Ska man ta in hagbanden på vintern?

A

Aip

Har en stooor hage stängslad med breda vita band. Har aldrig haft det tidigare. Är det meningen att man ska ta in banden över vintern? Blir de förstörda om man inte gör det? Det är ju rätt jobbigt! :crazy:

Å andra sidan är det rätt dyra också ...
 
Om du inte skall använda hagen under vintern, kan du gott ta in banden. Sitter dom uppe, utsätts dom ju för ett visst slitage, samt blir smutsiga så småningom.

LIA
 
Sitter de kvar uppe så kommer de garanterat bli slitna med tiden.
Vinden "tar tag" i dem o efterhand så kommer de små metalltrådarna i bandet gå av. Men det går nog inte på bara en vinter.

Vi hade sådana i det förra stallet som jag stod i (Skäckens) men vi (hon) bytte till super blåa elrep i stället. Jättebra.
 
Jag har vita elband som är 10-12mm, de smala alltså. Och jag har aldrig tagit in dem. De brukar hålla mellan 5 och 10 år i alla fall, beroende på kvalitet.

Så jag har inte tyckt att det varit värt besväret att ta in dem för att få några år till.

(En gång så råkade jag få tag på elband som inte var UV-stabiliserade. De föll sönder efter en sommar i solen. I skuggan så klarade de sig i 3-4 år i alla fall.)
 
JAg har olika sorter på banden , men mina bruna horseguard har jag haft sen 98 och det syns inte på dom ...andra billigare märken vill nog bli slitna fort :crazy:
har även vita 12 mm HG, dom är lika hållbara...
 
Jag tar ner och rullar ihop mina på de ställen de riskerar att bli söndersprungna av vilda djur eller på annat sätt kan bli skadade (typ när maken fäller träd över dem och sågar av dem med motorsågen).
 
Han verkar lite vild din man ... vägarr du verkligen släppa lös honom med motorsågen!? :D
 
Varje gång man tar ner och sätter upp dom så bryts lite ledare av och effekten blir sämre...
Det har jag märkt på mina elrep som jag flyttat runt "för mycket".
 
Lånar tråden lite. Våra elband (vita, billiga från Eko) har gått av på flera ställen efter en normalblåsig sommar! Vi har ingen el i, utan har knutit ihop banden tillsvidare. Har pratat om att köpa elrep istället. Tror det är isolatorernas fel, de var nog inte avpassade för elband trots allt (runda-platta med sned skåra i).
 
ett tips är att ta isolatorerna varannan stolpe på insidan och varannan på utsidan, då blåser banden inte så lätt av. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp