Skabbig katt!!!

golden_tinka

Trådstartare
Min katt har den senaste månaden blivit väldigt skabbig, han har matt och sträv päls, är lite orkes lös. och han är också tunn över rumpan, men annars i ganska lagom hull!!!
Är avmaskad!
Han äter Friskies torrfoder, och nån gång om dan burkmat (olika märken).
Nån som har tips på vad jag kan prova att ge honom för mat för att han skall få finare päls och mer energi...:)

//Sara
 
Sv: Skabbig katt!!!

Jag skulle ringa veterinär omedelbart och fråga vad det kan bero på!
 
Sv: Skabbig katt!!!

Ja, prova gå till veterinären. Och sedan skulle jag definitivt inte ge Friskies....du vet, ett par vänner till min familj gav sin gamling (magert elände med dålig päls) skitfoder hela tiden, katten var ca 12-14 år när han fick urinsten. Då fick dom naturligtvis gå över till akutfoder. Dom köpte då Specific...och katten ÖKADE i vikt samt fick bättre päls.

Min hane fodrades med Friskies ¨när jag fick honom (vad visste jag då)...Urinsten 3 ggr. Byt foder. då ska du se katten får bättre päls samt hull. MEN ta en tur till vet också.
 
Sv: Skabbig katt!!!

Det känns lite häftigt att gå till vet bara för att han har blivit glåmig i pälsen, då han är livrädd för att åka bil!:crazy:
Jag tror själv att det beror på fodret, och skulle vilja ha tips på vad för foder jag skulle kunna ge istället! så att han får i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och protein mm
 
Sv: Skabbig katt!!!

Äh, var inte så pjåkig. Jag har aldrig krusat..INte för jag skrämt mina djur om du tror det. MEN ska dom nånstans, så är det JAG som bestämmer, in i bur sen bil, åka bil sen framme. Det tar ju bara en stund. Inte har dom haft ont av detta. Visst, hanen kan gapa, men än sen då ?!

Mitt förslag, ta Hills, inte så ofantligt dyrt...
 
Sv: Skabbig katt!!!

Köp något finare märke hos vet eller en djuraffär som är till katter i högre ålder
 
Sv: Skabbig katt!!!

åk inte till vet. i första taget, skulle inte jag göra iaf..

första tiden jag hade min katt hade jag oxå friskies..
men det är ju inte så jättebra, så åk till vet. för där har dom flera märken som är specialanpassade och motverkar njursten, m.m, och innehåller allt som katten behöver. din vet. kan säga vilken sort din katt ska ha.

om foderbytet ändå inte hjälper så åk till vet.!

lycka till! :banana:
 
Sv: Skabbig katt!!!

Ok foderbyte skall jag göra! katten har ju levt på friskies i 12 år så det är kanske på tiden!
Vad finns det mer än Hills som kan va nåt att kolla på?
Vad skall ett foder innehålla, för att det skall klassas som bra?
 
Sv: Skabbig katt!!!

Man kan ju åtmistone ringa en jourvet och fråga. Min nya lilla katt, från en 'Bortskänkes' annons, :crazy: och som fått en kull med ungar för ett tag sen, började producera mjölk när jag haft henne ett par dagar. Hon var väldig svullen, och jag läste på nätet om mjölkstockning som de kan dö av :eek: På Kristihimmelsfärdsdagen var jag rätt orolig och ringde jourvet, jag var beredd att åka direkt, fick prata med en jättegullig sköterska, som gick och frågade vet. Det var nte nödvändigt att åka då, men skulle hålla koll på om det blev värre, och om hon började må dåligt, vilket hon aldrig gjorde. Ett par dagar senare började det gå tillbaka och nu är hon helt OK, förutom att hon har börjat löpa :crazy:

Så ring du först och be om råd!

När du köper torrfoder ska du se till att det innehåller mycket kött. Läs innehållsförteckningen - om 'spannmål' står först - köp det INTE!
Det finns många märken som är bra, jag tycker personalen i djuraffärerna har hyfsad koll på det de säljer och kan ge råd om du har problem med din katt. 'Mjau' burkmat verkar rätt bra, för att vara burkmat. Själv funderar jag på att gå över till BARF som jag fått tips om här på Buke.

Hoppas din Kisse mår bra snart :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skabbig katt!!!

golden_tinka skrev:
Ok foderbyte skall jag göra! katten har ju levt på friskies i 12 år så det är kanske på tiden!
Vad finns det mer än Hills som kan va nåt att kolla på?
Vad skall ett foder innehålla, för att det skall klassas som bra?

jag tycker du ska fråga vet. när du är där, alla märken där är lite dyrare, men bättre.
 
Sv: Skabbig katt!!!

Du ska definitivt rådfråga en veterinär!!!

Inte bara ta ett foder som VERKAR passa. Det finns ju en anledning till att katten ser ut och mår som den gör.

Katter som inte vill åka till vet och åka bil har jag stor erfarenhet av. Det är du som bestämmer.

12 år är inte så hög ålder på en katt.

Jag har oxå en katt som har varit dålig och sett skabbig ut i perioder. Vet är det första vi ringer då ibland har vi till och med talat om för vet att nu är han så här och vi måste få komma nu. Han och alla mina 5 katter äter mat som jag köper hos vet, dyrt men värt varenda krona!

Lycka till med kissen och hoppas att han mår bättre snart!:bump:
 
Sv: Skabbig katt!!!

Det låter som din katt har problem med njurarna. En katt är inte skapt för att äta torrfoder. De kan inte få i sig tillräcklig mängd vätska för att njurarna ska fungera. I normala fall i vilt tillstånd så får katten i sig den vätska de behöver genom maten(råttor och fåglar). Det är emot deras natur att äta torrt och dricka vid sidan om. Det är njurarna som blir lidande.

Nu är det så fiffigt att endel av våra fodertillverkare har tagit fram torrfoder som tar hänsyn till detta. Men det fodret kostar lite mer...
Så alternativet är att ge burkmat eller ett specialtorrfoder.

I ditt fall så räcker det nog inte bara att byta mat utan din katt måste nog ha lite medicin eftersom han ätit "fel" i 12år. Så det är bara att ge sig av till vetrinären. Har man djur så är det något man får göra då och då....:(

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!!!!;)
 
Sv: Skabbig katt!!!

Veterinär besök blir det ändå, men av annan anledning! Så jag får väl ta ett snack om foder då!:smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp