Ska man söka jobbet?

Jag velar mycket fram och tillbaka, om jag borde söka jobbet eller inte. Det låter egentligen som ett riktigt lyxproblem (vilket det också är) och det och jag är rätt säker på att jag skulle få jobbet om jag sökte det. Gamla kollegor är på mej för de vill ha med mej i teamet.
Jag jobbar inom en ”liten” bransch där man lätt kan kan hitta kopplingar mellan folk, man har gemensamma bekanta oavsett var i landet man befinner sig. Och det är få tjejer. Jag har varit i branschen i 10år, både ute som tekniker och som arbetsledare. Jag trivs med mina kollegor, vi har blivit en riktigt bra grupp där vi pratar om det mesta - både i jobb och utanför jobb. Vi är dessutom i ungefär samma ålder.
Det jobb man vill att jag söker skulle bli stillsammare. Inga nätter, inget personalansvar osv. Skulle inte påstå att det blir tråkigt eftersom det kommer finnas en massa andra utmaningar och kontakter med kunder. Jag skulle vara den yngsta i den gruppen, tror det skulle skilja 10-12 år.
Ett nytt jobb skulle innebära antingen veckopendling eller flytt tillbaka till där jag kom ifrån. Jag är villrådig. Jag vet inte om jag har kvar mitt jobb på detta företaget om 3 år. Och med ett nytt kontrakt blir det oftast hårdare, högre krav på vinst och mer att göra på färre personer. Allt med papper, säkerhet, blanketter som ska fyllas i. Orkar jag det? Jag vet att ingen annan kan råda mej till bytet.
 

Skulle råda dig att identifiera din drivkraft att söka jobbet om du vill det. Är det enbart att du inte vet om du har jobbet kvar om tre år? Eller skulle du tycka det var skönt att inte jobba nätter o.s.v? Eller lockar flytt tillbaka där du kommer ifrån? Det låter som att du trivs väldigt bra med där du är just nu. Om det enbart är rädsla att bli av med jobbet om tre år kanske det inte är den bästa drivkraften. Jobb dyker ju alltid upp. Om det däremot är flera olika saker som lockar så kanske det är värt att söka.

Jag tror genom att bena upp vad som är drivkraften att söka jobbet kanske du får lättare att se vad du ska göra. Det har iallafall fungerat bra för mig när jag stått inför liknande situationer.
 
Skulle råda dig att identifiera din drivkraft att söka jobbet om du vill det. Är det enbart att du inte vet om du har jobbet kvar om tre år? Eller skulle du tycka det var skönt att inte jobba nätter o.s.v? Eller lockar flytt tillbaka där du kommer ifrån? Det låter som att du trivs väldigt bra med där du är just nu. Om det enbart är rädsla att bli av med jobbet om tre år kanske det inte är den bästa drivkraften. Jobb dyker ju alltid upp. Om det däremot är flera olika saker som lockar så kanske det är värt att söka.

Jag tror genom att bena upp vad som är drivkraften att söka jobbet kanske du får lättare att se vad du ska göra. Det har iallafall fungerat bra för mig när jag stått inför liknande situationer.
Jag trivs över lag bra med det jag har nu men klart att det vore skönt att växla ner. Slippa bli väckt på nätterna, ge sig ut och inte veta när man får sova igen. Jag tror absolut att jag skulle trivas på det andra jobbet också. Man får vara där det händer - fast på olika sätt.

Jag må va barnslig men jag har äntligen beställt hörselkåpor med blåtand för att underlätta samtal vid olycksplatser när man behöver båda händerna till papper och penna 😁
 
Jag trivs över lag bra med det jag har nu men klart att det vore skönt att växla ner. Slippa bli väckt på nätterna, ge sig ut och inte veta när man får sova igen. Jag tror absolut att jag skulle trivas på det andra jobbet också. Man får vara där det händer - fast på olika sätt.

Jag må va barnslig men jag har äntligen beställt hörselkåpor med blåtand för att underlätta samtal vid olycksplatser när man behöver båda händerna till papper och penna 😁


Då är väl nästa fråga att fundera på om du vill flytta eller om du trivs bra där du bor. Eller kan tänka dig att veckopendla då. Personligen avskydde jag att veckopendla, kändes inte som jag hade ett riktigt liv nånstans, men man är ju så olika med sånt . Det som inte passade mig kanske inte är något problem alls för dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp