Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Usch vilken pissdag. Katten var halt vid intag igår så känner med dig. Hon ser ok ut rakt fram men syns när hon vänder. Varm och svullen över kotan och ner över hoven. Blev faktiskt lite rädd för fång men tror hon varit mycket mer smärtpåverkad isf. Förhoppningsvis har hon "bara" vrickat till sig i all snö. Hon fick komma ut som vanligt imorse för tänkte att snön kyler bra oavsett vad som felar🙈.
Hoppas hon är ok snart! 💕

Vi var på återbesök i fredags. Z bestämde sig för att ha en fantastiskt bra dag och såg jättefin ut. Travade glatt, fattade båda galopperna rent och höll dem och såg allmänt helt okej ut. Och det är ju bra. Men gör det jävligt svårt för veterinären.. För det är ju de dåliga dagarna och hur han är då som är problemet så att säga. Och de dåliga dagarna är många fler än de bra. Så jag blev lite trött på hans tajming.. även om det såklart är jättebra att det ens finns bra dagar.

Vi fick ju bygga någon slags plan på vad vet såg för dagen och det jag och equiatrikern (som var med) har sett och dokumenterat hemma. Så nu blir det 2 v avsuttet och sen 2 v ridning på antiinflammatoriskt/smärtlindrande igen. Så får vi se vad som händer. Har även pausat all massage och riktad rehab, det har ju inte gett någon direkt märkbar effekt men om det haft viss effekt märkts ju inte förrän man tar bort det.

Idag hade han en dålig dag.. seg, ville inte, kickade och sparkade i fattningarna, korsgaloppade, bröt av och ville helst mest stå still 🥺

Som bonus är det omöjligt få tag på cronyxin (som vet skrev ut), det är restat och förväntas i slutet på februari.

Kul med djur…

Vi var på återbesök i fredags. Z bestämde sig för att ha en fantastiskt bra dag och såg jättefin ut. Travade glatt, fattade båda galopperna rent och höll dem och såg allmänt helt okej ut. Och det är ju bra. Men gör det jävligt svårt för veterinären.. För det är ju de dåliga dagarna och hur han är då som är problemet så att säga. Och de dåliga dagarna är många fler än de bra. Så jag blev lite trött på hans tajming.. även om det såklart är jättebra att det ens finns bra dagar.

Vi fick ju bygga någon slags plan på vad vet såg för dagen och det jag och equiatrikern (som var med) har sett och dokumenterat hemma. Så nu blir det 2 v avsuttet och sen 2 v ridning på antiinflammatoriskt/smärtlindrande igen. Så får vi se vad som händer. Har även pausat all massage och riktad rehab, det har ju inte gett någon direkt märkbar effekt men om det haft viss effekt märkts ju inte förrän man tar bort det.

Idag hade han en dålig dag.. seg, ville inte, kickade och sparkade i fattningarna, korsgaloppade, bröt av och ville helst mest stå still 🥺

Som bonus är det omöjligt få tag på cronyxin (som vet skrev ut), det är restat och förväntas i slutet på februari.

Kul med djur…
❤️❤️

Kl*
Min stora kompis var nästan ohalt i trav idag men står på metacam. Kliniktid på torsdag.

Dio har travat 6 minuter som handhäst ikväll uppdelat på två intervaller på perfekt packat snöunderlag. Han ser verkligen superfin ut🤩! På tisdag ska jag rida honom i ridhuset för att känna på honom väldigt kort i alla gångarter inför åb på torsdag. Hoppas han ger lika fin känsla som han ser ut😅.

Katten ser ok ut igen! Det var nog bra att stå ute i djupsnö med ett varmt ben😁.

Be om Flunipaste (samma sak, annat märke) istället, det finns åtminstone på vissa apotek. Tipsar också om Djurfarmacia Apoteket Trollet, de har det mesta hemma och skickar direkt till dig vid behov och är dessutom supertrevliga att ha att göra med :up:

Be om Flunipaste (samma sak, annat märke) istället, det finns åtminstone på vissa apotek. Tipsar också om Djurfarmacia Apoteket Trollet, de har det mesta hemma och skickar direkt till dig vid behov och är dessutom supertrevliga att ha att göra med :up:
Lika illa med flunipaste lokalt, däremot finns det online (till skillnad mot cronyxin). Mailade vet i fredag så får garanterat svar till veckan och nytt recept (oavsett vad det blir).

Jag brukar faktiskt när det inte behöver ges på stört jämföra pris och då vinner oftast nätapoteken :)

Mirre kör lite styrketräning själv. Lät honom röra sig på lina igår för jag ville inte ha några dåliga överraskningar på onsdag och jag tycker fortfarande att han är lite stum till vänster i galoppen men inget alarmerande. Han väljer vänster lika ofta som höger i hagen upplever jag, så det kan ju inte vara så farligt.

Screenshot 2026-01-10 at 15.01.22.webp

Tillbaka bakom mina favoritöron🤩!! Inte suttit på Dio på en månad men inga problem att sitta upp vid stallet och skritta ner till ridhuset. Han är en rätt eldig häst men är bitvis ändå väldigt klok tack och lov. Kände ett par varv på traven och han är mest oriden och lite tråkig i kontakten. Gjorde två galoppfattningar åt höger och två åt vänster. De åt höger var fortfarande springiga men han passade även på att "busa" (trängde lite inåt😅). Åt vänster var dom klockrena😍! Det var just fattningarna ur trav som var helt omöjliga innan behandlingen. Nu känns han nöjd i kroppen
igen❤️.
20260113_204900(1).webp

Det blev en behandling till av båda bakknäna. Fick välja om det skulle göras eller inte för han var väldigt mycket bättre. Men det fanns små markeringar kvar på böjprov så jag behandlar hellre en gång till. Är långt till årets första tävling så vi hinner bygga upp bra tills dess! Inget mer återbesök för honom heller.
20260115_114623.webp

Fick även tid för Katten på min vanliga klinik så jag slipper köra 15 mil enkel väg. Hon är helt bra i höger fram åtminstone så det ordnade sig enkelt. Ska in om en vecka med henne.

Vi har behandlat hals, C6-C7 på båda sidor och även C5-C6 på vänster. Det var min magkänsla och den var rätt. Eftersom han är lite knas där så sätter sig frambenshältor ofta i halsen när de försöker avlasta. Men han var 80 % bättre än i November och hon trodde att vi kan vara igång igen till sommaren. Lugn rehab i tre veckor innan ÅB. Bäst var att han kändes glad och nöjd, även på kliniken.

Och här verkar vi ha klarat oss med blotta förskräckelsen efter min häst rullade fast förra fredagen. Han var svullen om kotan, troligtvis efter att ha klonkat i kanten på boxdörren upprepade ggr när han tog sig loss, men tack vare 2 dm snö blev han ordentligt kyld om benet kontinuerligt och svullnaden minskade markant från dag till dag. Har inte noterat någon svullnad alls sedan i tisdags och hade honom ut i vår tinade men slaskiga paddock igår och tömkörde hjälpligt i skitt och trav. Hur fin som helst! :love:
Ångesten för att han ska fortsätta rulla sig i boxen kvarstår dock men jag har justerat hans täcken och han har "bara" rullat sig vid ett tillfälle den senaste veckan vilket jag ser som en vinst :up: Han ligger alltid ner om nätterna, så då kan han liksom kontrollera sig..

Jag har satt en termometer i Zaibas täcke. Absolut ingen exakt vetenskap men jag ville ha lite koll på hur jäkla kokt han egentligen vill vara under täcket.

Svaret är 32-34 grader 🫣😳😮
Alltså det är helt sinnessjukt varmt och långt över gränsen för termisk komfort. Men det har han tydligen inte läst. För kokt häst är en sjukt nöjd liten mysfarbror som älskar världen. Ljummen häst är arg, bits och hatar allt och alla. ”Kall” häst exploderar, blir farlig och vill eliminera folk från jordens yta.

Hur man ska lyckas hålla täckning och temperatur ”lagom” återstår att se dock… kan man få ett appstyrt värmetäcke kanske? 🫠

Jag har satt en termometer i Zaibas täcke. Absolut ingen exakt vetenskap men jag ville ha lite koll på hur jäkla kokt han egentligen vill vara under täcket.

Svaret är 32-34 grader 🫣😳😮
Alltså det är helt sinnessjukt varmt och långt över gränsen för termisk komfort. Men det har han tydligen inte läst. För kokt häst är en sjukt nöjd liten mysfarbror som älskar världen. Ljummen häst är arg, bits och hatar allt och alla. ”Kall” häst exploderar, blir farlig och vill eliminera folk från jordens yta.

Hur man ska lyckas hålla täckning och temperatur ”lagom” återstår att se dock… kan man få ett appstyrt värmetäcke kanske? 🫠
Har aldrig satt termometer i täcket på min häst men hon gillar också att vara ordentligt varm. Man lär sig hur de vill ha det, och som tur är så brukar de inte vara så känsliga för att blir för varma när de gillar att ha det varmt 😊

Har aldrig satt termometer i täcket på min häst men hon gillar också att vara ordentligt varm. Man lär sig hur de vill ha det, och som tur är så brukar de inte vara så känsliga för att blir för varma när de gillar att ha det varmt 😊
Han har inte velat bli kokt förr, tvärtom varit väldigt varm i sig. Därav jag haft lite svårt att förstå HUR jäkla varmt han velat ha det. Först när vädret slagit om och jag av misstag råkat övertäckat extremt jag insett hur extremt mkt täcke han vill ha. Därav termometern för att lättare kunna bedöma vad som krävs vid vilken temperatur. För stoppa in handen under täcket och hästen känns varm som en kamin är tydligen för trubbigt (det är ju så jag gjort innan och trott/tyckt han är mer än väl tillräckligt varm.)

Är dock lite rädd just för han ska bli för varm och börja rulla och skada sig, men än verkar det lugnt åtminstone ute.

Han har inte velat bli kokt förr, tvärtom varit väldigt varm i sig. Därav jag haft lite svårt att förstå HUR jäkla varmt han velat ha det. Först när vädret slagit om och jag av misstag råkat övertäckat extremt jag insett hur extremt mkt täcke han vill ha. Därav termometern för att lättare kunna bedöma vad som krävs vid vilken temperatur. För stoppa in handen under täcket och hästen känns varm som en kamin är tydligen för trubbigt (det är ju så jag gjort innan och trott/tyckt han är mer än väl tillräckligt varm.)

Är dock lite rädd just för han ska bli för varm och börja rulla och skada sig, men än verkar det lugnt åtminstone ute.
Aha! Ja då är det ju lurigt!

En LCD termometer som man klistrar fast. Används i akvarier, för ölbryggning mm. Finns för ingenting på Temu mm och för ca 19 kr styck i Sverige. Kolla dock hur långt de går, många går bara till 30 grader så vill man veta om det är varmare än så får man vara lite uppmärksam när man väljer
Visa bifogad fil 180219
Men vad smart grej! Måste skaffas för att utvärdera hästarna som tydligt meddelar att de vill ha olika mkt täcken gentemot varann.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar