Skadad duva, vem ringer man?

gul_zebra

Trådstartare
Var i Stockholm igår, såg en duva på centralen vars vänstra ben var väldigt svullet. Det hade fastnat tuggummi och snören som lindat sig tätt runt benet, tårna var kapade på hälften och det märktes att den hade ont :(

Kan förstås inte bara titta på utan vill ju göra nånting åt det också. Vem kan man ringa? Finns det nån viltrehab (eller vad det nu blir) som öht bryr sig om "nån jävla duva"? Även om duvan inte rehabiliteras utan bara avlivas, nånting måste ju göras :crazy: Den återkom titt som tätt till stället jag satt på, så jag kan tänka mig att den kanske brukar vara där titt som tätt och således inte borde vara så svår att få tag på...

duva.jpg


duva1.jpg
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Många av duvorna i stan har trasiga fötter - avhuggna tår, klumpar istället för fot, etc. Titta lite noggrannare på duvorna nästa gång, får du se. Det är hårt att vara stadsduva, helt enkelt.
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Jag vet tyvärr inget ställe i stockholm! Men du kan pröva att ringa KFV www.kfv-riks.se eller fågelcentralen i göteborg www.fagelcentralen.se Eller närmaste vetrinärklinik. :) Jag blir glad av människor som dig som försöker!

Om du såg att duvan hade riktigt ont tycker jag att du ska fånga in den, och kolla på den själv. Eller det bästa är ju om en vetrinär kan kolla på de. :)
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Många av duvorna i stan har trasiga fötter - avhuggna tår, klumpar istället för fot, etc. Titta lite noggrannare på duvorna nästa gång, får du se. Det är hårt att vara stadsduva, helt enkelt.

:cry:
inte visste jag de var så utsatta
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Det blir svårt att fånga in en duva som lever i Stockholm när jag själv sitter uppe i Dalarna :p Jag var bara nere över dagen, och att försöka få tag på den då hade varit tämligen omöjligt så jag nöjde mig med att servera lite tunnbröd. Även om jag hade fångat in den så hade jag nog inte kunnat göra så mycket då, allra minst pillat bort snören osv iom risken att bara göra större skada...
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

kl

Då ställer jag samma fråga här eftersom min tråd blev stängd.
Jag såg en duva med ett brutet ben på Gullmarsplan igår och vill att någon ska fånga in och avliva eller rehabilitera den, stämmer det att det är viltjouren eller kommunen man ska ringa?

Känns ju lite dumt att ringa ända till det där stället i Gbg för något i Sthlm liksom.
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Jag arbetar ideelt för Viltjouren i stockholm och vi tar emot alla vilda djur och rehabiliterar de som går och avlivar de som inte går att rehabilitera.

Vi jobbar alla helt ideelt utan bidrag eller andra ekonomiska stöd och har dessutom vanliga jobb som skall skötas utöver detta.

Vi har således ingen möjlighet att åka ut för att fånga in djur utan för att vi skall kunna hjälpa djuren krävs att "upphittaren" själv fgör en egen insats och fångar in djuret och transporterar det till oss, något av våra upphämtningställen, polisen eller till någon av de veterinärer vi samarbetar med.

Tyvärr får vi ofta samtal där upphittaren tycker att deras goda gärning endast ska bestå av att ringa ett nummer och där de rent av blir förbannade när vi säger att vi inte fångar in och hämtar vilda djur annat än i undantagsfall.
Många verkar tro att vi är en förening som får betalt av staten för vårat jobb och inte som det verkligen är helt finasierat med egen tid och egna pengar.

Man blir lite less när man tillbringat hela natten med att varannan timme nappa diverse däggdjursungar för att sen gå till jobbet vid 7 tiden och någon ringer och säger " jag har hittat en skadad harunge på ¤¤¤¤-stigen, ni kan skicka någon och hämta den nu"

Jag lider med duvan och hoppas någon fångar in den och ser till att den så långt det är möjligt blir befriad från smärtan.
Jag fick in en utmärglad duva igår där bägge fötterna var fullständigt mosade, den fick flyga till duvhimlen.
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Om man verkligen inte har någon möjlighet att själv fånga in den då?
Finns det inget annat ställe som arbetar med något liknande?
 
Sv: Skadad duva, vem ringer man?

Inte mig veteligen, du kan kanske pröva med Djurens Ö, men som jag förstått det jobbar de bara med Viltvård under själva tv-inspelningsperioderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp