Bukefalos 28 år!

”Ska ponnyryttarna behöva oroa sig för startförbud av mankhöjdsskäl?”

”Har jag en ponny eller en liten häst? Får jag starta eller blir min ponny utmätt?” Ridsports Lisbeth Pahnke-Airosto är kritisk mot mätreglerna som kan få negativa effekter för ponnyryttare och anser att mätningen borde vara klar redan innan det är tävlingsdags internationellt. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...a-oroa-sig-for-startforbud-av-mankhojdsskal1/
 
Kan bara hålla med.

Mätningen och mätintyget borde ansvaras av de som mäter. Ägaren/ryttaren kan ju/får ju oavsett inte mäta själv och man köper ju tjänsten att få hästen mätt.

En förlängning på detta är ju faktiskt att de veterinärer och mätmän som enligt internationella mått mätt fel borde få en erinran. Då skulle det hela garanterat lösa sig på bästa sätt till slut. Antingen skulle vi få samma regler eller så slaktas alla tveksamma hästar som ju bara går att sälja till hobbyridning.
Som det är nu ställer sig internationella mätare över de svenska (och andra) och ingen står ansvarig annat än ägaren.
 
Nej inte funktionär på tävling utan arrangerat ungefär som i Sverige fast med FEI veterinärer och stewards.
Alltså ETT mättillfälle där intyg som sedan är giltigt på alla FEI tävlingar utfärdas.

Då borde man alltså kunna få en sådan mätning i Sverige lika väl. Varför skulle de ställa sig över våra mätmän undrar jag. Det går ju väldigt korrekt till på en mätning. Det är ju bara i undantagsfall det fuskas. Menar du att FEI-mätarna är mindre korrupta än de svenska?
 
Mankhöjden på en lite uppspelt/stressad ponny på tävlingsplats och en ponny i en lugn och avslappnad miljö kan skilja sig åt flera centimeter behöver inte alls handla om fusk. Idag är det mätning på klinik med två mätmän. Veterinär kollar skoning och allmäntillstånd på ponnyn, tror inte det förekommer särskilt mycket fusk.

Jag fattar inte det där. Jag har en Quarter som mäter 146 cm. Hon blir inte särskilt mycket större, om än något, när hon blir uppspelt/stressad. Manken är trots allt skelett och visst, det är lite fett/hud ovanpå, men flera centimeter? :confused: Nu har jag inte mätt när hon far runt såklart, då kanske hon blir flera centimeter högre, men en stillastående lugn häst och en stillastående uppspelt häst *kan* inte diffa på så mycket... Eller så är ponnyer annorlunda. ;):D Ett krav för att få mätintyg borde vara då att man endast mäter hästar som beter sig "normalt" och som inte är stressade/uppspelta. Någon stund på dagen, även på tävling, borde de ju vara lugna kan jag tycka.
Jag blir själv inte flera centimeter längre om jag är stressad/uppspelt. (Sorry, kunde inte låta bli. ;):rofl:)
 
Då borde man alltså kunna få en sådan mätning i Sverige lika väl. Varför skulle de ställa sig över våra mätmän undrar jag. Det går ju väldigt korrekt till på en mätning. Det är ju bara i undantagsfall det fuskas. Menar du att FEI-mätarna är mindre korrupta än de svenska?

Nej men eftersom FEI har mandat att sätta sig över de svenska (eller andra förbunds) "slutmätningar" så skulle ett intyg utfärdat av FEI så att säga vara "heligt" och då skulle det inte bli mätningar på tävling.

Självklart skulle det gå att arrangera dessa mättillfällen i respektive land. Vi har ju redan svenska mätningar till exempel i Danmark för att danska ponnyer ska få tävla i Sverige.
Helt klart lättare att flytta mätfunktionärer än ett dussin ponnyer.
 
Jag fattar inte det där. Jag har en Quarter som mäter 146 cm. Hon blir inte särskilt mycket större, om än något, när hon blir uppspelt/stressad. Manken är trots allt skelett och visst, det är lite fett/hud ovanpå, men flera centimeter? :confused: Nu har jag inte mätt när hon far runt såklart, då kanske hon blir flera centimeter högre, men en stillastående lugn häst och en stillastående uppspelt häst *kan* inte diffa på så mycket... Eller så är ponnyer annorlunda. ;):D Ett krav för att få mätintyg borde vara då att man endast mäter hästar som beter sig "normalt" och som inte är stressade/uppspelta. Någon stund på dagen, även på tävling, borde de ju vara lugna kan jag tycka.
Jag blir själv inte flera centimeter längre om jag är stressad/uppspelt. (Sorry, kunde inte låta bli. ;):rofl:)

Nä, men dina axlar åker förmodligen upp en bit ;)
 
Jag fattar inte det där. Jag har en Quarter som mäter 146 cm. Hon blir inte särskilt mycket större, om än något, när hon blir uppspelt/stressad. Manken är trots allt skelett och visst, det är lite fett/hud ovanpå, men flera centimeter? :confused: Nu har jag inte mätt när hon far runt såklart, då kanske hon blir flera centimeter högre, men en stillastående lugn häst och en stillastående uppspelt häst *kan* inte diffa på så mycket... Eller så är ponnyer annorlunda. ;):D Ett krav för att få mätintyg borde vara då att man endast mäter hästar som beter sig "normalt" och som inte är stressade/uppspelta. Någon stund på dagen, även på tävling, borde de ju vara lugna kan jag tycka.
Jag blir själv inte flera centimeter längre om jag är stressad/uppspelt. (Sorry, kunde inte låta bli. ;):rofl:)

Din häst är ju en ponny. Varför skulle ponnyer vara annorlunda tänker du?
Det är numer fakta att det kan skilja flera centimeter. Förr trodde man bogbladet var statiskt.

Sedan är ju kravet idag, vid mätning, att hästen är lugn vid mätningstillfället. Det är ju det veterinären intygar, bland annat.
 
Nej men eftersom FEI har mandat att sätta sig över de svenska (eller andra förbunds) "slutmätningar" så skulle ett intyg utfärdat av FEI så att säga vara "heligt" och då skulle det inte bli mätningar på tävling.

Självklart skulle det gå att arrangera dessa mättillfällen i respektive land. Vi har ju redan svenska mätningar till exempel i Danmark för att danska ponnyer ska få tävla i Sverige.
Helt klart lättare att flytta mätfunktionärer än ett dussin ponnyer.

Jag tänker att vi kan utbilda mätmännen i Sverige till FEI-mätare. Det kan ju inte vara något speciellt avancerat. De vill nog bara få det till det.

Nu undrar jag dock hur det ser ut i FEI. Vad har de för regler för mätning? Har de mer rigorösa mätningar? Eller är vi faktiskt duktigare?
Kan de alltid mäta när de vill?
 
Jag tänker att vi kan utbilda mätmännen i Sverige till FEI-mätare. Det kan ju inte vara något speciellt avancerat. De vill nog bara få det till det.

Nu undrar jag dock hur det ser ut i FEI. Vad har de för regler för mätning? Har de mer rigorösa mätningar? Eller är vi faktiskt duktigare?
Kan de alltid mäta när de vill?

Det kan du hitta in FEIs Veterinary regulations
 
Vi mäter hundar med 0.5 mm precision och det stämmer hur bra som helst. Jag ser det som rent omöjligt att djuret blir flera cm högre vid en annan mätning om den görs korrekt (d.v.s. djuret står med rätt vinklar om mätmannen vet hur man gör.)
 
Jag fattar inte det där. Jag har en Quarter som mäter 146 cm. Hon blir inte särskilt mycket större, om än något, när hon blir uppspelt/stressad. Manken är trots allt skelett och visst, det är lite fett/hud ovanpå, men flera centimeter? :confused: Nu har jag inte mätt när hon far runt såklart, då kanske hon blir flera centimeter högre, men en stillastående lugn häst och en stillastående uppspelt häst *kan* inte diffa på så mycket... Eller så är ponnyer annorlunda. ;):D Ett krav för att få mätintyg borde vara då att man endast mäter hästar som beter sig "normalt" och som inte är stressade/uppspelta. Någon stund på dagen, även på tävling, borde de ju vara lugna kan jag tycka.
Jag blir själv inte flera centimeter längre om jag är stressad/uppspelt. (Sorry, kunde inte låta bli. ;):rofl:)

Det hjälper inte om den är lugn någon stund på dagen, den måste i så fall vara lugn just den minut den ska mätas. Jag tror inte man får fler försök under dagen.
 
Vi mäter hundar med 0.5 mm precision och det stämmer hur bra som helst. Jag ser det som rent omöjligt att djuret blir flera cm högre vid en annan mätning om den görs korrekt (d.v.s. djuret står med rätt vinklar om mätmannen vet hur man gör.)

Åja, jag vet att det att det förekommer "fusk" där med.
Sedan kan man väl tänka sig att på hund, oavsett storlek är det inte frågan om cm utan mm, dvs procentuellt utefter höjden.
 
Hörde inget om det men förvånar mig inte.

Kan tycka att FEI borde stå på dig mer och inte ge upp efter 1 år testande.
Det var ju i Sverige och inte FEI som testade. Inom FEI är ju åldersgränsen 16 år så det finns ju inte så stor marginal för att dela in det ytterligare.
 
Vi mäter hundar med 0.5 mm precision och det stämmer hur bra som helst. Jag ser det som rent omöjligt att djuret blir flera cm högre vid en annan mätning om den görs korrekt (d.v.s. djuret står med rätt vinklar om mätmannen vet hur man gör.)
Kan skilja flera cm om man mäter när ponnyn är omusklad och ur kondition motför när den är i toppform.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports ponnykrönikör Lisbeth Pahnke-Airosto funderar på vilket stöd svenska ponnyryttare har och vart de vänder sig med sina frågor...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen var de ponnyryttare - nu tar de för sig på tävlingsbanorna med stor häst. Ridsports ponnykrönikör Lisbeth Pahnke-Airosto gläds...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ponnykrönikören Lisbeth Pahnke-Airosto gillar idén med Baltic cup, men ser gärna att den är än mer internationell. "Det som är lite...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ponnysporten har en stor utmaning i att karriären för en ponnyryttare är relativt kort. Ridsports ponnykrönikör Lisbeth Pahnke-Airosto...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp