Ska man slå till?

p_c

Trådstartare
Jag har ett litet problem, jag har hittat en häst som jag verkligen tror är min drömhäst. Men jag vet inte om jag ska slå till och köpa den eller ej. Det som gör att jag tvekar är att jag redan har två andra hästar, ett tolvårigt sto som även är dräktig samt en ettåring. Den jag ska köpa är också en ettåring och en häst som jag kommer behöva lägga tid på då den inte är mycket hanterad i nu läget, visst det är inget problem. Men har jag verkligen tid med fyra hästar?
Även att nämna är det att jag går fortfarande på gymnasium och har bytat par gånger så i höst börjar jag tvåan på ny skola och kommer att bo på internat under veckorna och kommer hem och alla hästarna kommer mest troligen vara hemma. Efter gymnasiet vill jag plugga vidare orkar jag med dem då? Mest troligen inte, men ska man ändå slå till och ha roligt dessa två åren och sedan hoppas att man kan lösa det om två år?

Vad tycker ni ska man slå till på drömhästen, när man hittar den och får ett jättebra pris till råga på allt?

Sv: Ska man slå till?

Men VA???? Människa, nu hänger jag inte med alls!!!!????
Du vill alltså köpa en ung häst som kräver mycket daglig hantering och det innebär också att du i slutändan kommer ha 4 egna hästar!! OCH du kommer bo på internat och bara träffa hästarna under helgerna!!! OCH resten av tiden då? Ursäkta men hur tänker du? I min värld går det inte ihop!

Vill inte verka elak och otrevlig men antar att jag blev lite chockad när jag läste vad du skrivit.

Någonting du behöver fundera på om du inte har gjort det:

Den/dom som tar hand om dina hästar när du bor på internat - vill dom ta hand och uppfostra en till? Det är ju inte du som får merparten av arbetet med hästarna.

Kostnaden. 4 hästar är definitivt dyrt även om du har dom i eget stall (vilket jag misstänker att du har?). Misstänker även här att det är någon annan som står för den (förutfattad mening kanske, du kan ju för allt jag vet ha pengar själv...)

Du är i en ålder då det sker ganska stora förändringar i livet. Har du tänkt att plugga vidare med en gång? Kanske behöver du flytta till annan ort och plötsligt behöver ha dom inackorderade. För jag hoppas inte att du har tänkt dumpa jobbet på en annan person i flera år till...
Givetvis finns det undantag men det normala första jobbet är inte så välbetalt att du kan ha 4 hästar + lägenhet och leva ett drägligt liv. Det är också ganska få som klarar av att ge 4 hästar vad dom behöver i tid + jobba/plugga heltid

Jag fick min äldsta pålle som 15-åring och betalade för halva hans löpande kostnader. Efter gymnasiet skaffade jag mig ett jobb (bodde fortfarande hemma men betalade för hela hästen) och hittade också en häst till som jag köpte lite halvt ogenomtänkt. Flyttade därefter hemifrån och har pluggat vidare. Det har varit ett SLIT. Tidsmässigt och inte minst ekonomiskt.
Med facit i hand skulle jag aldrig ha köpt häst nr två.

I ditt fall så rekommenderar jag att sälja av minst en häst istället för att köpa en till. Både för att minska din egen stress och inte minst för den som "drabbas" av dina hästköp. Om det nu är drömhästen du har hittat - så sälj dom andra och köp hästen efter det. Är du inte villig att göra det så tycker jag absolut inte att du ska köpa.

Senast ändrad:

Svarar er alla i samma inlägg, tror jag svarar på alla frågor, om inte ställ dem igen (ber om ursäkt om det är ett konstigt inlägg skriver från mobilen)
Ni ska veta jag blir inte sur över era kommentarer. Jag tycker också det är lite knäppt att jag funderar på det, men ja ni vet hittar man en häst man vill ha så ja man blir förälskad ;)

Ettåringen är min men det gamla stoet tillhör min pappa men som jag sköter mest. Det kommer bli min pappa som kommer ta hand om den, och han är villig han var den första som jag pratade med och han har helt lagt över beslutet till mig. Det är även han som står för foderkostnaden, men vi har även kor så med grovfodret är det inga problem då vi pressar över 800 rundbalar per år sedan ett hundratal hö rundbalar så grovfodret ser inte jag som ett problem.

Eftersom minst en av hästarna är pappas (fölet är ännu inte bestämt, lutar på den blir min) men han har sagt att jag behöver bara ta med en när jag pluggar vidare.

Som ni märker vill jag gärna köpa den men vet om att det blir nog för mycket som ni säger men det är svårt när man inte har testat ;) men det lutar åt att det blir som ni vill att jag inte köper.

Glömde skriva sälja är inget alternativ. Det är min första häst (som står i mitt namn) så den kan jag inte sälja och fölet är inte fött och stoet är son sagt min pappas.

Varför tycker du det? Är det för tiden och pengarna som de andra säger?

Jag måste gå emot strömmen och säga att du ska köpa om du kan! Det låter ju absolut som att din pappa har läget under kontroll och varför då missa drömhästen? :laugh:

Stoet är inte ditt, alltså har du i nuläget en häst som är din och en häst (om det går vägen) som skall komma.

Det betyder att du kommer att ha 2 unghästar och ett föl om du köper denna nya då, det ska väl fungera om du har din pappa som stöd? :)

+ att du kanske inte ens vill ha kvar fölet som kommer och då har du genast bara två hästar!

Ja det är det som gör att jag vill köpa den. Min pappa är jätte stöttande och vill ha hästar och har bra vana av unghästar också så han klarar det.

Jag är jätte osäker över vad jag ska göra...

Men gud så underbart! :love: Köp din drömhäst! :laugh:

Blir det för mycket så kanske fölet kan stå på din pappa? Då har du din första egna (1 åringen?!) och denna nya då som dina!

2 hästar kommer du orka med om du brinner för det och dessutom har ekonomisk och kunskaps stöttning!

Som det är nu så hjälper han även mig med ettåringen jag har nu, och jag hjälper honom med stoet så det blir i princip två hästar per person.

Varför tycker du det? Är det för tiden och pengarna som de andra säger?

Jag tycker du ska lägga din energi på skolan i första hand. Det kommer nya hästar hela tiden även nya drömhästar.
Pengarna verkar ju inte vara nåt problem när du har allt hemma på gården.

Senast ändrad:

Trots det jag har haft att göra (två hästar, jobb, hjälpt till att renovera vårt hus helt etc.) så har jag fått fyr vg och sex mvg bättre resultat än många andra som bara pluggar, så jag har lyckats endå men förstår hur du tänker absolut :)

Glömde skriva sälja är inget alternativ. Det är min första häst (som står i mitt namn) så den kan jag inte sälja och fölet är inte fött och stoet är son sagt min pappas.

Varför är sälja inget alternativ? Är det någon slags nostalgivärde i din första häst eller som gör att tanken på att sälja den är omöjlig?

Rent krasst och ärligt måste jag säga att det INTE är någon bra idé att köpa på dig en häst till som ska utbildas och tränas upp. Tänk på de personerna som ska ta hand om alla dina hästar när du åker till internatet. Vill de ens ta hand om så många?

Genom att köpa en häst till lastar du över ytterligare jobb på någon annan när du åker till internatet. Det är någon annan som måste betala, jobba och slita för att du absolut ska ha så många hästar.

Tänk efter lite, det är inte bara dig det handlar om utan även den/de som ska ta hand om dina hästar.

För att inte tala om vilken tid det tar att hålla på med så många hästar. Om du bara är hemma på helgerna, då har du två dagar då du ska hinna med att jobba med alla hästarna, alla ska ha uppmärksamhet, träning och pyssel, och vips så är helgen slut och du ska tillbaka till skola, utan att ha haft tid att träffa vänner eller göra något annat än att vara i stallet och slita.

Det hinner dyka upp femtioelva "drömhästar" tills du har ett så pass bra jobb att du har råd att ha fler hästar.

Man kan inte hålla på och köpa på sig en massa hästar bara för att man tror man hittat drömhästen. Någon måtta får det faktiskt vara.

Håll dig med de hästarna du har eller sälj.

Jag måste säga emot dig. Det BÄSTA hon kan göra för sin 1 åring är att köpa en åring till så den har något att leka med i hagen. Ett 12 årigt sto är inget sällskap till en 1 åring men en däremot en bra uppfostrare.

Sedan förstår jag inte vad man ska göra med en 1 åring, den tar ju ingen tid ändå? Den ska inte utbildas utan bara få gå och vara häst i hagen och lära sig av sin uppfostrare hur man ska betè sig som häst och framförallt ska den leka med jämnåriga.

Till TS sluta försvara dina val, vill du köpa hästen så ska du köpa den. Jag hade inte tvekat om jag hittat min drömhäst i din sits och har den back upen som du har.

Den här hästen står mig väldigt nära mitt hjärta och sälja är verkligen inget alternativ för mig och det tänker jag inte ens diskutera ;)

Det bilir min pappa som får ta han om den och han har sagt att det är okej han har inget emot det, han vill även det lite då han också tycker om hästar och har ett stort intresse utav dem.

Jag ser det inte som ett slit att vara i stallet utan jag tycker det är kul och mina vänner befinner sig också ofta i stallet även dem som itne har ett hästintresse utan det är många gånger som vi umgås samtidigt som jag gör något med hästarna och jag lär dem saker, de tycker det är kul.

Just anledningen till att ajg ska köpa den här hästen är lite speciell också för det här är på mitt helg, lov och andra lediga dagar jobb och jag har hjälpt till med aveln där så jag har hjälpt till att få fram den hästen ¨men nu ska de sälja alla hästar och allt och just därför vill ajg ha en häst därifrån. Eftersom det är den rasen jag vill hålla på med även i framtiden.

Jag har aldrig funderat på att köpa någon mer häst innan så det är inget att jag handlar på mig en massa hästar utan den här kom till mig.

Jag är jätte osäker över hur ajg ska göra vill både och så därför tänkte jag höra här lite men verkar som alla tycker som jag fast man har mest en av åsikterna ;)

Hästen kommer inte vara 1 år för alltid... Nästa år är den 2 år, ett år senare är den 3 år, sen blir den 4 år. TS ska börja 2an i gymnasiet, och innan hon har hunnit gå ut har hon två treåringar som ska utbildas + fölet som inte är fött ännu + sin gamla häst + pappans gamla sto hon tar hand om.

Hästen hon vill köpa är dessutom tydligen inte mycket hanterad vilket skapar mer jobb med den.

Visst är det bra att åringen har någon att leka med, men du hör ju själv vilket enormt jobb det blir. Visst hon kan köpa åringen, men jag tycker det låter som att ta sig vatten över huvudet så in i helv... om hon inte säljer av någon annan häst.

Om hon sedan tänker plugga vidare efter gymnasiet eller tänker jobba återstår fortfarande allt arbete + jobb/skola (fulltidsstudier på högskolan motsvarar 40 timmar i veckan, dvs som ett heltidsjobb).

Man måste ha lite framförhållning, det går inte att leva i nuet hela tiden.

Vad händer när det är dags att flytta hemifrån? Man ska inte räkna med att man får en bostad + jobb så pass nära att man kan fortsätta ha hästarna hemma.

/.../
Sedan förstår jag inte vad man ska göra med en 1 åring, den tar ju ingen tid ändå? Den ska inte utbildas utan bara få gå och vara häst i hagen och lära sig av sin uppfostrare hur man ska betè sig som häst och framförallt ska den leka med jämnåriga.
/.../

Tänkte också så... En ettåring går ju bara i hagen. Den kommer inte behöva någon tidsmässigt krävande träning förrän om cirkus två år. Och då är det inridning (antar att den skickas iväg för det?) för att sedan ridas i korta pass några gånger i veckan - det tar inte heller så mycket tid. Om den nu inte ska visas eller liknande. Men annars är det ju inte förrän den är en fyra fem år som man börjar träna den lite mer på riktigt.

TS - du bestämmer själv. Men om din pappa är beredd att ta hand om hästen, och det inte handlar om några stora kostnader för foder och upphälle så... varför inte.

När jag läste det första inlägget så tänkte jag bara NEJ NEJ!
Men när jag läste fler av dina inlägg och fattade exakt hur situationen ser ut så ser jag ingen anledning till att inte göra det förutom att det kanske är lite tråkigt att bara spendera helgerna med hästarna för en tid. Men det kommer ju inte alltid vara så och du har stöd i det hela så varför inte!? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 588
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka