Skadar det?

Sv: Skadar det?

Dorinda skrev:
Jag håller med veterinären.

Men sen hade jag snabbt slutat som medryttare hos dig om man inte ens får använd grejer som passar hästen och finns på plats bara för att dom var dyra. Och själv fått sitta med skitgrejer.

Det finns fler i mitt stall som har skaffat dubbel uppsättning av sina sadlar(tom träns) bara för att dom är rädda om sina saker.

Sen får han självklart rida i den nya sadeln om han ska vara på volten eller i ridhuset.

Men jag ska sälja min nuvarande sadel och skaffa en begangnad hopp sadel istället för jag tänker inte sluta hoppa honom.

Och jag hoppas på att jag hittar någon som passar(har svårt för att hitta bra sadel till denna häst, då dom gärna glider fram om det är av hopp/allround modell)

Och den sadeln, kan jag ju medela, att medryttaren oxå får använda.

Nej, eller jo du kanske tycker det, men att bara tänka tanken när man inte vet borde inte vara så hemskt, så att bli upprörd över en tanke man vill ha svar på kan jag inte förstå.

Jag undrar hur många hästar det egentligen finns som verkligen har en helt perfekt sittande sadel?

Hade en tjej som kom och provred min häst o ville vara medryttare. Problemet var att hon inte satt i balans mitt över hästen. Detta gjorde att sadeln kanade över åt höger. Det är ju inte bra vare sig för häst eller utrustning. Har man köpt en ny dyr sadel vill man ju att den ska forma sig efter en själv och inte någon annan.

miamaria2 skrev:
Hade en tjej som kom och provred min häst o ville vara medryttare. Problemet var att hon inte satt i balans mitt över hästen. Detta gjorde att sadeln kanade över åt höger. Det är ju inte bra vare sig för häst eller utrustning. Har man köpt en ny dyr sadel vill man ju att den ska forma sig efter en själv och inte någon annan.

Tack för att det finns någon som har lite förståelse för det där med skilljd utrustning för ägare o medryttare.

Dorinda skrev:
Men sen hade jag snabbt slutat som medryttare hos dig om man inte ens får använd grejer som passar hästen och finns på plats bara för att dom var dyra. Och själv fått sitta med skitgrejer.

Håller med till 100%.

HannaZ skrev:
Sälj den ickepassande sadeln. Köp en billig begagnad sadel, som gärna är lite för bred. Lägg en fårskinnspad inunder och ha den som uteridningssadel.

Ja, det verkar ju vara en bra idé. Men se till att sadeln har rätt "böjning" också.

Nikki o Fabian skrev:
Tack för att det finns någon som har lite förståelse för det där med skilljd utrustning för ägare o medryttare.

Men jag är inte emot skilld utrustning? Jag skulle nog själv också göra så om jag hade en dyr sadel (vilket jag har, jag har en ST Esp) och inte ville att medryttaren skulle rida i den). Jag är emot att medryttaren ska rida i en sadel som inte passar hästen. En sadel som passar till medryttaren och jag har inget att klaga på. :bow:

Lord Owen skrev:
Men jag är inte emot skilld utrustning? Jag skulle nog själv också göra så om jag hade en dyr sadel (vilket jag har, jag har en ST Esp) och inte ville att medryttaren skulle rida i den). Jag är emot att medryttaren ska rida i en sadel som inte passar hästen. En sadel som passar till medryttaren och jag har inget att klaga på. :bow:

Jag skrev det för att en del verkar reagera på att man är rädd om vissa saker. Jag startade tråden för att jag inte visste om 1h i veckan skadade med sadeln vi har nu, ville ha svar på det, men folk började disskutera andra saker.

Nikki o Fabian skrev:
Jag skrev det för att en del verkar reagera på att man är rädd om vissa saker. Jag startade tråden för att jag inte visste om 1h i veckan skadade med sadeln vi har nu, ville ha svar på det, men folk började disskutera andra saker.

Okej, men det var inte vad jag reagerade på. Däremot så värdesätter jag ju hästen före vilken dyr sadel som helst om du förstår vad jag menar?

Då återgår jag till ursprungsfrågan.
Ja, det skadar. Hur mkt är ju en fråga om hur ryttaren rider och hur illa sadeln sitter. Men ja, det skadar och du kommer förmodligen få större problem med det efterhand. Dessutom kommer det då att påverka hur du och hästen utvecklas i den passande sadeln, vare sig du vill eller inte.

Kan ju tillägga att om den nya sadeln passar så kommer de förtvinade musklerna att börja byggas på igan och då kommer den gamla sadelm att passa ännu sämre/ge ännu mer tryck.
Dörav mitt tips att köpa en begagnad som är lite för bred och ha fårskinn emellan.

HannaZ skrev:
Kan ju tillägga att om den nya sadeln passar så kommer de förtvinade musklerna att börja byggas på igan och då kommer den gamla sadelm att passa ännu sämre/ge ännu mer tryck.
Dörav mitt tips att köpa en begagnad som är lite för bred och ha fårskinn emellan.

:bow: :bow:

Trodde ju att med tanke på att Kaupre har sagt att sadlarna kommer när som helst och att trådskaparen skrev att hon inte ville att medryttaren skulle använda den nya sadeln att hon faktiskt hade en sadel... Men det kanske man inte ska förutsätta ;)

Nikki o Fabian skrev:
Jag undrar hur många hästar det egentligen finns som verkligen har en helt perfekt sittande sadel?

Det är mindre än vad man tror. Tyvärr.

Jag tror inte att det är just för att de är allround/hoppsadlar som de glider fram, snarare för att de r för böjda och/eller för smala i bommen.

Jag förstår inte hur man kan våga släppa ut medryttaren i skogen med HÄSTEN, om man inte vågar släppa ut medryttaren med sadeln? Vilken betyder mest, liksom?

Jag förstår att Du ställer denna fråga. Jag har hört att en "sadelinpassare" som verkar i Stockholm godkänner en för sadel som är fel för hästen bara man rider med den en gång i veckan. Då kan den ju enligt "inpassaren" inte skada hästen. Detta är naturligtvis helt fel.

Föreställ Er hur en för smal sadel för hästen kan kännas. Ta Er handflata och tryck mot Er underarm. Nu känner Ni inget för det är en stor tryckyta mot underarmen. Ta nu i stället er tumme och tryck mot Er underarm. Håll kvar kummen ett tag på samma ställe. Det börjar "brinna" i underarmen.
Kan hästen uppleva samma smärta? Mitt svar är ja.
Oftast talar hästarna om satt de upplever ett obehag eller smärta men enligt min mening finns det hästar som "tar detta obehag eller smärta" och bara lider i det tysta.

Kan detta vara ett skäl för att inte rida på en illa passande sadel?

Jag resonerar lite anorlunda där, en bra sadel ska klara det mesta, den bör överleva att man rider ut i den. Sen håller sadlar länge, trolitvis längre än hästen kan ha den, just nu har jag en 5 år gamma sadel som är flitigt använd i alla väder på en hel del olika hästar. och sadeln är fortfarande inte i märkbart sämre skick än när vi köpte den, begagnad.
Hade jag en ny sadel skulle jag kanske inte rida ut i den i spöregn, eller slänga över ett överdrag, men annars får den följa med.
Bra saker är till för att användas.

Skickar ett PM med tips om sadeltyper då vi har några grövre hästar i stallet.

aiquen skrev:
Jag förstår inte hur man kan våga släppa ut medryttaren i skogen med HÄSTEN, om man inte vågar släppa ut medryttaren med sadeln? Vilken betyder mest, liksom?

Att en gren skrapar emot hästen är ingen fara, den får inga repor(om grenen inte är super vass villsäga) men en sadel är däremot lite känsligare när det gäller kvistar/grenar/träd som drar emot. Vad som betyder mest tänker jag inte ens svara på, tycker jag har gjort det tillräckligt många gånger nu i denna tråd.

Tänk lite mer innan du skriver nåt.

Dorinda skrev:
Jag resonerar lite anorlunda där, en bra sadel ska klara det mesta, den bör överleva att man rider ut i den. Sen håller sadlar länge, trolitvis längre än hästen kan ha den, just nu har jag en 5 år gamma sadel som är flitigt använd i alla väder på en hel del olika hästar. och sadeln är fortfarande inte i märkbart sämre skick än när vi köpte den, begagnad.
Hade jag en ny sadel skulle jag kanske inte rida ut i den i spöregn, eller slänga över ett överdrag, men annars får den följa med.
Bra saker är till för att användas.

Skickar ett PM med tips om sadeltyper då vi har några grövre hästar i stallet.

Pm:a gärna över tips om sadeltyper.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: warg
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka