Hovböld!!

Julialundkvist

Trådstartare
Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu.

Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för 1 1/2 vecka sen (var helt ren på morgonen). Ingen värme, svullnad eller puls.
Min hovslagare (utb. Och jobbar även på klinik) kom ut dagen efter. Hon markerade tydligt (!) Vid trakten på utsidan. Han började gräva och hittade lite var. Men fick inte hålla på så väldigt mycket. Två dagar efter gick hon rent. Sen började hon hoppa igen, så hovis kom ut igen. Försökte gräva lite mer men det kom bara blod. Dagen efter det går hon rent men börjar hoppa igen.

Hovis vill att jag ska komma in på kliniken så han kan kolla noggrannare (bedöva hoven). Vilket jag gör. Hon har då varit halt i 1 vecka till och från. Dom röntgar för att utesluta ev. Hovfraktur osv.
Han gräver ytterligare lite mer men kommer bara blod.
Dom skriver ut penicillin och metacam som hon ska äta i 10 dagar.

Idag (1 1/2 vecka sen första hältan, 5 dagar efter klinikbesöket) är hon tydligt varm vid kronranden på den sidan hon har markerat.

Betyder detta att den kan vara påväg ut?
Jag känner mig helt lost, och vill bara att hon ska bli bra. Kan tillägga att hon är haltfri just nu, men det antar jag beror på metacamen...

Någon som varit med om liknande? Och kan ge mig input...
OM den skulle spricka vid kronranden, hur tar man bäst hand om det då?
 
Jadå, jag har varit med om liknande. Bölder som kommer och går - det kan ta tid och 1 1/2 vecka är ingenting i sammanhanget. Jag har dock aldrig tagit till medicin, utan det har fått läka/komma ut av sig självt. Har även varit med om att de konstaterat att det måste vara en böld, men att den suttit så djupt att de inte hittat den. Sådana bölder syns inte ens på röntgen.
Då ni har röntgat och uteslutit allvarligare saker, så kan du nog inte göra så mycket annat än att ha tålamod och lägga omslag på hoven.
 
Jag har haft en häst vars bölder oftast gick upp och ut i kronranden. Min vet fick lägga ett litet snitt mer än en gång vid kronraden och då vällde det ut var. Efteråt så spolades det rent och sen tvättade vi det i ett par dagar efter så läkte det hur fint som helst.
 
Har själv lärt mig att inte använda antiinflammatoriskt vid hovböld, oftast blir hästen bättre under tiden men sedan när det antiinflammatoriska tas bort blossar bölden igång igen.
Nu har jag aldrig hört om att ge penicillin vid hovböld.

Själv försöker jag hjälpa hovbölden att mogna genom att värma hoven för att hitta den bättre eller spricker upp av sig själv, händer även att jag försvagar den delen av hoven jag tror hovbölden är för att den lättare ska hitta ut.

Har en hovböldshäst:meh:
 
Har själv lärt mig att inte använda antiinflammatoriskt vid hovböld, oftast blir hästen bättre under tiden men sedan när det antiinflammatoriska tas bort blossar bölden igång igen.
Nu har jag aldrig hört om att ge penicillin vid hovböld.

Själv försöker jag hjälpa hovbölden att mogna genom att värma hoven för att hitta den bättre eller spricker upp av sig själv, händer även att jag försvagar den delen av hoven jag tror hovbölden är för att den lättare ska hitta ut.

Har en hovböldshäst:meh:
Jag blev själv lite överraskad över att dom ville stoppa in både metacam och penicillin..
Antar att det bara gäller att ha is i magen och avvakta, och hoppas att den kommer ut där hon nu är så varm vid kronranden..
 
Penicillin är vansinne att ge vid hovböld. Det gör bara att bölden tar ännu längre tid på sig att komma ut för ut måste den komma. Butta är bättre vid hovböld, den är svagare aniinflammatorisk än metacam och ger bättre smärtlindring. Bölden är säkert på väg ut genom kronranden om den är lite svampig och varm. Det bästa är att röra på hästen så det pumpas ut. Står den bara stilla tar det ännu längre tid. Även när den har spruckit är det bra att de rör på sig.

Tillägg: Oftast vill man inte ge antiinflammatiorskt vid hovböld men om hästen har väldigt ont måste den få smärtlindring, då helst i form av butta.
 
uppdatering.

Ingen böld har kommit ut ännu, tycker att hon fortfarande är varm runt kronranden och ballen, men ingenting vill hända. Efter både metacam och penicillinkuren går hon mycket bättre men kan fortfarande tycka att hon nickar när hon travar i hagen.. Hon får gå i hagen eftersom hon inte haltar så pass mycket, samt att jag vill att hon ska röra på sig så det ev. kommer ut.

Läste på någon tråd här att det kan vara bra att låta hoven stå i en hink med grönsåpa. Värt att testa tänker jag.

Åsikter?
 
uppdatering.

Ingen böld har kommit ut ännu, tycker att hon fortfarande är varm runt kronranden och ballen, men ingenting vill hända. Efter både metacam och penicillinkuren går hon mycket bättre men kan fortfarande tycka att hon nickar när hon travar i hagen.. Hon får gå i hagen eftersom hon inte haltar så pass mycket, samt att jag vill att hon ska röra på sig så det ev. kommer ut.

Läste på någon tråd här att det kan vara bra att låta hoven stå i en hink med grönsåpa. Värt att testa tänker jag.

Åsikter?
Låter som "hokus pokus", tycker jag. Jag använder Animalintex när jag lägger hovomslag.
 
uppdatering.

Ingen böld har kommit ut ännu, tycker att hon fortfarande är varm runt kronranden och ballen, men ingenting vill hända. Efter både metacam och penicillinkuren går hon mycket bättre men kan fortfarande tycka att hon nickar när hon travar i hagen.. Hon får gå i hagen eftersom hon inte haltar så pass mycket, samt att jag vill att hon ska röra på sig så det ev. kommer ut.

Läste på någon tråd här att det kan vara bra att låta hoven stå i en hink med grönsåpa. Värt att testa tänker jag.

Åsikter?

Påminner lite om när min häst fick hovböld som unghäst. Det var för dåligt tryck i bölden så den började sprida sig uppåt mot hovbenet istället trots att hovslagaren hade öppnat bölden (eller kanske ev. pga att han hade gjort det). Vi fick åka till klinik, verka bort mer eller mindre hela sulan och sedan ha hovbandage en längre tid. Jag hade tur och fick bra råd av Ingvar Fredricson som hade vägarna förbi och som kunde konstatera i ett ganska tidigt skede att den hovbölden inte skulle läka ut av sig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp