Foderavtal

Bukefalos 30 år!

Mirr

Trådstartare
Hej
Jag har aldrig lämnat ut en häst på foder förut, men jag har själv haft foderhäst tidigare. Då var det med ganska hårda kontrakt om allt ifrån hovvårdsintervall till exakt vad hästen fick och inte fick äta eller användas till. Och återkommande återkoppling i allt möjligt som gällt hästen.

Jag har haft väldigt många intressenter på min häst från hela landet, men ville helst ha honom lite närmare. Jag har varit väldigt tydlig från start med att ett ordentligt och välfungerande kontrakt kommer att skrivas, men också att jag gärna finns till hands för råd och stöd. Jag har även sagt att om livet krisar på något sätt så hjälper jag självklart till så gott jag kan. Men jag har själv lite jobbigt i livet just nu och behöver först och främst återhämtning där av vägt in att lämna hästen på foder.

Men dagen då hästen skulle hämtas backade fodervärden. Hen var inte bekväm med kontraktet och tyckte att det innebar allt för mycket ansvar och inga rättigheter för fodervärden.
Bara massa klausuler typ.

Nu vet jag inte om jag har tänkt helt snett eller om det bara blev ett stort missförstånd. Mina vänner tycker att jag har gjort helt rätt, men de är ju å andra sidan mina vänner och kanske lite partiska.

Därför vill jag fråga er: Om ni skulle lämna ut er häst – eller själva ta en häst på foder – tycker ni att det här avtalet känns orimligt? Jag har utgått från standardavtal (som Agria, LRF m.fl.) och anpassat det efter situationen.

Hur ser ni på saken?

Hur ser ni på saken?

Bifogade filer

Tycker att det i mångt och mycket är ett standardkontrakt. Jag hade dock inte gått med på villkoren utifrån min egen situation. Det jag hade ändrat på är värdeökning pga den utbildning fv gör. Vid försäljning tycker jag att en del av den eventuella värdeökning som görs över 45' skulle delas på minst 50/50. Det är utifrån att jag tycker det är ett ofog av hästägare att lämna ut unghästar på foder och kräva att hästen ska utbildas-gratis.

Den ser ja men kan ju va så att han går inte att sälja ens för 15 den dagen. Kan absolut erbjuda bonus om salu skulle bli men inget jag vill lindas in i ett kontrakt. Jag lånar ändast ut pga familjeomständigheter/sjukdom och för att han inte ska just bli stående men tänker långvarigt och om han hittat sin människa och så är 45000 redan rabatterat pris hm men jag hör ska tänka över den raden.

Jag tycker det är ett noggrant och väl genomtänkt kontrakt. Har man som @Fiorano ovan här ett företag som går ut på att utbilda hästar kan jag förstå hennes åsikter. Men det verkar inte vara så i detta fallet och det står var och en fritt fram att ta en unghäst på foder. Det känns inte som om denna hästen kommer tillbaka om ett år och gör piaff och passage.

Jag tycker det är ett noggrant och väl genomtänkt kontrakt. Har man som @Fiorano ovan här ett företag som går ut på att utbilda hästar kan jag förstå hennes åsikter. Men det verkar inte vara så i detta fallet och det står var och en fritt fram att ta en unghäst på foder. Det känns inte som om denna hästen kommer tillbaka om ett år och gör piaff och passage.
Tack. nej enkel hobby gos Pelle igentligen men vist har han potential för sin Ras.

Jag ser det väl inte som standard att fodervärden skulle bli ansvarig till att betala veterinärkostnader även utan att oaktsamhet varit en del. Utan om hästen leker i hagen, med kompis och hage som du godkänt, och skadar sig så kan fodervärden bli fast i att betala väldigt mycket om det vore illa. Utan att ha någon rätt i att avliva istället, eller skicka tillbaka hästen. Nu var hästen visserligen försäkrad men långdragna och svåra veterinärundersökningar/ behandlingar kan vara mycket kostsamma även med försäkring.

I övrigt ser jag nog inget alltför anmärkningsvärt. Håller med om att det är ofog att av ägare att (försöka) skicka ut hästen på gratis utbildning, men är fodervärden med på det är det knappast särskilt riskfyllt. Där får ju intressenterna bara avgöra om de vill binda upp sig på att träna någon annans unghäst, jag hade det inte men vissa hade nog.

Jag ser det väl inte som standard att fodervärden skulle bli ansvarig till att betala veterinärkostnader även utan att oaktsamhet varit en del. Utan om hästen leker i hagen, med kompis och hage som du godkänt, och skadar sig så kan fodervärden bli fast i att betala väldigt mycket om det vore illa. Utan att ha någon rätt i att avliva istället, eller skicka tillbaka hästen. Nu var hästen visserligen försäkrad men långdragna och svåra veterinärundersökningar/ behandlingar kan vara mycket kostsamma även med försäkring.

I övrigt ser jag nog inget alltför anmärkningsvärt. Håller med om att det är ofog att av ägare att (försöka) skicka ut hästen på gratis utbildning, men är fodervärden med på det är det knappast särskilt riskfyllt. Där får ju intressenterna bara avgöra om de vill binda upp sig på att träna någon annans unghäst, jag hade det inte men vissa hade nog.
Hur skulle ha det skrivet då? Jag ka ju inte vara där se vem han går med Eller hamnar med om strömmen är dålig Eller dem provar att lämna han ensam fast det står tydligt ångestproblematik. Jag är hobby grundad lite bonnig så plåga hästen i dyra omfattande svåra veterinär skulle jag inte gå med på därför jag peta in att man ska föra dialåg innan att spendera multum är inte rimligt heller men om hen skiter I att va vaksam Eller typ brister i hovvården Eller hm det är en unghäst så mycket är det ju som kan hända och skrivit kan jag hjälper jag ju till funderar på hur det hade varit bättre. Lämnar han ej ut för att utbilda han är väl grundad av mig själv och har kunskap men kroppen min och lite kaos i familjen har äventyrat min tid och ork jag har även varit tydlig trivs han så är jag inte först med att slita han från det trygga där av köp möjligheten är med. Hm ska fundera på den biten. Tack

Jag hade inte gått med på att fortsätta betala veteinärräkningar efter återlämnandet även om ursprungsskadsn händer hos fodervärden.
Eftersom fodervärden då ska utbilda så tycker jag denne ska ha 50% över 45000 om hästen ska säljas.

Hade fodervärden inte sett kontraktet tidigare? Det tycker jag är bra annars så att man kommer överens om formuleringar innan man bestämmer sig för att gå vidare och bestämma datum osv.
Ja det är väl självklart. Att fodervärden får läsa i lugn och ro, ställa frågor och ge förslag till eventuella förändringar. När hästen ska hämtas ska allt sådant vara avklarat, annars hade jag blivit misstänksam som fodervärd.

Hade fodervärden inte sett kontraktet tidigare? Det tycker jag är bra annars så att man kommer överens om formuleringar innan man bestämmer sig för att gå vidare och bestämma datum osv.
När jag hade häst på foder såg jag inte kontraktet förens jag hämtade hästen. I mitt fall var det 3 månader foder inför köp. (Hästen gick inte igenom besiktningen...). Men det var ett standard avtal utan några tillägg alls från deras sida. Jag ville dock ha med det överenskomna priset med i kontraktet

När jag hade häst på foder såg jag inte kontraktet förens jag hämtade hästen. I mitt fall var det 3 månader foder inför köp. (Hästen gick inte igenom besiktningen...). Men det var ett standard avtal utan några tillägg alls från deras sida. Jag ville dock ha med det överenskomna priset med i kontraktet

Jag har nog oftare inte haft kontrakt än haft några. Men för att TS kanske kan undvika samma situation igen är det ju bra att gå igenom det tillsammans i ett tidigare skede om det inte gjordes denna gången.

Men hade inte fodervärden sett avtalet innan? Då finns ju möjligheten att också ha synpunkter på kontraktet. Vissa saker kanske faktiskt går att komma överens om hur båda parter kan tänka sig att ha det. Att ha en häst på foder är ju en stor risk, att ansvara över någon annans häst. Lika väl att risken är stor att lämna ut sin häst så någon annan ska ha ansvar över det. Vi alla bedömer risker olika och vad som är oaktsamt kan ju vara jättesvårt att säga och inte så konkret som eftersatt hovvård tex.
Hur som helst, hade en fodervärd backat dagen innan(men sett kontraktet tidigare) hade jag varit glad och tänkt att det nog varit bäddat för problem om hästen kommit iväg.
Men diskutera avtalet noga med evt ny fodervärd.

Men hade inte fodervärden sett avtalet innan? Då finns ju möjligheten att också ha synpunkter på kontraktet. Vissa saker kanske faktiskt går att komma överens om hur båda parter kan tänka sig att ha det. Att ha en häst på foder är ju en stor risk, att ansvara över någon annans häst. Lika väl att risken är stor att lämna ut sin häst så någon annan ska ha ansvar över det. Vi alla bedömer risker olika och vad som är oaktsamt kan ju vara jättesvårt att säga och inte så konkret som eftersatt hovvård tex.
Hur som helst, hade en fodervärd backat dagen innan(men sett kontraktet tidigare) hade jag varit glad och tänkt att det nog varit bäddat för problem om hästen kommit iväg.
Men diskutera avtalet noga med evt ny fodervärd.
Fodervärden ville snabba på processen för det passade dem lite bättre.. så jag försökte få till ett bra innan inför hämtning, det va oxå det första jag sa när dem kom att titta på han sa oxå bonus om vid försäljning för jag vet att det är ett jobb bakom men det har jag inte nämt ut ifall man får en häst som inte går att sälja ens för 45... Jag tredagar innan så skrev jag exempel på krav och förbindelser som kommer stå med då lyfte hon uppsägningstiden först och jag klar gjorde att jag har inte ett eget stall och grov foder så jag behöver tre månader på mig men kan snabba mig bara jag har fått en plats. Samma åt hennes del 1månad men att jag inte skulle nyttja det om det inte behövdes för hans del även det där med omedelbart om jag ex skulle få en video där han mishandlas eller ja katastrof. Dem bor inte ricktigt 5mil i från så att hälsa på se hur det går va dem först med på men nu tolkade hen som om jag skulle peta i allt men förtylande va ju att det skulle passa dem med tydligt hej jag har vägarna för bi om det passar. Där har hadde hen rätt att säga nej. Här ansåg dem att jag bara kliade min egna rygg trots att jag försäkrat henne om allt detta läser på bra blir han hennes att köpa fram över mer för att även lätta min egna ångest vill inte att han ska bli vandringsbokal för att man tror man klarar av och så visar det sig sen att man inte gjorde eller man passar inte ihop. Samt min egna ångest över jag vet inte vad gör man utan häst... det är för mig inte en hobby utan livsstil och det har ändrats med barnen sjukdom och massa annat som livet gärna bjuder på. Han är form bar mycket grundtränad i allt men det är oxå otroligt lätt att förstöra grunden om det blir otrykt eller okunskap och en okändmänniska kan allt låta så bra. Nu är jag glad att det inte blev av. Men jag försöker lära mig på vägen och foder före köp käns bra i min själ. Men jag vet inte djuret är en familjemedlem för mig och inte ett verktyg och skulle man gå endast efter pris kan jag få mer än vad försäljningspriset i avtalet står är skriven för. Hm men jag ska tänka och planera lära mig något av detta tänkte jag.

Fodervärden ville snabba på processen för det passade dem lite bättre.. så jag försökte få till ett bra innan inför hämtning, det va oxå det första jag sa när dem kom att titta på han sa oxå bonus om vid försäljning för jag vet att det är ett jobb bakom men det har jag inte nämt ut ifall man får en häst som inte går att sälja ens för 45... Jag tredagar innan så skrev jag exempel på krav och förbindelser som kommer stå med då lyfte hon uppsägningstiden först och jag klar gjorde att jag har inte ett eget stall och grov foder så jag behöver tre månader på mig men kan snabba mig bara jag har fått en plats. Samma åt hennes del 1månad men att jag inte skulle nyttja det om det inte behövdes för hans del även det där med omedelbart om jag ex skulle få en video där han mishandlas eller ja katastrof. Dem bor inte ricktigt 5mil i från så att hälsa på se hur det går va dem först med på men nu tolkade hen som om jag skulle peta i allt men förtylande va ju att det skulle passa dem med tydligt hej jag har vägarna för bi om det passar. Där har hadde hen rätt att säga nej. Här ansåg dem att jag bara kliade min egna rygg trots att jag försäkrat henne om allt detta läser på bra blir han hennes att köpa fram över mer för att även lätta min egna ångest vill inte att han ska bli vandringsbokal för att man tror man klarar av och så visar det sig sen att man inte gjorde eller man passar inte ihop. Samt min egna ångest över jag vet inte vad gör man utan häst... det är för mig inte en hobby utan livsstil och det har ändrats med barnen sjukdom och massa annat som livet gärna bjuder på. Han är form bar mycket grundtränad i allt men det är oxå otroligt lätt att förstöra grunden om det blir otrykt eller okunskap och en okändmänniska kan allt låta så bra. Nu är jag glad att det inte blev av. Men jag försöker lära mig på vägen och foder före köp käns bra i min själ. Men jag vet inte djuret är en familjemedlem för mig och inte ett verktyg och skulle man gå endast efter pris kan jag få mer än vad försäljningspriset i avtalet står är skriven för. Hm men jag ska tänka och planera lära mig något av detta tänkte jag.
Det är svårt och jag menar inte att du gjort fel. Såklart man måste tänka på hur man löser situationen om det värsta händer.
Av alla anledningar du nämner och när jag tittar på ditt kontrakt hade jag aldrig vågat ha någon annans häst på foder eller lämna ut min egen för den delen, om jag inte helt kan ta risken att få hem hästen i väldigt mycket sämre skick än jag lämnade den och själv stå med konsekvenserna av det. För frågan vad man gör om det värsta händer kan vara svår att svara på, och vems ansvar är det.

Hoppas det löser sig för er! Det är svårt när man inte vill släppa taget helt men heller inte har rätt förutsättningar att ha dem kvar.
Jag sålde två av mina hjärtehästar till slut men det var två såna som jag visste hade bra förutsättningar att få ett bra hem. Det blev jättebra för båda❤️
Nu står jag igen med en inte lika okomplicerad som jag inte vet hur jag ska göra med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka