Bukefalos 28 år!

Ska jag få panik nu eller?

C

Catitzzi

Kom precis från stallet och när jag va där o pysslade med pållen min upptäckte jag en liten strimma av torkat blod på hoven strax under kronranden, när jag torkade bort blodet såg jag en liten spricka ca 1 cm lång som löpte längs med hoven. Hoven kändes fö. inte varm och han haltade inte och ingen feber. Ska ringa hovis imorgon.

Men tänkte lyssna lite med er vad tror ni om denna spricka. Vad göra?
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

*puuuuttar*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag få panik nu eller?

Kan vara en hovböld som krupit ut, inget direkt att göra förutom att hålla koll om den vidgas eller om hästen blir halt... Be du hovisen att titta på det!
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

Min häst fick likande sprickor på båda fram efter att hon hade rymt ut på asfaltväg, 4mil toksken...

Hovis och veterinär sa att de inte var någon fara och hon verkades som vanligt. Efter ca 10månader (tro jag de var) hade sprickan växt bort. Jag rengjorde sprickorna och höll dem torra, men när dom hade växt ner lite mer så visade de sig bara vara ytliga sprickor.

De är över två år den hon fick sprickorna och hon funkar som vanligt, har inga problem med hovarna utan går barfota som vanligt.
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

Tack så mkt båda två..
Nu blev jag lite lugnare.
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

Minhäst har två kroniska sprickor i sin hov då en annan häst reste sig mot honom med brodd klädda skor å klyvde min häst ben från kotan ner genom kronranden. han har doock aldrig varit HALT ;) av de och många tvistar om att de går att få bort men de gör de inte då de är en djup skada i kronranden som gör att sprickan finns där hela tiden så ta de lugn ingen fara! De är nog en hovböld som krypigt ut el att han slagit sig på någe.
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

tack så mkt för dit svar, har lixom inte så bra koll på det här med sprickor i hovarna, har mest varit utsatt för foderränder.:(
Skönt när folk som varit med om det själva skriver att jag inte behöver oroa mig.
 
Sv: Ska jag få panik nu eller?

Låter som en hovböld som krupit ut.
Ingen fara alls- det brukar bli en lite spricka som växer ner och bort så småningnom
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 547
Senast: Meglio
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: caballus
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 106
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp