Ska man blötlägga krafft-pellets?

Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Jag har haft den erfarenheten att det är lättare att få foderstrupsförstoppning med kraffts pelleterade foder om man ej lägger detta i blöt en liten stund.
Min häst råkade ut för detta så vi började med att blötlägga krafft Groov. Det fungerade hur bra som helts då.
Hippos pelleterade foder är bättre på så sätt att de är mycket mindre och har inte samma svällnings benägenhet. :rofl:
 
Sv: Re: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Hästar som fodras med alltför blötlagd mat (annat än betforn förståss!), sliter inte lika mycket på sina tänder, även om de tuggar hö/hösilage/ensilage. Och genom att de inte gör detta så förkortas också deras livslängd om de alltid skall bli serverade blötlags mat/grötmat.

Fast det är i första hand grovfodret som skall tillgodose hästens tuggbehov, inte kraftfodret! Jag tror det är osannolikt att livslängden förkortas av att man ger sin häst blötlagd lusernpellets! (Om vi nu ändå sysslar med personliga "farlighetsbedömningar", så är det troligen större risk för foderstrupsförstoppning vid torr lusernpellets, än vad det är risk för förkortad livslängd vid utfodring av blöt mat).
Eller har du någon vetenskaplig referens till påståendet om förkortad livslängd?
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

ginsa skrev:
När det gäller lusernpellets har jag alltid hört att man ska blötlägga dem.
Hur länge bör lucern pellets ligga i blöt?
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Hur länge bör lucern pellets ligga i blöt?

Lite olika mellan märkena, men ca 15-20 min (vissa tom kortare tid). Man lär sig se när de svällt klart.
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Mitt sto får krafft protein. När jag blöt la det så ville hon inte ha det. Så för att minska risken för foderstrupsförstoppning så ger jag henne det tillsammans med betfor med mycket vatten! Och det gillar hon! :d
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Det tycker jag beror på hur mycket pellets du ska fodra med. Om du bara fodrar med pellets så tycker jag att man ska blöta, men om du fodrar med exempelvis havre(eller annat)och inte tänker fodra med mycket/enbart pellets så tycker jag inte att man behöver blöta. Och så det där med hur glupsk hästen är...
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Jag blötlägger ordentligt , då pållen dricker dåligt till och från . ( han har haft kolik som mest troligt berodde på att han drack dåligt) Han älskar "gröten" .
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

och hur mycket vatten innehåller gräs, som hästen äter narurligt??

jag skulle absolut blötlägga lucern, skulle aldrig våga ge den till hästen annars...

"slita på tänderna" får väl höet göra.
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Har bara provat lucern pellets en gång. Men mina kusar åt varken torr el. blötlagd. Så nu får dom greenpower istället. Det är uppskattat.
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

allt foder sväller ju oavsett vad, så lite kan du ju blötlägga iaf.
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Jag brukar alltid blötlägga lusernpellets, bäst att vara på den säkra sidan. Dom sväller ju inte lite när dom blötläggs.
Men jag blötlägger inte det andra pelleterade fodret som jag använder (hippo choice) för det är mycket mindre "bitar" och sväller inte alls lika mycke och snabbt. å då får ju hästen använda sina tänder. :)


På kraffts hemsida står det så här på utfodringsanvisningen om deras lusernpellets:
Blöt gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning.

Har för mig att det står på påsen oxå, borde ju göra det.
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

Vi blötlägger Lusernpellets, men inte Krafft pluss-pellets. :)
 
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

En liten sidofråga: Är den pelleterade betforen dyrare än den " vanliga" strimlade? Vad är det för skillnad på dessa två? Om man inte skall blötlägga den pelleterade så borde det ju vara mer vatten i den på något vis, eller? :confused:
 
Sv: Re: Ska man blötlägga krafft-pellets?

godaråd skrev:
Hästar som fodras med alltför blötlagd mat (annat än betforn förståss!), sliter inte lika mycket på sina tänder, även om de tuggar hö/hösilage/ensilage. Och genom att de inte gör detta så förkortas också deras livslängd om de alltid skall bli serverade blötlags mat/grötmat.

Fast det är i första hand grovfodret som skall tillgodose hästens tuggbehov, inte kraftfodret! Jag tror det är osannolikt att livslängden förkortas av att man ger sin häst blötlagd lusernpellets! (Om vi nu ändå sysslar med personliga "farlighetsbedömningar", så är det troligen större risk för foderstrupsförstoppning vid torr lusernpellets, än vad det är risk för förkortad livslängd vid utfodring av blöt mat).
Eller har du någon vetenskaplig referens till påståendet om förkortad livslängd?

Mina hästar får alltid grovfoder som basfoder och sedan är allt kraftfoder inkl. Luzern pelletts komplement och idnividuellt per häst.
Mina hästar får alltid sin Luzernpelletts till natten tillsammans med LITE (blötlagd) betfor, så helt torr är den inte men jag lägger den inte i blöt i flera timmar eller minuter nej.....Och inga foderstrupsförstoppningar under alla mina år med hästar heller.....varken egnas eller andras....
Har ingen vetenskaplig referens till påståndet nej annat än mer än 30 års hästerfarenhet och mina veterinärer.....Om det nu räknas?? :eek:
mvh
Carina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska man blötlägga krafft-pellets?

X_tremless skrev:
och hur mycket vatten innehåller gräs, som hästen äter narurligt??

jag skulle absolut blötlägga lucern, skulle aldrig våga ge den till hästen annars...

"slita på tänderna" får väl höet göra.
Betesgräs innehåller väl 80% eller så vatten.....Läs f.ö. mitt andra svar ovan....
Var och en gör ju som den vill, men jag delar med mig av MIN erfarenhet vad den nu räknas på detta besserwisser-Bukefalos :devil: ...där man inte får lov att ha erfarenhet och åsikter. :crazy: :mad:
Jag delade med mig av min, ni andra av er...Gör som ni vill så gör jag som jag vill...Mina hästar är friska, sunda, glada individer som aldrig/sällan är sjuka.....Och som sagt var...foderstrupsförstoppning har jag under mina mer än 30 år med hästar aldrig haft till dags dato....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 476
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
576
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp