Ska jag byta sadel???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 864
L

LuddeLump

Vi har en liten B-ponny på foder, och sadeln vi fick med har jag aldrig varit riktigt nöjd med. Det är svårt att få den att ligga riktigt bra, och den faller lätt framåt när dottern sitter i den. Hon får en lite framåtlutad sits, och klagar att den sitter för långt fram och vicka gärna åt sidorna fast gjorden är dragen.
Han får inga skavsår eller så, och verkar trivas med den, men jag känner mig tveksam. Han har liten manke och är tjock och rund om ryggen.
D-ponnyns sadel ligger helt annorlunda (på D-ponnyn alltså), mer som gjuten, och så tycker jag en sadel ska ligga.
Ska vi byta sadel, eller kommer alla sadlar ligga likadant pga hans rygg? Kan tillägga att det är en ny wintecsadel.
:confused::banana:

det låter som om sadeln har för vid bom, men det är ju svårt att säga när man ej har sett det. F ö är det svårt för dottern att rida ordentligt när sadeln gör att hon sitter fel...

Om det är en wintec som man kan byta koppjärn på så försök låna både större och mindre koppjärn och prova och se om det blir bättre el sämre.

Funkar det ändå inte så ta ut en sadelmakare, det är absolut värt pengarna i längden.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 654
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka