Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

De är himla smidiga! Jag köpte ölvarianten och är över förväntan nöjd
Så bra att kunna se hur väder påverkar med siffror och inte bara behöva höfta en känsla
Precis. Stoppa in handen och känna funkar ju i okomplicerade fall. Men Z har tydligt visat att det är stor skillnad på det jag tycker känns ungefär lika varmt när jag stoppar in handen. Och termometern håller ju med.

Hoppar in här, förhoppningsvis en kortis....

T tog nästan av sig en sko i lördags. Sen trampade han in den i hoven igen. Stallägaren drog av skon men hoven har varit varm sedan dess, och han har bitvis varit obekväm i vissa ställningar men inte konsekvent halt. (Nej, han har inte fått göra nåt mer ansträngande än att jag kollat honom i stallgången).

Hovslagaren var här igår och konstaterade att även om tåkappan gått in i sulan, så hade den vänt mot hovväggen och inte penetrerat så djup. Han skar upp hålet men inga tecken på hovböld. Dock mycket öm i tån. Hoppas på ett blåmärke som håller på att läka ut, och inte en djup böld. Hovslagaren sa också att det var ok för mig att släppa ut honom i sjukhage med toffla (hoofboot) på dagtid men stå inne med våtvarmt omslag på nätterna. Om ett par dagar bör vi se en försämring om det är en böld.

T är lite av ett understimulerat träsktroll just nu, men pga andra orsaker så är alla hästar det just nu. Så... jaja.

Dio var med ut och skrittade ikväll och han tycker verkligen det räcker med bara skritt nu🙈. Fick ett väldigt försiktigt igångssättningsschema av veterinären och jag bryter redan mot det... Tex så skrittar han 60 minuter istället för 30 denna veckan och jag kommer börja tömköra med lite inslag av trav ganska snart. Har gjort en plan där han på en månad ska vara igång och kunna ridas i alla gångarter ca 10 minuter. Min erfarenhet med bakknän är att vilan inte är ens kompis plus att Dio måste röra sig för att hans gamla muskelskada inte ska stramas upp mer. Såg nu ikväll att övertrampet för höger bak är kortare än det varit på länge.
20260121_211404.webp

Dio var med ut och skrittade ikväll och han tycker verkligen det räcker med bara skritt nu🙈. Fick ett väldigt försiktigt igångssättningsschema av veterinären och jag bryter redan mot det... Tex så skrittar han 60 minuter istället för 30 denna veckan och jag kommer börja tömköra med lite inslag av trav ganska snart. Har gjort en plan där han på en månad ska vara igång och kunna ridas i alla gångarter ca 10 minuter. Min erfarenhet med bakknän är att vilan inte är ens kompis plus att Dio måste röra sig för att hans gamla muskelskada inte ska stramas upp mer. Såg nu ikväll att övertrampet för höger bak är kortare än det varit på länge.Visa bifogad fil 180295
De där bröstorna ser ju superbra ut! Vart har du köpt?

Dags för början av Kattens ridbarhetsutredning. Hon har vilat sen hon skickade av mig på julafton. Hennes problem är att hon har blivit mer reaktiv, problem med galoppfattningarna där hon bromsar, sparkar och blir arg, och så nu senaste fullständiga explosionen. Just galoppfattningarna är bättre i perioder och sen sämre igen.

Så vi har böjt, gjort neurologiska tester, röntgat från öron till kors och ultraljudat bäcken. Finns lite pyttefynd här och var på röntgen och ul men ingenting som förklarar problematiken. Veterinären ser dock också samma som mig att det ser jobbigt ut när hon rör sig. Trots en månads vila var hon inte heller superbenägen att springa och röra på sig. Det finns även ett muskelförsvar och sämre rörlighet över korset än hon borde ha.

Nu ska jag sätta igång henne för hand och sen kommer en vän hjälpa mig mee ridningen och forysatt utredning med ridning på smärtstillande. Så får vi ta det därifrån.
20260122_101507.webp

Det går skrutt. Såret läker ok men nu har han fått ett stort överben på framsidan av skenbenet. Ser inte klokt ut! Och dessutom är han supersvullen i skapet. Men pigg och glad och ingen feber. Äter, dricker och kissar som vanligt. Så jag konsulterade veterinären i kväll och hon tyckte inte det var mkt hon kunde göra eftersom han låter mig tvätta. Så nu ska jag jobba vidare med det, det är ju lite kallt att tvätta i vattenspiltan så nu rensar jag med hjälp av intimolja, haha. Jag hade ingen babyolja hemma så man tager vad man haver i skåpen…

Bifogade filer

• IMG_4401.webp
    IMG_4401.webp
    174,5 KB · Visningar: 2 235
Rätt arg på mig själv idag. Dio fick galoppera som handhäst i onsdags för att vädra ur sig lite. Sen fick han vila tre dagar och så gick han på töm idag. Joggade så fint och avspänt och fick galoppera några varv. Men i vänster trängde han inåt igen. Så har väl dragit igång honom för fort ändå.

Katten ser däremot fantastisk ut. Så pass att jag inte tror nåt är fel längre🙈. Hon ska gås igenom av et på tisdag och så ska min vän rida på lördag!

Rätt arg på mig själv idag. Dio fick galoppera som handhäst i onsdags för att vädra ur sig lite. Sen fick han vila tre dagar och så gick han på töm idag. Joggade så fint och avspänt och fick galoppera några varv. Men i vänster trängde han inåt igen. Så har väl dragit igång honom för fort ändå.

Katten ser däremot fantastisk ut. Så pass att jag inte tror nåt är fel längre🙈. Hon ska gås igenom av et på tisdag och så ska min vän rida på lördag!
Alltid lätt att vara efterklok- men vara arg på dig själv är väl onödigt. Det var ju en medveten risk du tog, och förhoppningsvis är det ingen större skada skedd utan bara liten bump in the road

Alltid lätt att vara efterklok- men vara arg på dig själv är väl onödigt. Det var ju en medveten risk du tog, och förhoppningsvis är det ingen större skada skedd utan bara liten bump in the road
Ja det är ju lite pest eller kolera hela tiden känner jag. Men ändå lite besviken, ffa för att jag verkligen inte trodde det skulle bli ett sånt utslag av det. För att han tränger på vänster gjorde han inte ens på töm innan behandling utan enbart vid ridning. Så får väl säga att det gör mig lite bekymrad faktiskt.

Rätt kasst. Det kommer (oförklarliga) bra dagar ibland men de är väldigt sällsynta och i övrigt går det åt fel håll. Han reagerade med att bli rejält sämre av senaste igångsättningsförsöket, trots att det gjordes på smärtstillande och antiinflammatoriskt :(
Men💔 vilket elände.
Vad är planen?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka