camilla058

Trådstartare
hej
ridskolan börjar ju snart.
men några lektioner innan avslutningen så va jag med om en liten ´´ólycka´´
jag hade fått en c ponny som tidigare har varit en mga häst så vi kan säga väldigt snabb var hon
vi skulle gallopera i en volt men hon började halv skena och hon är känslig i munnen så man kan inte bara sitta och dra i tyglarna
hon svängde åt motsatta hållet som vi skulle och jag va inte beredd på det så ho kastar in mig i väggen och hon trampar på min hand i full gallop.
jag fick sedan ett hov märke på min hand oh den svällde upp rätt mycket.
det som va bra är att jag hade inte brytit nåt
men jag skulle vilja träna på henne så jag kan ha henne på tävlingar/pay and jump
har ni några tips att våga sätta sig i sadeln igen
 
Berätta för din ridlärare att du är rädd, så han eller hon vet om det.

Önska få den snällaste lugnaste hästen på ridskolan och sen tar du det därifrån.
Gå inte för fort fram utan ta det lugnt och få tillbaka självförtroendet på snälla hästar som är bussiga och schyssta.
 
Håller med föregående. Sen kanske du kan fråga dina föräldrar om en privatlektion på just den ponnyn, då din ridlärare har ponnyn i lina och du bara kan fokusera på att känna hur hon känns att ”åka på”, så att sägs? Så går det säkert att ta sig vidare därifrån :)
 
hej
ridskolan börjar ju snart.
men några lektioner innan avslutningen så va jag med om en liten ´´ólycka´´
jag hade fått en c ponny som tidigare har varit en mga häst så vi kan säga väldigt snabb var hon
vi skulle gallopera i en volt men hon började halv skena och hon är känslig i munnen så man kan inte bara sitta och dra i tyglarna
hon svängde åt motsatta hållet som vi skulle och jag va inte beredd på det så ho kastar in mig i väggen och hon trampar på min hand i full gallop.
jag fick sedan ett hov märke på min hand oh den svällde upp rätt mycket.
det som va bra är att jag hade inte brytit nåt
men jag skulle vilja träna på henne så jag kan ha henne på tävlingar/pay and jump
har ni några tips att våga sätta sig i sadeln igen
Säg som det är helt enkelt, det är ridskolans ansvar att ge dig en häst som du klarar av och känner dig trygg på och kan utvecklas med. Dom har säkerligen någon lösning om det är en vettig ridskola.
 
Håller med övriga, prata med din ridlärare. Säg att du är rädd och vill börja med en lugn och snäll ponny, men att du har som mål att kunna rida den ponnyn på ett bra sätt. Förhoppningsvis kan då du och ridläraren tillsammans lägga upp en plan för hur du ska komma dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp