Skadade djur får lida

(NK)
Vid niotiden på nyårsdagen fann stalljouren ponnyn Bellini svårt skadad i sin hage i Björsbyn. Hästens ägare Anna-Karin Sandberg kontaktades och hon försökte i timtal få tag på veterinär.
- Det är helt oacceptabelt att det ska ta över fem timmar att få en häst avlivad, säger Anna-Karin Sandberg, ägare till ridskolan Stall Balans.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=2991482
 
Sv: Skadade djur får lida

Det finns distrikt med privata distriktare redan idag. Jourtjänstgörning kan säkert delas upp bland privata veterinärer. Själv tar jag jourfall, men man kan inte alltid vara tillgänglig. Även veterinärer är människor som åker bort eller tar ett glas vin ibland...

Problemet är distrikten i glesbygd, där det helt enkelt inte går ihop sig ekonomiskt utan statligt stöd. Måste som privatpraktiserande veterinär säga att det känns konstigt att staten öppnar kliniker i områden där det redan finns privata kliniker, och därmed konkurrerar. Det är ju inte riktigt samma villkor...
 
Sv: Skadade djur får lida

Nog har jag hört tankar om att dra ned på jouren i händelse av en privatisering.
Jouren är det som sliter mest.
PL
 
Sv: Skadade djur får lida

Man kan mycket väl få ersättning för ett djur som avlivas akut utan veterinär men det krävs att man verkligen kan visa att det var nödvändigt. Ett benbrott tex syns bra även i efterhand.
PL
 
Sv: Skadade djur får lida

Nej, men vad säger dom underbara försäkringsbolagen? Vad räknas som akut i deras ögon? Det verkar vara en mkt diffus bedömning från f-bolagens sida... Hur är det egentligen med dom här passen kontra avlivning? Vi har ju under en övergångsperiod haft hästar som fortfarande inte har pass men som ändå måste sluta sina dagar... I vissa fall har dom kunnat avliva djuret ändå förutsatt att det inte ska gå till livsmedel (hur många hästar gör det idag..?) men vissa vägrade vet ta bort utan passet... Det om något kan man väl kalla djurplågeri!!
Är det inte DV uppgift att täcka upp efter kl17 vid akuta behov?
Ta alla dessa "djurskyddsinspektörer" som åker runt å gnäller 2-3 cm hit eller dit.. Det kan vi lägga skattepengar på, men en fungerande akutvård är inget att prioritera..

Det finns ett mkt stort grundläggande fel här..... Vad kan vi göra för att få en fungerande akutvård för våra 4-benta vänner?
 
Sv: Skadade djur får lida

Det finns inga som helst krav på pass för att få avliva en häst.
Om ngn vet verkligen vägrat avliva en häst för att den saknat pass så har h*n gjort fel.
DV har dygnetruntjour o en skyldighet att ställa upp men inte i alla fall. Att påstå att det är DVs uppgift att ta hand om jouren efter 17 är att gå väl långt, vi kan inte basera allt efter 17 på dv, även privata veterinärer måste ta sitt ansvar, på smådjurssidan har flera kliniker börjat inse det.
PL
 
Sv: Skadade djur får lida

Nog har jag hört tankar om att dra ned på jouren i händelse av en privatisering.
Jouren är det som sliter mest.
PL

Jo, men så är det ju.
Samtidigt vet jag att privata hjälper till med jourerna på flera håll, hur vanligt det är vet jag inte. Jourerna verkar ju dras ned i nuläget också, med allt större områden per gubbe/a. En svår fråga helt klart, det är ju svårt att veta hur det kommer att fungera i förväg.

Men om det blir ett mer allmänt ansvar tror jag iaf att flera privata skulle ställa upp. Det beror nog på ersättningen kanske. Men vad vet jag å andra sidan? :p
 
Sv: Skadade djur får lida

Kolla med försäkringsbolag vad som händer om du avlivar en häst utan att veterinär hunnit kontrollera djurets tillstånd. Jo, du får definitivt ingen ersättning!
Skitsnack! Ett svårt skadat djur får man visst ut ersättning för av försäkringsbolaget även om det nödslaktas av en jägare! Du ska kunna visa att skadans art var så pass allvarlig att det krävdes avlivning och det går att fastställa även i efterhand, exvis ett benbrott läker ju inte av sig själv efter döden. Har man däremot fått panik och avlivat ett djur helt i onödan så ska man självklart inte ha ersättning! Jag känner en jägare som sköt sin egen uppfödning då den skadade sig väldigt illa i hagen. Ingen snack om saken, försäkringsbolaget ersatte och det hade inte spelat ngn roll om veterinären kommit eller inte, hästkraken hade inte en chans utan slapp plågas i onödan. Hur roligt tror du det var för den ägaren, en person som jag känner mycket väl som älskar och har jobbat med hästar i nästan hela sitt liv?
MissMolly skrev:
Hur är det egentligen med dom här passen kontra avlivning? Vi har ju under en övergångsperiod haft hästar som fortfarande inte har pass men som ändå måste sluta sina dagar... I vissa fall har dom kunnat avliva djuret ändå förutsatt att det inte ska gå till livsmedel (hur många hästar gör det idag..?) men vissa vägrade vet ta bort utan passet... Det om något kan man väl kalla djurplågeri!!
Kan du nämna en enda veterinär som du vet vägrat avliva en häst för att den saknat pass? Som Peter säger krävs inga pass för att en häst ska bli avlivad, däremot kan kroppen inte säljas till slakt utan ägaren får själv bekosta avlivning och destruktion av kroppen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) - Äntligen! Ägaren av ridskolan Stall Balans AB i Björsbyn, Anna-Karin Sandberg, kan nu se framåt i sin...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) Luleå. Stall Balans i Luleå mottog glädjande besked på måndagen. Förvaltningsrätten avslog överklagan på stallets...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) - Naturligtvis är vi jätteglada. Ägaren, Anna-Karin Sandberg, till Stall Balans i Björsbyn utanför Luleå...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) Ännu en gång överklagas ridskolan Stall Balans bygglovsansökan. Bakom överklagan står en granne till det planerade...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp