Ska skaffa valp, men vet inte vilken ras!? Råd önskas tack!

Australian kelpie har ingen tydlig uppdelning i bruks eller utställningslinjer. Samma hund är ofta både brukschampion och utställningschampion. Sen finns det helt klar uppfödare/linjer med mer bruksmeriter än andra.

Dock är kelpien i sig uppdelad i två raser. Working kelpie (ren vallhund) och Australian kelpie (brukshund med vallhundsbakgrund i Sverige. I sitt hemland oftare rena utställningshundar).

I brukssammanhang i Sverige är Australian kelpie den vanligare varianten. I förhållande till rasens storlek så startar många bruks och inte allt för sällan placerar de sig högt eller vinner mästerskap i bruks. Finns även många som presterar bra i lydnad och ett gäng andra hundsporter. Extremt få om ens någon uppfödare i Sverige föder upp med utställning som huvudfokus.

Det är en ras som ska klara att arbeta självständigt och fatta egna beslut men ändå lyssna på föraren. De ska vara lyhörda men ändå tåla lite "belastning".

Min första kelpie var för vek vilket var rätt jobbigt. Han var socialt osäker vilket säkert var orsaken.

De flesta kelpies larmar nog om någon kommer men de kommer mest troligt inte hota utan mer välkomna besöket. De flesta gillar människor men blir inte störda i arbete. Det finns dock en del med social osäkerhet som kan visa sig genom överdrivet fjäsk. Så var min första. De två jag har nu är betydligt mer balanserade med människor.

En fantastisk ras enligt mig om man hittar den kombination som passar de egna behoven för det är en rätt stor spridning i rasen. Det låter som du skulle leta bland de kennlar vars ägare själva är aktiva och tävlar på högre nivå. Dessa har dock ofta långa kölistor.
Tack för all din information 😊 Den låter intressant! Jag är bara lite ovan med hundar som inte vaktar...
Om man skulle vara ute på en promenad en kväll och en obehaglig gubbe 😱kommer fram vaktar den väl?
Där jag bor vill man ha en hund som kan vakta lite...eller iofs den behöver inte göra så mycket mer än att hålla sig i närheten om den är lös...har den mycket jakt lust förresten...med tanke på att den helst ska gå att ha lös..
Fast det ordnar sig ju om man har lydnad på hunden - jag svarar på mina egna frågor 😁

Jag är bara så valp sugen så jag skulle vilja ha flera valpar på en gång eller 2 iaf det är ju inte så jobbigt...det har jag haft en gång för länge sen samtidigt som jag eller vi hade 3 vuxna bruks hundar.

Men iaf jag trodde kelpies tävlades mycket i lydnad och agility och typ rallylydnad-som jag tyckte verkade så tråkigt förut-och nu vill jag börja med det också...
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det :D:crazy:
 
Tack för all din information 😊 Den låter intressant! Jag är bara lite ovan med hundar som inte vaktar...
Om man skulle vara ute på en promenad en kväll och en obehaglig gubbe 😱kommer fram vaktar den väl?
Där jag bor vill man ha en hund som kan vakta lite...eller iofs den behöver inte göra så mycket mer än att hålla sig i närheten om den är lös...har den mycket jakt lust förresten...med tanke på att den helst ska gå att ha lös..
Fast det ordnar sig ju om man har lydnad på hunden - jag svarar på mina egna frågor 😁
Ja om man möter någon som beter sig konstigt så vaktar de nog. Mina skulle göra de. Sen är de ju inte så stora och skräckinjagande. Min hane har överlag en del vakt vilket inte är ovanligt i rasen men kanske inte rastypiskt.
Jag är bara så valp sugen så jag skulle vilja ha flera valpar på en gång eller 2 iaf det är ju inte så jobbigt...det har jag haft en gång för länge sen samtidigt som jag eller vi hade 3 vuxna bruks hundar.
En kelpievalp är ner än tillräckligt, de är jäkligt intensiva och snabba. Ingen "valprultighet" alls.
Men iaf jag trodde kelpies tävlades mycket i lydnad och agility och typ rallylydnad-som jag tyckte verkade så tråkigt förut-och nu vill jag börja med det också...
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det :D:crazy:

Kelpies tävlas framgångsrikt i de flesta hundsporter inklusive de du nämner där inte en större storlek krävs. Men ska man enbart träna typ rally och nosework så finns det nog mindre krävande raser som kan funka lika bra. Det är en arbetade ras som ska ha kapacitet för betydligt mer än så.
 
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det :D:crazy:

Du kan köra nosework med vilken hund som helst. Men varifrån du fått att hundarna skulle tro att eukalyptusdoften skulle vara "riktigt kött" förstår jag inte? Vad menar du?
 
Nu säger jag inte att Aussie självklart är rasen för TS, den är ju tyvärr väldigt spretig, men att bara "någon enstaka" uppfödare som avlar för bruks vet jag inte om jag håller med om?
Så här på rak arm tänker jag på Windedos, Dirty South, Tillyhills, Blue alert, Sugar winds, Coworkers, Unity blue. Sen finns ju de som avlar åt det hållet men kanske inte lika renodlat som Wow lixoms, Min uniqa, Chess player mfl. Nu har jag ändå avstått att räkna upp ett gäng uppfödare av olika anledningar och tagit vilka som först dök upp i huvudet för mig. Tittar man på årets Aussie-listorna är det ändå en ganska bra spridning av uppfödare i mina ögon.
Håller inte riktigt heller med om bilden att någon majoritet satsar på agility som @Scata verkar se omkring sig. Det är min uppfattning som aktiv agilityutövare och som skrivit letat valp/unghund under ett par år.
Ursäkta lite frågor, men har du eller har du haft Aussies? och är det du som letat Aussie valp/unghund i ett par ÅR?...är dom så svåra att hitta, jag menar rätt valp från rätt uppfödare o rätt kombination, osv...Är det få valpar el kanske långa köer?
Hur är en bra Aussie - dom jag har sett har mest kört agility, freestyle som nr 1 och lite eller några har jag sett köra bruks, men inte många..Jag säger INTE att det inte finns dom som mest kör bruks ,för det har jag hört, ni säger det och Svedala är stort så det kanske varierar beroende på var man bor, osv..Sen är det ju en vall/vakt-brukshund så den borde vara lika aktiv som belgare/mallen på bruks plan!
Den är väldigt fin också...😊🐕🚶‍♀️
 
Tack för all din information 😊 Den låter intressant! Jag är bara lite ovan med hundar som inte vaktar...
Om man skulle vara ute på en promenad en kväll och en obehaglig gubbe 😱kommer fram vaktar den väl?
Där jag bor vill man ha en hund som kan vakta lite...eller iofs den behöver inte göra så mycket mer än att hålla sig i närheten om den är lös...har den mycket jakt lust förresten...med tanke på att den helst ska gå att ha lös..
Fast det ordnar sig ju om man har lydnad på hunden - jag svarar på mina egna frågor 😁

Jag är bara så valp sugen så jag skulle vilja ha flera valpar på en gång eller 2 iaf det är ju inte så jobbigt...det har jag haft en gång för länge sen samtidigt som jag eller vi hade 3 vuxna bruks hundar.

Men iaf jag trodde kelpies tävlades mycket i lydnad och agility och typ rallylydnad-som jag tyckte verkade så tråkigt förut-och nu vill jag börja med det också...
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det :D:crazy:

En kelpie kan du göra det mesta med, utom skydd.
 
Ursäkta lite frågor, men har du eller har du haft Aussies? och är det du som letat Aussie valp/unghund i ett par ÅR?...är dom så svåra att hitta, jag menar rätt valp från rätt uppfödare o rätt kombination, osv...Är det få valpar el kanske långa köer?
Hur är en bra Aussie - dom jag har sett har mest kört agility, freestyle som nr 1 och lite eller några har jag sett köra bruks, men inte många..Jag säger INTE att det inte finns dom som mest kör bruks ,för det har jag hört, ni säger det och Svedala är stort så det kanske varierar beroende på var man bor, osv..Sen är det ju en vall/vakt-brukshund så den borde vara lika aktiv som belgare/mallen på bruks plan!
Den är väldigt fin också...😊🐕🚶‍♀️
Jag har tränat en del aussies samt tränat med folk som har aussies. Jag skulle vilja påstå att det som sagt är väldigt spretigt i hur de är som sporthundar. Utställnings-aussiesarna har varit trevliga och charmiga, men ingen större träningsvilja (iaf inte på den nivå en brukshund ska ha), dessutom är de ofta stora och tunga med mycket päls=inte så snabba och uthålliga. Men en bra bruks-aussie är för mig svårt att slå, snabba, inte så brydda om miljön, och älskar träning. Den bästa jag har träffat/tränat var verkligen ferrari i hundkropp, och jag är så gott som övertygad om att den hunden hade kunnat gå riktigt riktigt långt inom det mesta. Men man ska hitta rätt också som sagt.
 
Ja jag har inte tänk på kelpie som en "sån" ras som skulle passa mig förut...men nu gick jag in och kollade rasstandarden (som inte alltid stämmer numera beroende på utställnings vs brukslinjer )- R.S - utgår ju från arbetande hundar på 1800-talet :D nej kanske inte riktigt, men från det vi kallar brukslinjer...men många raser har till trots dessa utställningsinjer - ff kvar sitt arbetsbehov (som blivit lite modifierat, men det försvinner ju inte bara...samma med blandraser- JA dom kan ha mer arbetsbehov som min blandis än renras, men han är ju en riktig "bomb" med 50% Lakke + Schäfer/collie ..som ff har kvar mycket av "urhunden" belgisk vallhund-för inte många har fått till rena utställnings lakkar än -vad jag vet)- vilket verkar komma som en chock för vissa!?

Tillbaks till Kelpie som verkar vara en riktigt trevlig hund...Är dom uppdelade? Dom passar ju när det gäller alla hundsporter,för dom orkar väl dra cykel också - men inte så fort som en belgare!
Jag vet inte riktigt hur dom är egentligen..Det är svårt att utläsa från en R:S...sen står det lite tvetydigt på slutet.

"Den är ganska självständig och kan ofta förutse förarens önskemål. Den är mjuk mot sin förare men inte vek i arbetet. Typiskt är dess välvilliga inställning till människor och dess läraktighet, vakenhet och samarbetsförmåga."

Den är alltså både självständig och förig eller? Mjuk, men inte vek -jag vet inte vad dom menar.. Jag vill helt klart ha en hund som är top of pop på Lydnadsplan och spåra/söka kan alla hundar..
Sen med deras- typiskt är dess välvilliga inställning till människor - är dom som en golden eller... dom får gärna vara trevliga mot människor, men inte FÖR trevliga kanske-vaktar dom ingenting?😁

Självständig och förig, mjuk men inte vek låter ju som floskler men är en perfekt beskrivning av min kelpie.

Ber du henne hoppa kommer hon inte fråga hur högt. Hon kommer hoppa direkt bara. Så högt hon kan.

Ger du henne en uppgift kommer hon utföra den utan följdfrågor. Vill du peta i detaljerna går det, men du får tänka igenom hur du ska lägga upp det. För om du bara ger ett kommando som inte passar med hennes målbild av uppgiften så märker du att hennes will-to-please är mycket svagare än hennes arbetsmoral. Uppgiften går först.

Men hon har ändå en slags tvångstanke om att hon måste lyda alla kommandon hon får, så hon lyder. Men om kommandot inte passade med det hon tyckte var viktigt så ser det ut som hon håller på att gå i två delar och hon kanske kommer ta sig lite kreativa friheter för att inte tappa bollen ur blickfånget eller vad det nu var för problem.

Belöningar kan ju vara kul men är mest i vägen för det viktiga, som är att få en ny uppgift.

Hon gillar folk men bara så länge de sköter sig och är roliga. Om de är tråkiga eller konstiga så skäller hon ut dem. Det är inget allvar bakom utskällnignarna, det är inte som att bli utskälld av en rottis. Men de är ju högljudda och ordentliga och hon ger sig inte. Det går att nå henne alltså, jag menar inte att hon skäller okontrollerat på folk utan menar bara att hon helt klart har ett kontrollbehov men ingen skärpa.

Jag tror detta är rätt typiskt för Kelpie men jag har inte lärt känna så många. WildWilma och några andra här har nog mycket bättre koll.
 
Självständig och förig, mjuk men inte vek låter ju som floskler men är en perfekt beskrivning av min kelpie.

Ber du henne hoppa kommer hon inte fråga hur högt. Hon kommer hoppa direkt bara. Så högt hon kan.

Ger du henne en uppgift kommer hon utföra den utan följdfrågor. Vill du peta i detaljerna går det, men du får tänka igenom hur du ska lägga upp det. För om du bara ger ett kommando som inte passar med hennes målbild av uppgiften så märker du att hennes will-to-please är mycket svagare än hennes arbetsmoral. Uppgiften går först.

Men hon har ändå en slags tvångstanke om att hon måste lyda alla kommandon hon får, så hon lyder. Men om kommandot inte passade med det hon tyckte var viktigt så ser det ut som hon håller på att gå i två delar och hon kanske kommer ta sig lite kreativa friheter för att inte tappa bollen ur blickfånget eller vad det nu var för problem.

Belöningar kan ju vara kul men är mest i vägen för det viktiga, som är att få en ny uppgift.

Hon gillar folk men bara så länge de sköter sig och är roliga. Om de är tråkiga eller konstiga så skäller hon ut dem. Det är inget allvar bakom utskällnignarna, det är inte som att bli utskälld av en rottis. Men de är ju högljudda och ordentliga och hon ger sig inte. Det går att nå henne alltså, jag menar inte att hon skäller okontrollerat på folk utan menar bara att hon helt klart har ett kontrollbehov men ingen skärpa.

Jag tror detta är rätt typiskt för Kelpie men jag har inte lärt känna så många. WildWilma och några andra här har nog mycket bättre koll.

De kelpies jag känner får ju belöningar i form av godis och uppskattar det väldigt mycket men arbetet är verkligen en belöning i sig! I vissa lägen mörker man tydligt att de inte har tid för godiset för de vill bara iväg på nästa uppgift.

Deras will to please upplever jag som mycket stor. Ber man dem om något och de inte riktigt förstår så provar de olika saker för att se om det var det man menade.
 
Självständig och förig, mjuk men inte vek låter ju som floskler men är en perfekt beskrivning av min kelpie.

Ber du henne hoppa kommer hon inte fråga hur högt. Hon kommer hoppa direkt bara. Så högt hon kan.

Ger du henne en uppgift kommer hon utföra den utan följdfrågor. Vill du peta i detaljerna går det, men du får tänka igenom hur du ska lägga upp det. För om du bara ger ett kommando som inte passar med hennes målbild av uppgiften så märker du att hennes will-to-please är mycket svagare än hennes arbetsmoral. Uppgiften går först.

Men hon har ändå en slags tvångstanke om att hon måste lyda alla kommandon hon får, så hon lyder. Men om kommandot inte passade med det hon tyckte var viktigt så ser det ut som hon håller på att gå i två delar och hon kanske kommer ta sig lite kreativa friheter för att inte tappa bollen ur blickfånget eller vad det nu var för problem.

Belöningar kan ju vara kul men är mest i vägen för det viktiga, som är att få en ny uppgift.

Hon gillar folk men bara så länge de sköter sig och är roliga. Om de är tråkiga eller konstiga så skäller hon ut dem. Det är inget allvar bakom utskällnignarna, det är inte som att bli utskälld av en rottis. Men de är ju högljudda och ordentliga och hon ger sig inte. Det går att nå henne alltså, jag menar inte att hon skäller okontrollerat på folk utan menar bara att hon helt klart har ett kontrollbehov men ingen skärpa.

Jag tror detta är rätt typiskt för Kelpie men jag har inte lärt känna så många. WildWilma och några andra här har nog mycket bättre koll.

Den där beskrivningen känner jag stämmer in nästan på pricken på min corgi (utom delen med att skälla ut konstigt folk, hon skulle antagligen kolla läget met matte först men bekanta kan få höra en del ljudlig uppskattning när hon hälsar).
Var väldigt sugen på en men det blev en bc då det kändes mer kompatibelt med husse 🙂.
Absolut en ras jag håller ett gott öga på och kan tänka mig att skaffa.
 
Ja om man möter någon som beter sig konstigt så vaktar de nog. Mina skulle göra de. Sen är de ju inte så stora och skräckinjagande. Min hane har överlag en del vakt vilket inte är ovanligt i rasen men kanske inte rastypiskt.

En kelpievalp är ner än tillräckligt, de är jäkligt intensiva och snabba. Ingen "valprultighet" alls.


Kelpies tävlas framgångsrikt i de flesta hundsporter inklusive de du nämner där inte en större storlek krävs. Men ska man enbart träna typ rally och nosework så finns det nog mindre krävande raser som kan funka lika bra. Det är en arbetade ras som ska ha kapacitet för betydligt mer än så.
Nu tror jag inte jag hänger med riktigt...jag har haft flera belgare och brukshundar jag tränat och tävlat med som jag skrev i TS och valparna var belgare och mallen är ju jätte snabba, intensiva och inte rultiga...Så om man klarar 2 valp- mallar...så borde man klara 2 valp-kelpies, men jag skulle inte skaffa 2 samtidigt (det var ju inte exakt samma dag, men ngr mån är rätt nära ändå även om det inte hade varit ngr problem om det hade varit samma dag..
Jag vet inte varför, men det var ju inget komplicerat att träna dom...
sen hade ju den första lärt sig en hel del saker...
Men det blir bara en nu som sig bör kanske...dom hade kul ihop i alla fall...

Läste du inte TStarten - eftersom du skriver som om jag inte tränat/tävlat annat än rallyL- "jag har inte kollat vad man ska göra ens...förutom att kolla skyltar och följa det.... och nosework---och det räcker inte.,,NJA det beror väl på från hund till hund och inte BARA rasen, men jag tränar massor med annat med min blandis! Min malle börjar bli gammal och är inte som han var som yngre - han mår bra av lydnadsmoment, godissök, boll sök/apportering, parkour, balansbollsträning och NW - som är hans favorit aktivitet??
Var skrev jag att jag bara skulle träna dom ovan...Att jag är intresserad av en sport betyder ju inte att man inte kan hålla på med andra saker också...Bara för att jag ska ta ett doftprov--så betyder inte det att jag lagt ner all annan träning...Jag skrev vad/hur jag tränar generellt..Men visst har det blivit mer NW nu, men dom blir ju supernöjda av att få söka efter små doft gömmor...precis som hundar som söker efter knark, mm.
 
Nu tror jag inte jag hänger med riktigt...jag har haft flera belgare och brukshundar jag tränat och tävlat med som jag skrev i TS och valparna var belgare och mallen är ju jätte snabba, intensiva och inte rultiga...Så om man klarar 2 valp- mallar...så borde man klara 2 valp-kelpies, men jag skulle inte skaffa 2 samtidigt (det var ju inte exakt samma dag, men ngr mån är rätt nära ändå även om det inte hade varit ngr problem om det hade varit samma dag..
Jag vet inte varför, men det var ju inget komplicerat att träna dom...
sen hade ju den första lärt sig en hel del saker...
Men det blir bara en nu som sig bör kanske...dom hade kul ihop i alla fall...

Läste du inte TStarten - eftersom du skriver som om jag inte tränat/tävlat annat än rallyL- "jag har inte kollat vad man ska göra ens...förutom att kolla skyltar och följa det.... och nosework---och det räcker inte.,,NJA det beror väl på från hund till hund och inte BARA rasen, men jag tränar massor med annat med min blandis! Min malle börjar bli gammal och är inte som han var som yngre - han mår bra av lydnadsmoment, godissök, boll sök/apportering, parkour, balansbollsträning och NW - som är hans favorit aktivitet??
Var skrev jag att jag bara skulle träna dom ovan...Att jag är intresserad av en sport betyder ju inte att man inte kan hålla på med andra saker också...Bara för att jag ska ta ett doftprov--så betyder inte det att jag lagt ner all annan träning...Jag skrev vad/hur jag tränar generellt..Men visst har det blivit mer NW nu, men dom blir ju supernöjda av att få söka efter små doft gömmor...precis som hundar som söker efter knark, mm.

Det klara man säkert men varför? Det är svårt nog att hinna med all grundträning med en valp. Det är inre heller säkert att valparna skulle funka att ha tillsammans pga. att de leker för tufft med varandra. Tror få seriösa uppfödare säljer två brukshundsvalpar till en person samtidigt eller säljer en valp till någon som redan har en liten valp om det inte är någon som utbildar hundar yrkesmässigt och har en tydlig plan. Även svårt att hinna meritera två jämngamla hundar i brukset sen när de är vuxna.

Frågan om en brukshund skulle gå att träna i nosework var väldigt väldigt konstig för att komma från någon som säger sig ha stor erfarenhet att brukshundar. Därav min kommentar att nosework och även rally definitivt inte kräver en specialiserad arbetshund och ska man främst pyssla med detta så finns det många fler raser att titta på. Det är även väldigt svårt att hinna träna en hund i mer än 2-3 grenar om man vill meritera hunden i dem (räknar inte doftprov som merit utan resultat i de högsta klasserna). Gör man lydnad eller bruks som aktivering är det en annan sak men då behöver man inte en specialiserad arbetshund.

Seriösa uppfödare av Australian kelpie kan välja och vraka bland valpköpare. Upp mot 30-40 intresserade valpköpare per kull är inte ovanligt. Då väljer de valpköpare som har ett tydligt mål med sin hund och gärna meriter på tidigare hundar.
 
Det klara man säkert men varför? Det är svårt nog att hinna med all grundträning med en valp. Det är inre heller säkert att valparna skulle funka att ha tillsammans pga. att de leker för tufft med varandra. Tror få seriösa uppfödare säljer två brukshundsvalpar till en person samtidigt eller säljer en valp till någon som redan har en liten valp om det inte är någon som utbildar hundar yrkesmässigt och har en tydlig plan. Även svårt att hinna meritera två jämngamla hundar i brukset sen när de är vuxna.

Frågan om en brukshund skulle gå att träna i nosework var väldigt väldigt konstig för att komma från någon som säger sig ha stor erfarenhet att brukshundar. Därav min kommentar att nosework och även rally definitivt inte kräver en specialiserad arbetshund och ska man främst pyssla med detta så finns det många fler raser att titta på. Det är även väldigt svårt att hinna träna en hund i mer än 2-3 grenar om man vill meritera hunden i dem (räknar inte doftprov som merit utan resultat i de högsta klasserna). Gör man lydnad eller bruks som aktivering är det en annan sak men då behöver man inte en specialiserad arbetshund.

Seriösa uppfödare av Australian kelpie kan välja och vraka bland valpköpare. Upp mot 30-40 intresserade valpköpare per kull är inte ovanligt. Då väljer de valpköpare som har ett tydligt mål med sin hund och gärna meriter på tidigare hundar.
Jaha nu förstår jag vad du trodde jag frågade om NW 😳 Nej jag frågade absolut inte om dom skulle gå att träna i nosework 😂
Jag menade mer om dom - var det kelpie? ja det spelar ingen roll -om dom tävlade i det och var dom låg till typ mellan 1a klass och uppåt...INTE om dom kunde lära sig det...men frågan var ändå löjlig o irrelevant

Men, men jag skrev inte fel om doftprov för ja jag vet att det är ett test och absolut inte är en merit,😁

Jo jag eller vi har haft Brukshundar sen 2001 som jag skrev i TS trots den löjliga frågan...men det är ok jag förstår.

Hur mycket man hinner träna hundarna beror väl på, men jag är jämt hemma hela dagarna som jag skrev och det är inte dom flesta tror jag!? så jag tränar flera ggr om dagen därför hinner jag träna mycket mer under dagarna och kvällarna.
Sen är jag inte helt ensam heller...min man gör nog mer än vad jag ger han kredit för..

40-50 st i kö på varje kull? Ja det är väldigt många
Det är kanske för att det är så få kennlar eller kullar antar jag...jag såg flera kennlar efter bara ha googlat kelpie valpar och det är ovanligt av dom raser jag googlat och tittat efter på fb och andra ställen.
 
40-50 st i kö på varje kull? Ja det är väldigt många
Det är kanske för att det är så få kennlar eller kullar antar jag...jag såg flera kennlar efter bara ha googlat kelpie valpar och det är ovanligt av dom raser jag googlat och tittat efter på fb och andra ställen.

Om du haft brukshund innan och tränat och tävlat så är det en merit när det gäller att komma fram i kön till en kelpievalp.
 
Hur mycket man hinner träna hundarna beror väl på, men jag är jämt hemma hela dagarna som jag skrev och det är inte dom flesta tror jag!? så jag tränar flera ggr om dagen därför hinner jag träna mycket mer under dagarna och kvällarna.
Sen är jag inte helt ensam heller...min man gör nog mer än vad jag ger han kredit för..

40-50 st i kö på varje kull? Ja det är väldigt många
Det är kanske för att det är så få kennlar eller kullar antar jag...jag såg flera kennlar efter bara ha googlat kelpie valpar och det är ovanligt av dom raser jag googlat och tittat efter på fb och andra ställen.

Nej de flesta av oss jobbar mer eller mindre heltid och har familj som kräver sin tid. Var dock ledig 7 veckor med min senaste valp. Räckte gott och väl med en valp och en vuxen hund ändå. Hade aldrig velat ha två valpar som sen blir unghundar samtidigt. Minst 2-3 år emellan är lagom tycker jag.

Skrev 30-40 i kö och det på kullar som föds hos erfarna uppfödare med bra statistik på MH och röntgen samt gott om arbetsmeriter. Uppfödare inte har allt detta har nödvändigtvis inte några köer alls men de flesta säljer ändå inte till vem som helst.

Har man bruksmeriter på tidigare hundar så har man nog mycket lättare att få köpa en kelpie från de mer eftertraktade kullarna men det är knappast en garanti.
 
Om du haft brukshund innan och tränat och tävlat så är det en merit när det gäller att komma fram i kön till en kelpievalp.
Ja jo jag vet så är det i många brukshunds raser hos kennlar som prioriterar mentaliteten och en del har ju många fodertikar så det blir flera valpar, men många går utöver "kravet" att man ska träna och tävla som jag läste på en kennel sida m kelpie uppfödning...för hon får väl så många att välja mellan att hon ber alla mejla först...
Så skulle jag också göra om jag hade uppfödning tror jag.
 
Tack för all din information 😊 Den låter intressant! Jag är bara lite ovan med hundar som inte vaktar...
Om man skulle vara ute på en promenad en kväll och en obehaglig gubbe 😱kommer fram vaktar den väl?
Där jag bor vill man ha en hund som kan vakta lite...eller iofs den behöver inte göra så mycket mer än att hålla sig i närheten om den är lös...har den mycket jakt lust förresten...med tanke på att den helst ska gå att ha lös..
Fast det ordnar sig ju om man har lydnad på hunden - jag svarar på mina egna frågor 😁

Jag är bara så valp sugen så jag skulle vilja ha flera valpar på en gång eller 2 iaf det är ju inte så jobbigt...det har jag haft en gång för länge sen samtidigt som jag eller vi hade 3 vuxna bruks hundar.

Men iaf jag trodde kelpies tävlades mycket i lydnad och agility och typ rallylydnad-som jag tyckte verkade så tråkigt förut-och nu vill jag börja med det också...
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det :D:crazy:
Min ena kelpie vaktar mycket och gärna, den andra är flower power och tror gott om alla. Den som vaktar har också mycket jaktlust men de är väldigt lättlärda och samarbetsvilliga så det var ju en relativt enkel sak att lära honom att skvallra på allt som rörde sig.

Jag har haft labbe och schäfer innan och kelpiesarna är klart mycket mer lättlärda och "enkla" i vardagen. De är mina första hundar att tävla bruks med och vi tog oss till elit på några få starter. Inte pga min förmåga, utan deras. Även en medioker kelpie är oftast en väldigt bra tävlingshund!

MEN de är ju outtröttliga. De behöver få jobba med både kropp och knopp för att må bra. Och de är snabba som attan så det gäller att hänga med i svängarna.

@WildWilma har stenkoll på deras mentalitet och har beskrivit det bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
3 936
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 269
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 508
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp