Skadad hornhinna??

Beapeh

Trådstartare
Min häst har lyckats skada sig på något i boxen, troligtvis taket/ bjälke ovanför dörren.. Hon har ytliga sår ovanför ögat och är svullen vid dem och ögonlocket. Kan hornhinnan då ha blivit skadad fast skadan har skett utanpå och inte in i ögat??

Sv: Skadad hornhinna??

Ja det kan den. Kniper hästen med ögat eller ser irriterad ut i ögat så ska du genast kontakta veterinär.

Ta en ficklampa och lys på ögat (håll upp ögonlocket så hästen inte kan blunda).
Titta NOGA, en hel hornhinna är helt slät med tårvätskehinnan intakt. Ser du "kanter" mitt på ögat så är det något som inte är som det ska.
Hästarna brukar gärna knipa med ögat också, tänk dig själv om det är något på ögat, de kan "gråta" lite med pga ökad produktion av tårvätska.

Tror du nu att du ser är ett sår på hornhinnan, så ringer du veterinären direkt!
Ju fortare hästen kommer under behandling desto större sannolikhet för att det läker och hästen blir utan men. Skador på ögat är väldigt allvarliga och det kan bli sämre väldigt fort om man har otur. Det värsta scenariot är att hästen blir blind. Men om den kommer under behandling snabbt är det en god chans att det blir helt bra.

Ser det bra ut i kväll så titta i morgon bitti igen.

Förhoppningsvis har din häst hunnit blunda och den har bara sår på ögonlocket.

nu vill jag inte jaga upp dej men kan svara för mina erfarenheter.

unghästen kom in ifrån hagen med svullet ögonlock och hon knep lite med ögat. tog ut distrikt vet som lyste igenom ögat och såg en jääääte liten repa på hornhinnan. hästen fick medecin och stå mörkt (fick ge två olika dropp i ögat flera ggr/dag). svulnaden gick ner men hon knep fortfarande lite med ögat. fem dagar senare kom vet ut igen men var osäker om det blivit bättre så vi tog hästen in till klinik. där blev det väldigt glada att vi kom in just då, repan var liten men fruktansvärt djupt så hornhinnan höll på att pungteras/smälta bort. de sydde in en katerer in under ögonlocket som gav regelbunden medecin. kommer inte ihåg hur länge hon stod på klinik men ca en vecka

nqu7w5.jpg

63y6xh.jpg

Ta en ficklampa och lys på ögat (håll upp ögonlocket så hästen inte kan blunda).
Titta NOGA, en hel hornhinna är helt slät med tårvätskehinnan intakt. Ser du "kanter" mitt på ögat så är det något som inte är som det ska.
Hästarna brukar gärna knipa med ögat också, tänk dig själv om det är något på ögat, de kan "gråta" lite med pga ökad produktion av tårvätska.

Jag skulle INTE rekommendera att en lekman håller på och lyser hästen i ögat, använder man en LED-lampa kan man faktiskt orsaka skador.
Dessutom är det typ bara SJUKT kraftiga hornhinnesår som syns med blotta ögat, man måste färga in ytan för att avgöra sånt.

Så TS, om hästen kniper med ögat och eller har ökad tårproduktion så måste du se till att få ut en veterinär på momangen!

Jag skulle kontakta veterinär, ögon är inte att leka med. Min ponny har haft hornhinnesår otaliga gånger. Jag ha aldrig sett henne knipa med ögat (som när det gäller allt verkar hon rätt oberörd), men har ändå haft hornhinnesår som man ser lätt med blotta ögat. Ibland läker dom på en dag (fördelen med ögon, det läker fort), andra gånger har det tagit en vecka. Men hon har alltid fått smärtstillande, antiinflammatoriskt och ögonslava/droppar av veterinär.

Jag har själv aldrig lyst min häst i ögat med ficklampa, trots att en veterinär ville att jag skulle göra det för att kolla om pipillern reagerade som den skulle. Känner att jag inte har kunskapen för att leka veterinär själv.

Kontakta vet omedelbart. Jag har en häst som är blind på ena ögat, det är ok för henne. De vänjer sig, men självklart finns det situationer som blir lite svårare för henne.

Jag hade ett föl som fick en ganska liten skada på hornhinnan, det syntes bara för att han knep med ögan när det var starkt solsken.

Jag tog ut hemmavet, men hon kunde inte göra så mycket mer än att färga och se att där var ett litet sår på hornhinnan. Dagen efter åkte jag till klinik med lillen för att vara säker och där stod han en hel vecka trots att det bara var en liten skitskada.

Så man ska vara försiktig med ögon!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 177
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 531
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka