Skadad på skolan

Så chockad bara. En sak är att man inte har på sig själv men att inte ha på sina barn!
Det är ju inte så att barnet egentligen behöver drabbas av att vara oförsäkrad. Det gör ju inte livet säkrare att ha en försäkring egentligen. Det som drabbas är väl familjens ekonomi och ts kanske har kalkylerat med att de klarar det om olyckan skulle vara framme. Det vet ju inte vi :)

Men ja det är nog lite ovanligt att inte ha barnförsäkring kan jag tänka, utifrån min lilla bubbla iaf.
 
Det är ju inte så att barnet egentligen behöver drabbas av att vara oförsäkrad. Det gör ju inte livet säkrare att ha en försäkring egentligen. Det som drabbas är väl familjens ekonomi och ts kanske har kalkylerat med att de klarar det om olyckan skulle vara framme. Det vet ju inte vi :)

Men ja det är nog lite ovanligt att inte ha barnförsäkring kan jag tänka, utifrån min lilla bubbla iaf.
Barnförsäkring brukar betala ut månadsvis resten av barnets liv om man skadas eller bli så sjuk så att blir invalidiserad.

Mig veterligen är alla skolbarn försäkrade under skoltid, ganska många kommuner har barnen försäkrade även på fritiden, det gäller bara olyckor, ej sjukdom.
 
Jag blir mer chockad över att det finns vuxna människor som inte förstått att det finns MÄNGDER med föräldrar som inte har råd med barnförsäkringar till sina barn.

((Därmed inte sagt att det är TS situation, har ingen aning om den)
Våran försäkring på dottern kostar 200kr i månaden (då är det en VÄLDIGT välfylld sådan), har man verkligen inte råd med det?
 
Oj! Ja det är många familjer som absolut inte skulle ha råd med det. Många har ju även mer än ett barn.
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..
 
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..

Jag svarade inte att det är en ”vanlig barnfamilj” som inte har råd utan jag svarade att det är många som inte har råd med det. Vi har en hel del barnfattigdom i Sverige.
 
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..

Vad exakt är en vanlig barnfamilj?
Svenssons med 2 medelinkomster, 2 barn, villa i förorten, årlig semester någonstans och miljövänliga bilar?

Eller är det den ensamstående vars partner har gått bort tragiskt i en olycka och blivit lämnad med 2 barn, numera bara en inkomst, fick flytta till en minilägenhet i ett slumområde för att ha råd med hyran och tar cykeln till jobbet?

Den enes verklighet är inte den andres lik.
 
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..

En ”vanlig barnfamilj” som i medelsvensson har säkert råd med 200:- i månaden ja.

Men det har ingenting att göra med påståendet att det finns mängder av barnfamiljer som inte har råd med det, per barn. Och som absolut inte har mängder av saker de kan avvara för att få loss 200/månad per barn i försäkring.
 
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..
Har du barn?
 
En ”vanlig barnfamilj” som i medelsvensson har säkert råd med 200:- i månaden ja.

Men det har ingenting att göra med påståendet att det finns mängder av barnfamiljer som inte har råd med det, per barn. Och som absolut inte har mängder av saker de kan avvara för att få loss 200/månad per barn i försäkring.
Nu skrev jag "vanlig" barnfamilj.
Och med det menar jag en sådan som har råd med ett vettigt boende, som är 1-2 vårdnadshavare och där ekonomin är "okej".
200kr/månad är inte i mina ögon mycket det var det enda jag skrev.

Sen skrev jag även att det finns dom som absolut inte har råd, och det är fine. Men knappast alla som inte har sina barn försäkrade lever i fattigdom - jag tror många aktivt väljer bort det eller inte tänker på det. Det är det jag tycker är dumt.
 
Senast ändrad:
Nu skrev jag "vanlig" barnfamilj.
Och med det menar jag en sådan som har råd med ett vettigt boende, som är 1-2 vårdnadshavare och där ekonomin är "okej".
200kr/månad är inte i mina ögon mycket det var det enda jag skrev.

Sen skrev jag även att det finns dom som absolut inte har råd, och det är fine. Men knappast alla som inte har sina barn försäkrade lever i fattigdom - jag tror många aktivt väljer bort det eller inte tänker på det. Det är det jag tycker är dumt.
Jag har inte heller sagt nåt om att alla inte har råd. Men det är viktigt att vi som har råd också har förståelse och vetskap om att det faktiskt finns rätt många som inte har råd, oavsett andra prioriteringar. De är inte dumma och skyller på att de inte har råd. Det finns faktiskt inte alltid ett utrymme i en ekonomi att avvara 400kr per månad (två barns försäkring). Det är vanligare än många tror.
 
"Visst är det skönt som plåster på såren när när något gått snett och en summa försäkringspengar tickar in på kontot.

Men det finns många vanliga olyckor du är försäkrad mot - helt utan att du vet det.

Så kan du få ny luftvärmepump, tredubbel utbetalning och tusenlappar för dina akneärr.

Nu berättar den oberoende experten om 11 försäkringshemligheter du garanterat inte visste om.

– Många kommer ihåg att anmäla den här skadan till sin privata försäkring men det finns mycket mer att hämta."
https://www.expressen.se/dinapengar/forsakringarna-som-manga-glommer-kan-gora-dig-rik/

Betalvägg, det jag citerat ovan är vad man kan läsa.
 
Nu skrev jag "vanlig" barnfamilj.
Och med det menar jag en sådan som har råd med ett vettigt boende, som är 1-2 vårdnadshavare och där ekonomin är "okej".
200kr/månad är inte i mina ögon mycket det var det enda jag skrev.

Sen skrev jag även att det finns dom som absolut inte har råd, och det är fine. Men knappast alla som inte har sina barn försäkrade lever i fattigdom - jag tror många aktivt väljer bort det eller inte tänker på det. Det är det jag tycker är dumt.

Jag påstod att det finns mängder med familjer i Sverige som inte har råd med försäkring till sina barn.

Du svarade på det inlägget med att din dotters försäkring kostar 200/månad och ”har man verkligen inte råd med det?”

Sen började du lägga in parametrar om vanlighet, antal vårdnadshavare, okej inkomst m.m.

Jag har fortfarande inte påstått annat än att det finns mängder av familjer som inte har råd. Om du definierar dem som vanliga eller inte spelar inte så stor roll. Min poäng var att de existerar. Och på vilket sätt rättfärdigar det @Vogues utspel om att TS inte hade försäkring till sitt barn? Vad vet vi om TS till hör en ”vanlig” familj eller inte?
 
Nu skrev jag "vanlig" barnfamilj.
Och med det menar jag en sådan som har råd med ett vettigt boende, som är 1-2 vårdnadshavare och där ekonomin är "okej".
200kr/månad är inte i mina ögon mycket det var det enda jag skrev.

Sen skrev jag även att det finns dom som absolut inte har råd, och det är fine. Men knappast alla som inte har sina barn försäkrade lever i fattigdom - jag tror många aktivt väljer bort det eller inte tänker på det. Det är det jag tycker är dumt.
Det finns också en massa nivåer mellan att ha råd med det som man önskar att ge barnet och fattigdom.
Man ska komma ihåg att det inte går att veta vad olika föräldrar gör för prioriteringar och vad det utifrån just deras situation är för alternativ användning av pengarna som de prioriterar gentemot.

Sen är det inte givet att denna typ av försäkring som går utöver "det nödvändiga" ska ses som något som det är självklart att alla goda föräldrar ska ha åsikten att det är något som barnen bör ha. Personligen förstår jag inte värdet av att få ekonomisk ersättning för kosmetiska ärr och finner därför ingen poäng med att försäkra sig mot det. Knappast mer rätt eller fel jämfört med någon som tycker att det är värdefullt att göra det.
 
Om man inte kan avvara 200kr/barn i månaden, när man får barnbidrag på 1250/barn anser jag är väldigt "dumt" att skylla på. Det är väldigt mycket jag kan avvara för att få loss 200 kr.
Sen att det absolut finns dom som inte har råd, som knappt har boende osv är en sak. Men en vanlig barnfamilj som inte har råd? Njaa..
Du behöver lyfta blicken från din egen bubbla, det finns många familjer som tack vare barnbidraget faktiskt kan sätta mat på bordet. Familjer som under sommaren har extremt svårt att få ihop pengar till mat när barnen inte får lunch i skolan. Helt vanliga barnfamiljer på ytan som av olika skäl inte har samma ekonomiska förutsättningar som dig. Det finns helt enkelt inget att avvara för att få loss 200 kr. Jag jobbar inom skolan och möter de här eleverna och föräldrarna, att tro att det skulle vara några det syns på är väldigt naivt. De flesta jobbar hårt på att hålla uppe en fasad.
 
Nu släpper ni spåret om vilka som har råd med försäkring osv, vill ni fortsätta den diskussionen så gör det i en egen tråd. /mod
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 482
Senast: cewe
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 249
Senast: Tassa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp