Skadar det?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur mycket tror ni att det skadar hästen, om det överhuvudtaget gör det, att gå med en dåligt sittande sadel 1 gång i veckan, ca 1 h?

Sv: Skadar det?

Det beror på hur dålig den är.

Tänk på också att det kan räcka med en gång i veckan för att hästen ska ogilla sadlar i allmänhet.

För att jag ska köpa en ny sadel pga att den här som jag skrev om inte sitter helt bra, men jag vill inte att medryttaren är ute i skogen med den nya sadeln då den är dyr, så därför tänkte jag om man kunde vara lite lat o ha kvar den jag har nu o endast annvända den när medryttaren ska rida.

Kan ju tillägga att hästen har gått med den här sadeln i ett år nu, han har inte fått ont i ryggen(än iaf) men han har tappat muskler pga att sadeln har tryckt fel.

Så nu blir det bomlöst.

Mitt samvete skulle inte klara det.
Jag skulle då välja rida utan denna sadel eller alt tömköra el dyl.

Någon bestående skada kommer hästen förmodligen inte få fysiskt sett. Men just den ridtimmen kan bidra till att hästen inte tränas bra. I värsta fall kanske träningen blir helt ogjord om hästen måste gå och spänna sig för en illa sittande sadel skull.
Ffö om man som ryttare måste "tjafsa" med hästen, mana på den, den länger inte steget, jobbar inte med ryggen, slappnar inte av i överlinjen mm.

OJ, flummit det blev:o <Du förstår säkert hur jag menar.

/T

Tycker du det är skönt att gå med ett par för små byxor? Om ens en gång i veckan?

Jag tycker inte man ska tänka så som du gör nu, pengar går inte före hästen i sådana här lägen. Även om det bara är en gång i veckan. Skulle du ha ett bett som inte passade hästen om det som passade var dyrt när medryttaren rider om det var så?

Dessutom kan det ju mkt väl bli problem för dig och din häst när du ska rida/träna den eftersom den får spänningar/problem av den andra sadeln (den som inte passar). Bara för att hästen inte går med den så ofta betyder ju inte att det inte påverkar.

Jag är rädd om min rel. nya sadel så i skogen rider jag med överdrag(som jag sytt själv för att det ska passa perfekt) och det funkar kanon. (Bra nu när det är kallare oxå, blir som rumpvärmare).
Skulle bli jätteledsen om jag gick mot en gren och repade den.

/T

Ja, överdrag är ju jättebra! Eller så rider man barbacka/med ett renskinn när man rider ut och tränar balansen. Men nu kanske inte medryttaren vill det iof.

Hade det varit för att din häst hade varit en promenadhäst eller liknande och du hade kunnat låna en halvbra sadel en gång i veckan för skogsritter så hade jag förstått din tanke.
Men inte för att du din sadel är lite dyr.... Menar du att du inte rider ut bara för att du ahr en dyr sadel?

Jag tror hon menar att hon inte vill att just medryttaren ska vara ute med den, eftersom det är en dyr sadel. *gissar*

Glamoroza ox skrev:
Då är det väl bättre att medryttaren får rida barbacka i skogen..
Borde ju vara bättre för hästen iallafall !

Definitivt är det bättre för hästen, men VILL medryttaren det? Sedan kan ju inte medryttaren förvänta sig att få till någon vidare ridning med en sadel som klämmer.

Det var just därför jag frågade, för jag kännde mej osäker på om han skulle bli lidande. Jag vill ju inte att han ska få några meen eller känna obehag.
Men jag tänkte tanken för att han inte visar några tecken på att han tycker den är obehaglig o han har ej blivit sämre med tiden av sadeln(förutom ryggmuskulaturen då), du vet tex steg, lösgjordhet osv. Men vem vet, kanske han går ännu bättre med den nya sadeln.

Läs den meningen en gång till....

"han inte visar några tecken på att han tycker den är obehaglig o han har ej blivit sämre med tiden av sadeln(förutom ryggmuskulaturen då),"

Uppenbarligen skapar den obehag då musklerna förtvinar.

Medryttaren rider endast i skogen 1 h i veckan och då oxå lugna turer. Jag har pratat med honom om barbacka ridning o det var inget han sken upp för precis.

Vet inte vad medryttaren vill.. Känner inte henne.. Känner inte ägaren heller... Men frågan var väl om det skadade hästen..?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka