L

lul

hm .. stavas det så!? :) .. nä min riktiga fråga är hur långa bör de vara till a-ponny? har skaffat mig en rockard men skacklarna får jag anpassa själv, jag vet att de ska vara så pass långa att han ska kunna ta ut steget max utan att slå i .. men hur lång är det ungefär, finns det nån annan rikt linje??
 
Jag är inte alls tvärsäker, men rådet jag fick av en på hästaffären var att mäta från främre armbågen till bakre hasspetsen. Det måttet plus minst 30-40cm för ponny och 50-60 cm för stor häst skulle skaklarna :confused: vara.
 
skaklar

Det stavas skaklar. Och vad jag vet så säger man också så "skaklar" med långt "a". Har hört någon säga skaklar (kort "a") men jag och de jag känner säger skaklar (långt "a").

Jag vet inte hur man mäter men nån kom men något liknande att man mäter från hästens armbåge till hasspets + vissa cm.
Jag vet att de inte får vara för korta då slår hästen i när den går och få hästar accepterar sådant. Är de för långa är nackdelarna att man behöver längre tömmar, draglinor och att hästen kommer längre bort från kärran/vagnen.

M. v. h. Lisa
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 104
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 152
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp