Ska skaffa hund!

Kilauea

Trådstartare
Äntligen är det bestämt, efter mycket funderingar hit och dit. Har jag tid eller inte.
Men nu så har jag bestämt mig. Jag ska skaffa hund......en lagotto tjej. :banana:
Just nu väntar jag med spänning på att höra om tiken är dräktig bara :) . Känns jättespännande, i slutet av nästa vecka får jag veta. Sen är det bara att vänta och vänta och vänta. Den blir i sånt fall leveransklar i början av nästa år!!!!
 
Sv: Ska skaffa hund!

Grattis, vad roligt!! Jag håller på att längta ihjäl mig efter en egen hund, men än så länge är det ekonomin som hindrar. Men jag har räknat ut att jag ska kunna ha möjlighet att köpa hund våren 2006. Så det är bara att vänta och vänta och vänta och vänta och..... :p (bara jag inte hinner bli tokig innan)

Lagottos är verkligen supersöta! Hoppas det går bra! :)
 
Sv: Ska skaffa hund!

Grattis! Vad roligt!
Vad är det för hund? Har aldrig hört talas om... vad ska du ha henne till?
Pinglan
 
Sv: Ska skaffa hund!

Vad roligt!

:)

Jag vill bara uppmärksamma dig på att rasklubben numera (från och med i år) rekommenderar uppfödarna att bara avla på hundar med HD-status ua, A eller B.

Det är mycket vanligt att de avlar på hundar med sämre höfter (har jag märkt efter att ha surfat på alla möjliga uppfödares websidor). Min bästa vän planerar att köpa en lagotto sommaren 2005 och vi har kikat runt lite.

Rasen verkar ha stigit i popularitet med en rasande fart, så jag tycker att du skall kolla ordentligt så att du får en valp från så sunda föräldrar som möjligt.

Hoppas att allt är ok och att du snart får veta om hon är dräktig.

*håller tummen* :)
 
Sv: Ska skaffa hund!

Svarar alla på en gång...
En lagotto romagnolo, som de heter, är från italien ursprungligen, där de används för att leta tryffel.
De är ca 40 cm i mankhöjd, krullig päls. Färgen varierar mellan vitt och brunt. Som en labbe i psyket ungefär :love:

Jodå, jag är noga med uppfödare. Uppfödaren använder bara hundar med HD A eller B och vill att valpköpare ska röntga sina hundar efter 1 års ålder.

Tänker ha henne mest som sällskap, men även utnyttja den superba nosen de sägs ha genom sök och spår!! Har aldrig kört det förut, men det verkar kul.

Bara ca 1 vecka kvar att vänta på att veta om det blir några valpisar eller ej....
 
Sv: Ska skaffa hund!

Jodå, jag är noga med uppfödare. Uppfödaren använder bara hundar med HD A eller B och vill att valpköpare ska röntga sina hundar efter 1 års ålder.

Vad bra! :) Jag tycker att det är positivt när uppfödaren även uppmanar sina valpköpare att röntga hunden, för det vittnar om att han/hon är intresserad av resultatet av parningen.

Tänker ha henne mest som sällskap, men även utnyttja den superba nosen de sägs ha genom sök och spår!! Har aldrig kört det förut, men det verkar kul.

Härligt! :love: Min väninna har en "låne-lagotto". Hennes grannar har en fyraårig tik som hon får låna ibland när vi skall ut på lite längre promenader. Denna hund är den enda lagotto som jag lärt känna och jag tycker att rasen verkar både lättlärd och robust. Just Tilda (denna hunden) är dock lite bortskämd och får göra lite som hon vill, men min väninna är ändå helfrälst på rasen! Vi skall börja träna lite lydnad med lånehunden (har fått tillåteselse av ägaren) och jag skall visa min kompis lite hur man gör osv.

Min väninna är precis som du sugen på att ha en hund mest till sällskap, men sade faktiskt idag att hon skulle vilja utbilda sin hund till räddningshund i framtiden! Hon har aldrig haft hund innan, men är jätteintresserad.

Bara ca 1 vecka kvar att vänta på att veta om det blir några valpisar eller ej....

Åhh vad spännande!!!! :) Du måste berätta hur det går! du får hemskt gärna, om du vill, pm:a mig om varifrån du skall köpa hunden. Jag och min vän har kollat runt på nätet, men alla förslag är givetvis intressanta!
 
Sv: Ska skaffa hund!

På vår valpkurs är det en tjej som har en sådan tik. Den är verkligen helmysig. Lycka till.
 
Sv: Ska skaffa hund!

förtydligande: jag menar inte att jag kan dra slutsatser av rasen som sådan, utan jag tycker att just min väninnas grannhund är verkar både lättlärd och robust. Enligt ägaren är hon rastypisk, men sådant där vet man ju inte om man inte träffat mer än en individ själv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 731
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp