Ska man slå till?

Sv: Ska man slå till?

Ska jag vara ärlig tror jag inte det då jag har jätte mycket beslutsångest alltid, oavsett vad beslutet handlar om. Jag kommer nästan aldrig fram till något utan velar alltid. Så det slutar med att jag bara tar ett beslut utan direkta anlag för det och sedan löser det men jag funderar ju alltid. Även ön det bara till exempel handlar om ett klädesplagg eller om jag ska gå höger eller vänster om en grej, min beslutsångest är stor.

Det ekonomiska är helt löst, priset är jätte bra och vi har en bra affär och stallplats är inget problem.

Jag är likadan, fattar aldrig ett endaste beslut utan att det ska vändas och vridas på allt. För och emot.. suck..

Det som är positivt med det är att de beslut man till slut fattar är genomtänkta och inte fattade på impuls. Det betyder dock inte att det alltid blir rätt, ibland blir det ju ändå lite knasigt.

Jag tycker du ska köpa hästen! Du har ju tänkt och funderat och riggat för att det ska funka. Visserligen med hjälp av familj och vänner, men det spelar väl ingen roll så länge alla vet vad de ger sig in i?

Angående vidareutbildning så är det inget att oroa sig för. Jag har aldrig haft så mycket tid och energi som när jag pluggade! Jag läste heltid och jobbade runt 80 timmar i månaden. Hann gott och väl med min egna unghäst och red 1-2 till unghästar runt 3 ggr i veckan.

Pengar har man väl alltid ont om så länge man har hästar, det är väl som det är.. Bara man har en buffert så man kan betala eventuella vet räkningar och annat så är det väl lugnt..

Bara kör!!!

Vad är det för ras det handlar om?
Vid vilken ålder har du tänkt att skicka iväg hästen på inridning?

Frågar bara för att det är så olika beronde på hästras...... jag håller på med islandshästar och min -04 är inriden och sutten på.... typ hade det varit ett halvblod hade väl folk dött om dom hört det ;-)

Inga illa menat så jag vill inte ha en diskution om dett men det är så olika beronde på vilken ras man håller på med :D

Vissa beslut kan jag ångra typ två veckor efter fast jag har tänkt på det i två månader så ja det är jätte jobbigt ;)

Det känns som om jag har koll på det mesta och nu vill jag köpa den ;) jag har beslutsångest...

Min pappa blir den som kommer hjälpa mig mest, och han vet vilket jobb det blir.

Som nu när jag går i skolan har jag jätte mycket energi hoppas då det blir likadant sen ;)

Den jag har är en ardenner, så ridningen där blir ingen stor sak. Men den jag kanske ska köpa är en arab, vilka är lite senare i utvecklingen ju.

Min plan för framtiden är den att ta med minst en häst (om jag köper blir det den här) och försöka hitta ett stall där jag kan arbeta av en del utav hyran och/eller ha ett annat jobb. Den andra hästen kommer att få gå hemma då pappa sköter och kör in den.

Din plan bygger helt på att andra kan hjälpa dig. I det läget skulle jag inte köpa ännu en häst.

Men gör inte alla det då? Man måste vara beroende av folk för det ska funka ju, jag har iaf inte träffat någon som inte är det.

Nej, jag är inte beroende av att någon tar hand om min häst åt mig, jag har både ekonomi och tid att ta hand om henne själv.

Men jag väljer att hysa bort en del för att jag kan, inte för att jag måste!

(Eller jo, när jag jobbar då)

Du är ju dock helt beroende av din far om du börjar plugga - annars blir du tvungen att sälja en av hästarna. Jag tolkade det också som att du är beroende av att kunna jobba av en del av stallhyran, vilket ofta är en möjlighet men däremot ingenting man kan räkna med att kunna göra. Det är en sak att vara beroende av hjälp i händelse av att man bryter ett ben, en annan att vara beroende av andras goda vilja för att den dagliga vardagen ska fungera.

Men om den här personen gör det frivilligt skulle inte jag se det som ett tvång?

För tillfället ja är jag beroende men han gör det frivilligt. sedan stallhyran i framtiden, är ju inget jag behöver arbeta över utan om det går, jag klarar det utan men jag behöver ju ett jobb, funkar även på andra ställen ju ;)

*KL*

Jag uppfattar det som att TS och pappan båda delar intresset för hästar och har hästarna hemma på den egna gården där även grovfodret produceras. Jag tycker det är viss skillnad på att vara "beroende" av en familjemedlem som delar samma intresse och att vara det av bekanta, medryttare m.m.

Livet kan ju alltid ändra sig. Ibland tappar man intresset när man blir vuxen, ibland gör man det inte. Jag har både vänner som en gång hade hästar tillsammans med sina föräldrar och vänner som nu har hästar tillsammans med sina barn. Det funkar jättebra och jag tror inte någon av föräldrarna känner barnens hästar som ett "påhäng" (eftersom de själva är intresserade) utan tar visst mer ansvar och arbete som helt naturligt. Det är ju stor skillnad på icke hästintresserade föräldrar som köper hästar endast åt barnen.

Att ha två ettåringar är smidigt eftersom de får stimulans av varandra. Hanteringen är ju inte så betungande. TS pappa hanterar väl hästarna dagligen och sedan kan TS göra punktinsatser på lov och helger. Hästarnas raser gör att de har helt olika inriktning så arbetet (inkörning och inridning) kommer naturligt vid olika tidpunkter vilket gör det lättare att hinna med.

Jag tror att det mycket väl kan fungera eftersom TS pappa är med på tåget. Just eftersom det är en annan familjemedlem som själv är hästintresserad (och hästägare) gör att jag inte tror att det behöver bli krångligt.

Men vore det då inte bättre att ta med dig den häst du har om/när du börjar plugga? Då kan du ta hand om din häst, själv. Att din far är snäll och ställer upp är som sagt fint gjort, men det gör inte situationen mycket bättre på sikt - faktum kvarstår att du kommer att vara helt beroende av hans goda vilja i säg 7 år framöver, minst (2år gymnasie + 5års studier. Drar till med en lång studietid iom att du inte vet vad du eventuellt vill studera.).

Jag kommer alltid att anse att man inte skaffar djur som man inte själv kan ta hand om och betala för till vardags.

Tänk på att du aldrig kan förutsätta att du får "tag i" ett jobb på den ort du sedan börjar studera ;)

Men vore det då inte bättre att ta med dig den häst du har om/när du börjar plugga? Då kan du ta hand om din häst, själv. Att din far är snäll och ställer upp är som sagt fint gjort, men det gör inte situationen mycket bättre på sikt - faktum kvarstår att du kommer att vara helt beroende av hans goda vilja i säg 7 år framöver, minst (2år gymnasie + 5års studier. Drar till med en lång studietid iom att du inte vet vad du eventuellt vill studera.).

Det är väl inte fråga om att pappan är snäll, det är fråga om att han och TS har samma intresse. Det är en hästintresserad familj.

Har du aldrig träffat på familjer där två generationer (vanligast mamma + dotter) båda rider och har var sin häst? Jag känner flera och båda generationerna har utbyte av arrangemanget.

En gammal stallkompis till mig hade föräldrar som med glädje tog hem döttrarnas pensionerade tävlingshästar för de ville ha hästar på gården. Gamlingarna fick en bra ålderdom, markerna hölls öppna och föräldrarna gillade att ha hästarna runt sig och hålla på med dem.

Ja på dina premisser så är det inte många som har råd att hålla häst, jag måste också jobba för att klara stallhyran, och nu var det väl hemma TS skulle ha hästarna så någon stallhyra i vanlig bemärkelse verkar det inte vara. Hästintresset finns ju dessutom i familjen.

TS. Bara du kan bestämma om du köper hästen eller inte, personligen så tror jag att du kommer ångra dig mer om du inte köper, i värsta fall kan du ju faktiskt sälja igen.

Har du aldrig träffat på familjer där två generationer (vanligast mamma + dotter) båda rider och har var sin häst? Jag känner flera och båda generationerna har utbyte av arrangemanget.

Absolut, och även familjer där det är fler än två generationer. Jag har heller inte sagt att det är fel att hjälpa varandra.

EDIT: TS bad om åsikter i frågan, och jag har lämnat mina. Over and out.

Den frågan har varit uppe för diskussion, och jag har lämnat min åsikt i den.
Jag lägger mig inte i hur andra gör, och tyckte att jag var tydlig med att det var mina åsikter och ingenting annat som jag lämnade. Håller andra inte med, så står det dem helt fritt att göra på något helt annat sätt.

Oavsett hur du väljer att göra TS, så önskar jag dig lycka till!

Over and out.

När jag börjar plugga efter gymnasiet kommer minst en häst följa med men under gymnsiet så kommer inte någon följa med (iaf första året) för att jag då måste fixa någon som kan sköta den på helgen för jag åker hem.

Jag förutsätter itne men hoppas och skulle jag itne få tag i ett jobb, ja då måste jag sälja men det får jag lösa då ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 519
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 587
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 379
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka