Ska jag oroa mig...?

Tillis

Trådstartare
Kan en häst gå så oregelbundet ibland att den ser halt ut?
Eller för att förtydliga det hela:
Igår ville min svägerska följa med och rida min häst lite. Hon har inte ridit på 12 år (sedan tonåren) och vill hemskt gärna komma igång igen lite smått.
Först red jag själv lite i alla gångarter. Kändes helt ok - han jobbade på i rätt form och var lätt i munnen. Svarade på förhållningar och ökningar, sidvärtes etc.
Sen satt då min svägerska upp och det var ingen rolig syn. Inte för att hon satt illa eller så, utan för att hästen blev som en käpphäst! Han gick med huvudet rakt upp i vädret, sänkte ryggen, gapade och "tjafsade" med munnen - det hela såg rent bedrövligt ut! :(
När hon sedan försökte sig på lite trav blev det etter värre, för då ser hästen dessutom plötsligt halt ut! :confused: Han gick knappt framåt, utan stod emot ngt fruktansvärt, piskade med svansen, bakbenen sju mil bakom, huvudet i vädret och så då total otakt i hela kroppen.
Till slut fick jag säga till att hon fick släppa tyglarna helt och bara få honom att komma fram i riktig trav. Då släppte det! Efter ett par varv slappnade han av, sänkte nacken av sig själv och vips så såg han helt regelbunden och fräsch ut igen.

Kan det vara så att han kände hennes osäkerhet och obalans och därför reagerade på detta sätt, eller bör jag kolla upp honom om han har ont någonstans?

Jag kan ju tillägga att i början på hans utbildning (jag köpte honom från galoppbanan), var han ungefär så här med mig med, men inte riktigt lika uttalat. Eller kanske jag inte minns det så eftersom jag då själv satt på honom och det dessutom är några år sen...

Vad tror ni?

/Tillis
 
Detta låter som en tygelhälta - en osäker, kanske spänd ryttare som rider i otakt på en känslig häst. Det är således inget att oroa sig för - du kanske inte bör låta henne rida hästen utan "övervakning" och hon kanske inte bör ta tygeln innan hon hittat sig själv som ryttare igen. När jag rider så illa brukar jag backa och köra Kyras ABC (dvs stanna med minsta möjliga tygelkontakt och sätta igång i skritt igen. Svänga för ytterhjälperna utan att ta i hästen etc). Ett alternativ är att longera hästen med ryttaren på.

Vi har haft trådar om tygelhälta tidigare
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 426
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp