Skäcktravare :-)

Sv: Skäcktravare :-)

hehe

Här kommer några nya bilder.
Lånade av Percival på pixbox (med tillstånd)
24222725.jpg

24222726.jpg

24222729.jpg

*KL*

kanske en korkad fråga, men hur gör man med frysmärkningen på skäcken och på typ skimmeltravare egentligen?

Man gör som med bruna och svarta, det är helt vanlig frysmärkning. Märket syns lite i huden, blir en uppbuktning liksom, kan vara svårare att se men alla jag stött på hittils har varit frysmärkta vanligt.
Min är frysmärkt och om man vet vart man ska leta så kan man se att det finns ett frysmärke där, dock mycket svårt att läsa från håren, inte som med vissa bruna och svarta att man kan se det utan att behöva klippa och raka. MEn det är som om min liksom har fått lite mörkare grå strån i frysmärkningen, har egentligen inte tänkt på det, men jag skulle kanske ta en bild på det....

Ja jag skulle gärna vilja se en bild på det. Tanken bara poppade i skallen på mig och var tvungen att fråga. Ser gärna hur det ser ut :D

Ok, ska fota när jag ska i stallet i dag. Men bara på märket, inte rakat, sorry men vill inte raka honom där nu.

KL
När man frysmärker skimlar håller man järnet mot huden en aning längre, det gör att hårsäckarna dör helt och inget hår växer ut = lättare att se frysmärkningen.

Detta är i teorin, i verkligheten är det väldigt svårt att hitta exakt rätt tid för att åstadkomma detta utan att ge hästen ett riktigt sår. Jag frysmärkte en av mina ridhästar (triangelmärkning) som var skimmel och då förklarade Vet detta för mig.
Den hästens hårsäckar överlevde och hår växte ur igen, men de blev "fjunigare" och kortare. Märket syntes hyfsat men var kanske inte det första man tänkte på när man såg hästen...

Edit: precis som på nepitas häst så blev det en buktning i huden och korta grå strån i själva märket

Senast ändrad:

Skillnaden att frysmärka en skimmel jämfört med en skäck är att skimmeln har pigment kvar i huden även om pälsen är helt vit. Skäcken - om den har ett vitt fält precis där man sätter frysmärkningen, har inga pigment i huden där och DÅ blir det intressant att hitta frysmärket.
Spontant hade jag nog kompletterat det med en chipmärkning på en sådan häst.

Här kommer en bild på min pålles frysmärkning, om nu någon kan se den?
24405161.jpg

Japp, ser, och om du skulle raka där är det som en lätt upphöjning i huden så då blir den fullt läsbar.

(van sen våra skimlar)

Ser den inte.
Men har fölen ens börjat bli vita när det är dags för frysmärkning??

Det brukar i allmänhet synas bl a runt ögonen att de blir skimlar. Skimlar har också en intensivare fölfärg än andra. Tex en fux som blir skimmel har en fuxfärg som liknar mer en vuxen fux, inte den ljusa "blaffiga" fuxfärgen som fuxföl brukar ha. Eftersom en skimmel alltid har en skimmelförälder, tittar man ju efter dessa kännetäcken, när man ska färgbestämma ett föl med skimmelförälder.

Shit, nu måste jag börja med travavel fast jag har lagt travskorna på hyllan :D
Jag vill också ha en skäck! :love:
Men är skäckar godkända inom svensk travsport? Vet att det finns tävlande skäckar i USA, men hur är det här?
Hade för mig att skäckar inte är tillåtna, men jag kanske blandar ihop det med någon annan ras...

Blandar du inte ihop det med någon annan ras? Så länge en travhäst är identifierad som travhäst med håranalys och springer tror jag de får vara med och springa.... Kan ju ha fel, skäckar är ju inte så vanliga så man behöver ta reda på de reglerna...:D

Är hästen bara en renrasig travare så kvittar det vilken färg den har.
Finns inga regler om det inom travet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Ändrad ordningsföljd i stället för diskning? En fråga som länge varit på tapeten. Nu hoppas Jägersros tränarkår på...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) På lördag var det meningen att Conrads Lena, som skrällde i V75 på Halmstad i slutet av januari, skulle ha startat i Stoloppet...
Svar
0
· Visningar
692
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Roger Wittman delägare till Igor Font berättar för websidan Catch-Glory de om framtidsplanerna och förhoppningarna inför...
Svar
0
· Visningar
658
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Nu är Gift Kronos redo. Jimmy Takter är helnöjd med hästen och snart vankas det debut på amerikansk mark för Stall Courants...
Svar
0
· Visningar
641
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka