Skadar det?

Sv: Skadar det?

Nikki o Fabian skrev:
Det var just därför jag frågade, för jag kännde mej osäker på om han skulle bli lidande. Jag vill ju inte att han ska få några meen eller känna obehag.
Men jag tänkte tanken för att han inte visar några tecken på att han tycker den är obehaglig o han har ej blivit sämre med tiden av sadeln(förutom ryggmuskulaturen då), du vet tex steg, lösgjordhet osv. Men vem vet, kanske han går ännu bättre med den nya sadeln.

Min häst gick med en sadel som var åt helvete fel i flera år och sa inte ett jota, inget sadeltvång, inga bakåtstrukna öron. Nada. Alla hästar visar det inte. Inte förrän massören kom ut och kände igenom musklerna, han som visste hur man skulle göra. Men inte ens då var det så mkt mer än att ryggmusklerna var "borttryckta".
Ryggmuskulaturen säger ju väldigt mkt. Trycker sadeln så blir ryggen lidande. Har du nånsin ridit honom i någon annan sadel? Annars kan du ju inte veta om han rör sig som han gör nu normalt eller ej.

Det kan vara en så liten sak som att klippa med öronen när du gör en viss övning, eller att han inte står still när du ska hoppa upp. Du är helt säker på att han inte har gjort nåt sånt?

Diabolical_Kitten skrev:
Då kanske hon borde byta medryttare om hon inte är så noga med saker och ting....

Precis min tanke, men det är ju enklare sagt än gjort.

Glamoroza ox skrev:
Kanske går lägga en padd under (om det inte redan finns =/ ) sadeln denna timme i skogen

Eftersom det verkar som att sadeln är för smal så är nog inte det någon vidare idé. :crazy:

...Ryggmuskulaturen hade försämrats = för smal sadel.
Med en pad under hade problemet fölrvärrats betydligt och sadeln blir ytterligare en bomvidd mindre.

Nikki o Fabian skrev:
Medryttaren rider endast i skogen 1 h i veckan och då oxå lugna turer. Jag har pratat med honom om barbacka ridning o det var inget han sken upp för precis.

Men du kanske kan prata med honom om fördelarna med barbacka? Dessutom tror jag faktiskt inte att en bra medryttare vill rida hästen med en sadel som inte passar. Oavsett hur lugn turen är så skapar en opassande sadel obehag. Kanske han kan ha en gjord med stigbyglar då?

Eller så lägger du helt enkelt ett överdrag över sadeln (den nya). Pengar är inte allt.

Jovisst, men man får ju göra sina val. Jag var ju inte så himla glad över att min medryttare skulle rida i min sprillans nya sadel som jag behandlade som om det vore en ömtålig bebis. Men då fick jag välja: ingen medryttare (vilket inte hade gått, för några månader efter jag köpte sadeln skadade jag ryggen och kunde knappt gå på 9 veckor) eller en medryttare som rider i en sadel som hästen trivs i. Valet var enkelt....

Fördelen med den sadeln är också att du kan köpa ett sadelöverdrag på Hööks eller var som helst för en hundralapp, så skyddar det sadeln.

Ja, jag menar vad har man för nytta av sadeln om hästen till slut får ryggproblem? Trasig häst -> inget behov av sadel alls.

Till trådskaparen:
Dessutom ska ju en bomlös ridas in (ska ju alla sadlar) och då kan ju medryttaren hjälpa till med det. Ni kan ju också upprätta en deal att han får ersätta dig om han råkar skada sadeln.

Jag kan rida barbacka eller så tar jag den nya. Sen har jag inte sagt att medryttaren inte får rida ut i den sadeln men det är något jag vill undvika.

Sen måste jag bara säga till alla: att det var en tanke, men jag skrev här för att bolla det jag var osäker på.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka