Skäck: Welsh, New Forest?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Itchie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 727

Itchie

Trådstartare
Förekommer det skäckar inom raserna Welsh resp New Forest? Att de inte är godkända vet jag, men finns de?

Sv: Skäck: Welsh, New Forest?

Förekommer hos welsh men det är nog inte så vanligt här i Sverige iaf.

Förekommer det skäckar inom raserna Welsh resp New Forest? Att de inte är godkända vet jag, men finns de?

Det är inte tillåtet med skäck hos welsh. Vad som kan förekomma är bukfläckar samt mycket vita tecken, såsom höga strumpor (över knän och hasor) och mycket vitt på huvudet. Vit underläpp är inte ovanligt. Jag vill påstå att hittar du en welsh som är riktigt skäck, så är en inte rensasig.

Det kan förekomma rejält stora bukfläckar:crazy:, dock har jag aldrig sett en renrasig welsh som har vita fält uppe på ryggen, bogen...

Det beror på om man med skäck menar "ryggskäck" (tobiano) eller vilket skäckanlag som helst.

Hos welsh och new forest finns det hästar som är strumpskäckar (precis som nämnts tidigare), men det finns inte ryggskäck, eller sidskäck. Har hört talas om att det skall finnas reccessiva bukskäckar, men har inte fått det verifierat.

Det kan förekomma rejält stora bukfläckar:crazy:, dock har jag aldrig sett en renrasig welsh som har vita fält uppe på ryggen, bogen...

Jag har ett förflutet som WM-uppfödare (i liten skala). När ni skriver om "ryggfläckar" kommer jag ihåg att det finns en Twyford-hingst (Tomboy ?? ) som påstods kunde lämna avkommor med en fläck på ryggen. Jag har fött upp en fuxhingst med med den hingsten på flera ställen i sin stamtavla, och min uppfödning hade en liten fläck på ryggen. Inte större än en handflata (utan fingrar). Har för mig att fläcken var mitt på ryggen. Det här är över tio år sedan, så minnet sviker mig. Kanske fler som sett en sådan fläck.

Lite ot kanske men på shetlandssidan så finns t ex Senateur v.d Veldstraat RS 194 vars avkommor, i många fall, precis som sin far har en ljusare typ stickelhårig fläck någonstans på kroppen. En "Senateurfläck".

Med "riktig" skäck skulle jag nog tro att man menar To-anlaget, dvs de som ser ut som shetlandsponnyskäckar...

Så, i sammanfattning:

- Dorsal-/ryggskäck/tobiano förekommer inte hos Welsh eller NF

- Ventral-/bukskäck-anlag förekommer hos båda raserna i form av splashed white (recessiv bukskäck) som i heterozygot form ger utbredda vita tecken (höga strumpor, bläs/lykta/glasögon, bukfläck)

- Ventral-/bukskäck i form av overo och sabino finns ej hos raserna

Har jag fattat rätt?

Bilder efterlyses!

Hos welsh och new forest finns det hästar som är strumpskäckar (precis som nämnts tidigare), men det finns inte ryggskäck, eller sidskäck. Har hört talas om att det skall finnas reccessiva bukskäckar, men har inte fått det verifierat.

Finns splashed white-anlaget kan man ju uppenbarligen också få en homozygot recessiv bukskäck om man parar två heterozygoter.

Jag skulle tro att hästen som avses i denna tråden är en som går att återfinna i en annan tråd på gnägg, om hästmarknaden i skåne.

Min welsh mouantin ponny jag tävlade när jag var liten hade en vit strimma på magen, det tyckte jag var coolt för det hade även For Pleasure som tävlades av Lars Nieberg på den tiden=)

Okej, rättning:

- Dorsal-/ryggskäck/tobiano förekommer inte hos Welsh eller NF

- Ventral-/bukskäck-anlag förekommer inte i form av splashed white eller overo

- Ventral-/bukskäck i form av sabino finns hos båda raserna

(Brask-lapp för Habinas uppgift om eventuella recessiva bukskäckar)

Så "strumpskäck" är alltså ett annat ord för sabino? :idea: Lite farligt när man kan göra som jag och missta det för splashed white. :crazy:

Efterlyser fortfarande bilder!

Efterlyser fortfarande bilder!

Bild på en godkänd welsh mountain som är sabino/strumpskäck. Detta är Vardra Santos. http://www.swf.nu/vardrasantos.jpg
Bilden är tagen från SWF:s hemsida.

Länk till en godkänd new forest som är sabino/strumpskäck. Detta är Grythöjdens Eldorado. http://www.newforest.g.se/hingsteldorado.asp
Informationen är tagen från SNF:s hemsida.

Slutligen en länk till godkände russhingsten som är reccessiv bukskäck. http://www.gotlandsruss.se/AllgunnensYes.htm
Informationen är tagen från SRF:s hemsida.

Det förekommer inte skäckar hon Welshar iallafall, om du hittar en "SkäckWelsh" så är det oftast en såkallad sabello (tror det stavas så), det vill säga en tex. fux med mkt vita täcken. Annars kan jag nog nästan säga att den inte är fullt renrasig...

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 934
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 808
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022