Ska man blötlägga krafft-pellets?

G

ginsa

När det gäller lusernpellets har jag alltid hört att man ska blötlägga dem. Gäller detsamma för övriga pellets från krafft?
 
Nej!!
Jag är inte 100 på de här med pellets men jag har aldrig gjort de till mina hästar i allfall!
 
Man behöver inte, men det gör heller ingen skada. Jag är av åsikten att det är bättre att blöta än att riskera foderstrupsförstoppning, även om chansen kanske inte är så stor!:) Lusernpellets måste man däremot blöta!
 
Det beror på hur glupskt hästen äter.
Jag skulle nog blötlägga för säkerhets skull, men skulle kunna tänka mig att hoppa över det åt en häst som jag vet inte kastar sig över maten.
 
Man behöver inte (skulle stått på säckarna i så fall), men jag har Alltid gjort det. Använder dock inte Krafft längre, gojsar ihop själv :D
 
ett förslag är att blötlägga pelletsen och ta beslutet sen. kraffts pellets sväller inte lika mycket som krafft lucern pellets. Tycker ändå att man ska blötlägga fast en del säljare rekommenderar att ge torrt för att hästarna inte ska sortera ut.
 
Jag har fodrat med pelletts i väldigt många år nu. Både Kraffts produkter och olika Luzernpellettsprodukter.
Jag blötlägger aldrig! Varken luzern eller de ändra pellettsen. Och jag har aldrig till dags dato haft problemmed foderstrupsförstoppning hos mina hästar.

För hästens skull, så blötlägg ej. Den har sina tänder för att slita naturligt på dem...d.v.s. den behöver tuggmotstånd, hellre än att slipa tänderna stup i kvarten.
Hästar som fodras med alltför blötlagd mat (annat än betforn förståss!), sliter inte lika mycket på sina tänder, även om de tuggar hö/hösilage/ensilage. Och genom att de inte gör detta så förkortas också deras livslängd om de alltid skall bli serverade blötlags mat/grötmat.

En glupsk häst, som lätt sätter i halsen, hjälper man bäst genom att lägga medelstora stenar i krubban till. Då måste han/hon pilla lite mera = äter långsammare.

På Kraffts Pellettsprodukter står inget om blötläggning, annat än på luzernsäcken (där det står att man rek. blötläggning men inte att man skall). Hade det varit meningen att det skulle blötläggas, så hade detta stått på säckarna.
 
En glupsk häst, som lätt sätter i halsen, hjälper man bäst genom att lägga medelstora stenar i krubban till. Då måste han/hon pilla lite mera = äter långsammare.

Fungerar utmärkt!! En bekants häst åt så, men efter stenarna så fungerar det bra.
 
Ja, ett av mina ston vart lite glupsk som något yngre. Inte så at hon fick foderstrupsförstoppning eller andra problem, men hennes mat tog för fort slut och jag ville inte ha problem. Sten ikrubban blev superbra! Så jag kan bara rekommendera detta. Numera behöver hon ingen sten, för hon lärde sig att äta långsammare och njuta av maten *fniss*
 
Glupska hästar ska helst äta från marken (helst utan krubba/spann så de inte kan "skopa" in mat i munnen).
F.ö. blötlägger jag min pållas lucernpellets därför att hon gillar "gegget".
 
Lucernpellets tycker jag ska man blötlägga.. Men om du aldrig blötlagt den vet du inte heller hur mycket den sväller..
 
Jo, tänk att det vet jag....Min gamla häst (som dog 2001 i sep. 30 år och 9 mån gammal p.g.a. ålderskäl) fick "grötmat" sista året i sitt liv. Och bl.a. då uppblött Luzernpelletts. Och jag VET hur mycket det sväller, men som sagt var...mina hästar dricker bra när de äter och de får betfor som är uppblött...Och jag har till dags dato aldrig haft problem med foderstrupsförstoppning....Sedan ger ju inte jag kilovis med Luzern åt gången, utan det rör sig om max 4 dl/tillfälle.

och som sagt var, på Kraffts Luzernpelletts säckar står det inte at man SKALl blöta men att man KAN.....
 
jag föredrar att blöta min kraftgroovpellets, jag tycker faktiskt att de sväller ännu mer än betforen! Jag vet att vissa ger det torrt men jag skulle inte chansa, min häst är för dyrbar för mig. Blötläggning av luzernpellets är en självklarhet!
Jag har svårt att tänka mig att tuggning av torra pellets skulle främja tandstatusen så tillvida att hästen skulle leva längre. Jag tror snarare att användning av hästtandläkare som enbart tar bort de hakar som finns (istället för att man raspar hela tandraden och därmed tär på tandämnet) skulle gynna hästens tänder bättre
 
ok.. Det är väl iofs mest en smaksak om man blöter dem eller inte.. Men jag blöter altid lucern. Men du får naturligtvis göra som du vill..
 
Det intressanta är väl ändå inte HUR MYCKET de sväller, utan HUR SNABBT.
 
Jag blöter inte Krafft pellets, däremot blöter jag lucernelletts. Gjorde inte det förr, sen lyckades valacken sätta i halsen och få foderstrupsförstoppning, så sen dess blöter jag för min egen sinnesros skull. Det var antagligen bara otur att han satte i halsen eftersom det gått bra innan, men jag vill inte chansa med just lucernpellets igen. Jag blöter dem dock inte till gröt, utan bara så att de faller isär om man klämmer dem mellan fingrarna.

Men alla andra pelletsar (utom betforpellets såklart) ges ouppblött.
 
Jag tycker att det är bäst att blöttlägga fodret, även om man inte har en gluppsk häst. Var med om en häst som fick foderstrupsförstoppning av hö. För att det var kalt ute och salivproduktionen är mindre då.

Sen så ska man ge sin häst så pass mycket grovfoder så att det inte ska bli några problem med tänder som inte slits ned tillräckligt.
 
Efter att en häst i stallet haft foderstupsförstoppning (otäckt) så började vi blötlägga "för säkerhets skull". Den av våra hästar som har mest bråttom började då att hosta och frusta stup i kvarten när han åt sitt kraftfoder. Får han havre eller pellets torrt (vi har inte lusernpellets) då hostar han inte, då tuggar han i stället för att stjälpa i sig...
 
Borde vara en bra blandning att blötta fodret, och lägga stenar i krubban, och alltid fodra med grovfodret först..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
420
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 390
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
573
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp