Bukefalos 28 år!

Ska hästen gå på tygeln jämt?

Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jag strävar alltid efter att rida hästen i en ändamålsenlig form. På tygeln om man så vill säga (om man tolkar det som Madick gjort). I skogen kräver jag vanligen inte lika mycket samling utan rider hästen i en lägre form. Däremot har det funnits tillfällen då jag ridit hästar där det inte funnits tillgång till ridbana eller ridhus och då har vi dressyrat i skogen de dagarna istället.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jag strävar alltid efter att rida hästen i en ändamålsenlig form. På tygeln om man så vill säga (om man tolkar det som Madick gjort).
Nej, då har du läst/förstått fel, vilket är vad som genomsyrar i stort sett alla diskussioner om ridning här på Buke.

Ändamålsenlig form betyder bara att hästen ska arbeta så skonsamt som möjligt. Vilken form som är ändamålsenlig beror ju helt på vad man gör.

På tygeln är när hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för hjälperna.

Så som "folk" använder ändamålsenlig form är precis samma som "folk" använda på tygeln när jag var ung. Man vet faktiskt inte riktigt vad det är mer än att hästen inte får "fuska", man är livrädd för att hästen bara ska böja på nacken och 1.man missar det eller 2.nån ska komma på det...
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Fast bara för att hästen har ett långt undertramp så innebär det ju inte alltid att den bär sig/går på tygeln och därmed ökar ju påskjutet oxå. Visst blir undertrampet kortare i samlad skritt, men å andra sidan, så har ju även hästen börjat vinkla om sitt bäcken o sina leder vilket gör att den får mera vikt på sina bakben och det är ju dit man strävar för att förhoppningsvis få en mera hållbar häst

Man kan inte få hästen att lägga mer vikt på bakbenen. Läst igen i dagens Ridsport.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ursäkta om jag var otydlig, det var menat att dela upp meningarna bättre än så. Jag rider hästen i en ändamålsenlig form när jag rider i skogen. Att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för hjälperna tycker jag är en grundförutsättning för detta.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Hur skulle ni beskriva det? Någon som är bättre än mig på att sätta ord på saker?

Ändamålsenlig form för mig handlar om att välja en viss form för just den typen av häst. Beroende på om det är en konvalescent, unghäst, välutbildad mm.
Hög, låg, djup, rund, kort, lång...
Då- hela hästens kropp. Ej bara huvudet.

Olika grader av samling skulle man väl kunna översätta det till ...
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

KL
Försöker alltid att rida väl, och det innefattar förstås också att gå på lång tygel ibland. Oavsett om det är på bana eller i skogen. Man har ju alltid att jämka mellan ens egna önskemål om passet, och vad hästen är i stånd att klara för tillfället.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Mycket sunt svar! Klokt! Håller fullständigt med!:laugh:
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ändamålsenlig form för mig handlar om att välja en viss form för just den typen av häst. Beroende på om det är en konvalescent, unghäst, välutbildad mm.
Hög, låg, djup, rund, kort, lång...
Då- hela hästens kropp. Ej bara huvudet.

Olika grader av samling skulle man väl kunna översätta det till ...[/QUOTE]

Håller helt med!
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jo, det är så jag tänker med. Vet inte riktigt om det framkom, men tror jag skrev nånting om att de är olika samlade beroende på aktivitet (och så klart hästens förutsättningar), vilket som passar bäst för tillfället.

Sen tycker jag nog att på tygeln (alltså avslappnad och fram för hjälperna) är en förutsättning för att hästen ska gå i en bra och ändamålsenlig form. En spänd och stressad häst kan enligt mig aldrig gå i en ändamålsenlig form. Utan det är först när den är avslappnad och på tygeln som man kan få en bra form.
Någon som förstår hur jag menar? Hoppas det.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Jo, det är så jag tänker med. Vet inte riktigt om det framkom, men tror jag skrev nånting om att de är olika samlade beroende på aktivitet (och så klart hästens förutsättningar), vilket som passar bäst för tillfället.

Sen tycker jag nog att på tygeln (alltså avslappnad och fram för hjälperna) är en förutsättning för att hästen ska gå i en bra och ändamålsenlig form. En spänd och stressad häst kan enligt mig aldrig gå i en ändamålsenlig form. Utan det är först när den är avslappnad och på tygeln som man kan få en bra form.
Någon som förstår hur jag menar? Hoppas det.

Precis så är det ju! Utan att hästen är på tygeln är det ju svårt att påverka formen.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Förstår precis vad du menar ;)

Jag rider hästen i en ändamålsenlig form när jag rider i skogen. Att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för hjälperna tycker jag är en grundförutsättning för detta.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

*kl*

Usch vad jobbigt det är med defenitioner. Jag skulle också säga att hästen ska gå "i ändamålsenlig form" och utifrån sin styrka. Dvs en svag häst skulle jag fortfarande vilja ha "i form" men det kan räcka med att den länger överlinjen och snarare inte går i dålig form (låst rygg, på bogarna, i obalans). Jag ser hellre att hästen går framåt/nedåt (tänk fri skritt) och rör kroppen ordentligt än att den går "på tygeln" enligt defenitionen - en viss huvudposition som kräver viss grad av samling, ett visst stöd i tygeln osv. För jag upplever att det är grymt svårt att hålla bra balans och avspänning i skogen när man rider med stöd mer eller mindre i handen eller allmänt placerar hästens huvud annat än ber den söka sig nedåt, eller på något vis försöker "rida ihop" hästen. Men det är mycket möjligt att de hästar jag haft inte har kommit så långt ute att jag vågat kräva mer.
På vägar och annat jämnt underlag blir det lite dressyrande men då snarare övningar för att få bra lydnad/rakriktning/avspänning än någon fokus på form i sig, har de då grundsökningen och -avslappningen från början tycker jag de brukar jobba mer samlat och höja formen av sig själv, liksom i skogen vid taskig terräng/när det krävs balans om de är starka nog.

Att hästen inte är stark nog för att gå i form är ett främmande begrepp. Eftersom den alltid kommer vara stark nog för -någon- form, unghästform om inte annat.

Jag tycker skogen är ett perfekt ställe för att trigga hästen till självbärighet. För att det faktiskt blir enklare för dom när de samlar sig lite och är coola mentalt. Jag bestämmer att det inte ska vara övertempo (och övar med väl valda halter/halvhalter som för att utmana hästens balans), försöker ha en bra lydnad så hästen kan få vara "fri" största delen av tiden, bestämmer att den ska slappna av så mycket som möjligt i överlinjen. Resten får den lista ut själv och det brukar resultera i en ändamålsenlig form tycker jag. (Försöker också trigga genom att spänna de egna magmusklerna i nedförsbackar och lite svårare terräng.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Man kan inte få hästen att lägga mer vikt på bakbenen. Läst igen i dagens Ridsport.

Lite olika forskare verkar komma fram till olika saker på den punkten. Här tex från Hippson

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-rorelsemonstret-paverkas-av-haste.htm

Ett par procent av vikten kan man flytta till bakdelen med hög huvudställning med nosen framför lod verkar det som. Men de fick inte större procentandel vikt på bakdelen än på framdelen, inte heller lägre procentuell vikt på framdelen än hästen har utan ryttare. (56% av vikten lite generellt på framdelen utan ryttare. De fick som bäst 57,4% på framdelen med ryttare.)

(även att hästen gick med huvudet totalt osamlat i vädret ändrade vikten bakåt, men ökade belastningen på rygg och ben.)

Har också läst om en undersökning gjord på tryckplatta i piaff där den klassiskt tränade (PRE?hästen) lade större tyngd bak vid piaff men ingen av de hästar som tävlade i dressyr på hög nivå. Men jag har inte länken kvar tyvärr så jag kan inte lova att jag återger korrekt.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Gå på tygeln - helst aldrig. Har erfarenhet av att tyglarna håller så mycket längre då ;) :p

Men för att var lite mer seriös, jag anser att hästen alltid ska jobba på rätt sätt och bära sig själv (och ryttaren!) på bästa sätt för den hästen. Det är inte detsamma som att gå med krökt nacke, trampa till en viss punkt osv utan mer individuellt. Hästar är olika byggda och det som är "bäst" för en häst behöver inte vara det bästa för en annan. det är det som gör ridning så himla svårt.

Att de jobbar rätt behöver heller inte betyda korta tyglar, titta ex. på en westernhäst, de går på långa tyglar men jobbar ändå på ett bra sätt.

Slutsatsen blir att hästen ska absolut inte gå i en hög form redo för grand prix jämt, det är varken psykiskt eller fysiskt hälsosamt. Däremot vill jag gärna att hästen från att jag sitter upp till att jag sitter av bär oss på det sätt som sliter minst. Men jag säger varken att det är enkelt eller att jag lyckas med det jämt! det är en heelt annan sak.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

http://www.jakobslund.se/dadde/forskn.htm

Och det här är ju verkligen inte ett inlägg från en forskare, men det är en intressant vinkling oavsett riktighet. Dvs orsak, verkan, det man ser och slutsats osv sammanfaller inte alltid till ngt som är garanterat rätt. Dessutom är forskningen ung, och viktig! Om tio år eller så kanske vi till slut vet mer.
 
Sv: Ska hästen gå på tygeln jämt?

Ja det har jag oxå läst att hästen har bättre undertramp i skritt på lång tygel än när den går samlat... Tkr oxå det är mkt fokus på huvudet ofta, tror det gör att många börjar i fel ände, hästar kan jobba med ryggen utan att huvudet är i exakt rätt position, så länge hästen är avslappnad och försöker jobba (beroende på utbildnings nivå) är jag nöjd :D


Hade velat haft en "Gilla"-knapp till detta inlägg :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp