt russ va nästan helt omöjlig att få på tygeln, men hon gick oftast "i form" när jag red. Min C-ponny är 6 år och inte så stark än, och då kan man inte kräva att hon ska gå i form hela tiden, utan jobba henne så att hon stärker sig så att hon kan jobba iform längre pass. :D
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Min häst ska hela tiden gå "på tygeln" om man vill kalla de de under hela tiden jag sitter på honom och rider. Med andra ord ska ryggen höjas och han ska trampa under sej och vara psykiskt och fysisikt avslappnad.

Sen det här med formen är ju en annan sak, låg eller hög, oavsett så ska han bära upp mej på rätt sätt, skulle aldrig få för mig att rida honom med sänkt rygg osv, även när jag satte igång honom efter konvalecens så krävde jag endå att han ska bära upp mej rätt även om han inte hade mycket muskler då och inte orka, men då rider jag heller inte mer än han orkar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Det finns bra förklaringar om man läser i ridhandböcker. De är också överensstämmande.
I Ridhandboken (som numera heter Ridinstruktion eller liknande) står det:
Citat: "Vara på på tygeln, då han bjuder framåt med eftergift i nacken, såväl på stället som under rörelse och bibehåller jämn, lätt och mjuk förbindelse med ryttarens hand."
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Det finns bra förklaringar om man läser i ridhandböcker. De är också överensstämmande.
I Ridhandboken (som numera heter Ridinstruktion eller liknande) står det:
Citat: "Vara på på tygeln, då han bjuder framåt med eftergift i nacken, såväl på stället som under rörelse och bibehåller jämn, lätt och mjuk förbindelse med ryttarens hand."

Ok, då har jag samma uppfattning av ordet som står i boken.:)
Men jag menar att bukefolket har olika tolkningar av ordet. ;)
Vissa hakar upp sig på det här med "eftergiften i nacken", vissa menar att det bara är en psykiskt avspänd häst. De sakerna går inte alltid hand i hand. (enligt mig).
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Mina tävlingshästar går alltid "i form", mer eller mindre, låg eller samlat. I terräng är det mer avslappnat och lågt, på ridplan samlat och mer "nogrannt".. :laugh:
Men som andra skrivit, det beror ju så på hästens kondition, har ridigt andra hästar med slappt, det beror så på. Men strävara alltid till att hästen ska gå i form största delen av tiden. :D
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ok, då har jag samma uppfattning av ordet som står i boken.:)
Men jag menar att bukefolket har olika tolkningar av ordet. ;)
Vissa hakar upp sig på det här med "eftergiften i nacken", vissa menar att det bara är en psykiskt avspänd häst. De sakerna går inte alltid hand i hand. (enligt mig).

Problemet är väl då att folk tolkar som de har lust istället för att ta reda på vad termerna faktiskt har för betydelse.

Grunden för all ridning är ju att hästen öht GÅR att rida på, går att påverka. För att detta ska funka gäller det att den är avspänd (inte avslappnad i vila, utan inga oönskade spänningar) och LYDIG. Är hästen eftergiven i nacken (munnen) är den lätt och lydig att rida. Att tvinga ner hästens huvud är inte samma sak som eftergift... då är det heller inte lätt att rida.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jag rider faktist INTE min häst i form. Av dn enkla orsaken att ja int rikit kan rida henne i form. Mn hon nrukar gå ner av sig sj i slutet. Såklart skulle ja vilja kunna rida henne mer men rider oxå för de mesta i skogen. Gör mycket cirkel arbete, med kontakt i yttertygel o. ger o. tar me inner :D
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jag tycker att hästen ska gå i den form som den är i under sin utbildning. En välutbildad häst med normal kondition och styrka ska kunna gå på tyglen hela passet. Så ja, jag tycker att en häst ska arbeta i rätt form under hela passet. men allting beror naturligtvis på hur hästen är utbildad och om den är i kondition och styrka.
Under uteritter tycker jag att hästen också ska arbeta i rätt form, men kanske inte behöver gå i en hög form utan i en lägra mer avspänd form då uteridning ska vara kul också!
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Mina hästar går efter utbildnings nivå men alla ska gå i en ändamålsenlig form varisej jag rider på banan eller i skogen. skrittar jag ut 1 timme så e de jobb "på tygel" 20 minnuter kanske så de e lite jobb sen e de långa tygler. men jag rider aldrig på lång tygel i trav och galopp.

I skogen brukar jag rida i en lägre form än på banan mest för att hästarna känns bäst med variation.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jag rider faktist INTE min häst i form. Av dn enkla orsaken att ja int rikit kan rida henne i form. Mn hon nrukar gå ner av sig sj i slutet. Såklart skulle ja vilja kunna rida henne mer men rider oxå för de mesta i skogen. Gör mycket cirkel arbete, med kontakt i yttertygel o. ger o. tar me inner :D

Kan inte du specifiera "gå ner av sig själv", så att både du och din häs kan få ut mer av träningen?
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ja det har jag oxå läst att hästen har bättre undertramp i skritt på lång tygel än när den går samlat... Tkr oxå det är mkt fokus på huvudet ofta, tror det gör att många börjar i fel ände, hästar kan jobba med ryggen utan att huvudet är i exakt rätt position, så länge hästen är avslappnad och försöker jobba (beroende på utbildnings nivå) är jag nöjd :D

Fast bara för att hästen har ett långt undertramp så innebär det ju inte alltid att den bär sig/går på tygeln och därmed ökar ju påskjutet oxå. Visst blir undertrampet kortare i samlad skritt, men å andra sidan, så har ju även hästen börjat vinkla om sitt bäcken o sina leder vilket gör att den får mera vikt på sina bakben och det är ju dit man strävar för att förhoppningsvis få en mera hållbar häst
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

"gå på tygel" känns som som fel uttryck..

Jag strävar efter att mina hästar ständigt skall gå i en form som , inte är på tygeln, men som är under bästa förutsättning för att kroppen skall må bra och arbeta RÄTT.
Kort eller lång tygel? Det kvittar faktiskt sålänge de går i "rätt" form. Jag rider ofta med längre tygel i skog och mark eftersom det är lättare att låta hästen hitta sig själv.
I paddocken blir det ju såklart annat
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

KL
(lite offtopic, i så fall får ni gärna flytta på det)

Jag har funderat lite på en sak. Många använder uttrycket "ändamålsenlig form" och jag förstår vad ni menar. Jag tror att de flesta här använder uttrycket så som jag tänker.
Men jag har även hört många som liksom bara snappat upp uttrycket och använder det utan någon större tanke bakom. (Bland annat en liten tjej jag känner) Vi pratade om ridning och jag frågade hur det gick med hennes häst (som hon har haft i ett år ungefät och tränar med). Då sa hon att "Ja, hon går ju inte på tygeln och så hela tiden. Jag jobbar mer eftre en ändamålsenlig form"
Tjejen kunde knappt uttala ordet ändamålsenlig och jag tvivlar på att hon vet vad det betyder. Så jag frågade henne. Då sa hon, "Ja men du vet så att hon går lagom och så. Alltså ibland får hon ju gå som hon vill, och ibland bestämmer jag"

Ja, jag klandrar henne inte, för hon är inte så gammal. Men sen började jag fundera på hur jag skulle förklarat det, för jag tyckte att hon hade fått det lite grann om bakfoten. Och jag fastnade lite. Jag har ju en uppfattning om vad det betyder, men jag kan liksom inte sätta ord på det.

Hur skulle ni beskriva det? Någon som är bättre än mig på att sätta ord på saker?
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ändamålsenlig form skulle jag nog förklara såhär:

att hästen går avslappnat och avspänt,
att hästen är lydig och lyhörd för hjälperna,
att hästen inte går på bogarna utan bär upp dig på sina ryggmuskler i stället för på skelettet.

Det är min förklaring och sammanfattning kring ämnet! För mig kan det aldrig kallas för form om hästen "går ner på tygeln" eller "böjer på nacken" eller nåt i den stilen. :crazy:
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Det var bra förklarat. Jag har så svårt att sätta ord på saker, speciellt termer. Oftast blir det att jag förklarar det med samma ord som det jag försöker förklara. Tex, en bil, ja det är ju en bil. I stället för att en bil är ett fordon med 4 hjul och ratt.
Så tänker jag med. Att man skiljer på form i olika tillfällen. Tex ser ju formen inte likadan ut om man klättrar eller rider i väldigt kuperad terräng som när man rider på banan. Även om målen eller vad man ska kalla det är desamma. Att hästen ska gå avslappnat och kunna bära upp sig själv och ryttaren på ett bra sätt.

Nu vet jag hur jag ska förklara för lilltjejen. Tack för hjälpen.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

FORM är bara hästens arbetsställning. Det övriga Noffepoffe räknade upp är "på tygeln".
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Som jag fattade är det att hästen börjar slappna av och arbeta rätt i slutet av passet. Alltså kan man säga att hon har arbetat hästen i form.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp