Skadar jag min häst?(enligt er)

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har suttit o läst om bomlöst eller inte alldeles nyss o man blir ju helt förvirrad.

Jag har haft bomsadlar på min häst tidigare, dom har glidit fram o varit för smala(jag har haft för lite kunskap om hur en sadel ska ligga, känns som kunskapen är större nu). Så jag beslutade mej för att rida utan sadel en tid så han fick bygga upp ryggen. Red med schabrak gelepadd o fake fårskinspadd o longergjord runt det.

Beställde en bomlös ST Dressage. Hade stora förväntningar på den. Men det blev som med alla andra sadlar jag testat, den gled fram. Kan tillägga att om jag rider helt barbacka så skjuter han fram mej oxå så jag nästan hamnar på halsen.
Men den testade jag 5 ggr för att verkligen ge den en chans, men hästen säger ej att han gillar den.

Han går som bäst med paddar o schabrak, o han har musklat upp sej fint i ryggen.

Men nu till min fråga då: Skadar jag honom genom att rida med mina paddar o schabrak? Jag väger väl ca 55 kg med alla kläder på, hästen är en kallblodstravare av den maffigare typen.
Paddarna verkar ju stötdempande o jag sitter ju inte på rumpbenen utan på insidan av låren typ. Har även tänkt köpa en riktig fårskinns vojlock istället för faken.
Han rids inte varje dag för vi kör oxå. Brukar ha som mål att inte sitta på honom mer än varannan dag.

Så vad säger ni, plågas han?

Sv: Skadar jag min häst?(enligt er)

Nej det tycker jag absolut inte. Det är min åsikt.

jag tycker inte du skadar din häst. Jag tycker det låter som att du lyssnar på vad han vill.

´Nej du skadar inte din häst!!! Det kan jag inte tänka mig! En kallblodstravare ska kunna bära mer än 55 kg utan att bli det minsta skadade!

jag tycker absolut inte att du skadar din häst.
men du kanske skulle höra med nådon som KAN så kanske domkan hjälpa dig och prova ut sadel.

Natacha skrev:
jag tycker absolut inte att du skadar din häst.
men du kanske skulle höra med nådon som KAN så kanske domkan hjälpa dig och prova ut sadel.

tack för alla era svar.

Till Natacha: Jag har haft ute sadelutprovare, men min erfarenhet av denne är att det inte är så mycket att lita på, jag kunde mer än henne, iaf i det fallet när hon skulle prova ut sadel till min häst för hon sa helt fel o försökte kränga på mej en alldeles för liten sadel till min häst.

Jag håller på att sälja min ST nu eftersom att jag inte annvänder den. Men jag har testat en annan hästs sadel, testade o hoppa i den i torsdags o den ligger bra o hästen tycks inte störas av den, men det är svårt att hitta en CliffBarnsby strl 4 i bommen o just den modellen, vet inte ens vad modellen heter o det gör inte ägaren heller.

Så min plan e nu att rida med mina paddar i dressyren o sen ev hitta en hoppsadel som ligger bra.
Jag ska ändå inte tävla.

Det gör du inte....
Lite fråga dock, vem var sadelutprovaren?

Okej... Bara undrade... Har du provat med förgjord eller svanskappa?:confused:

Nej tror verkligen inte du skadar din häst...har själv haft samma problem som dig när det gäller sadlar till min kallblodstravare..också ridit mycket barbacka och då går han som bäst:) har nu köpt en bomlös sadel som passar bra för oss båda...barefooten från stall vrå...vissa tycker tydligen att den känns bred att sitta i... men för mig som ridit mycket barbacka tyckte den var bra...o hästen verkar gilla den med...men kommer nog rida barbacka en del iaf...

Mvh tjalle

CRX Hedwig skrev:
Okej... Bara undrade... Har du provat med förgjord eller svanskappa?:confused:

Svanskappa tänkte jag prova så jag köppte en, men det funkade inte även fast den var full i strl så passade den inte o det var nog tur för jag har ändrat mej o vill inte ha svanskappa på honom, tänk på det konsanta trycket:(

Förgjord har oxå dykt upp i mitt huvud men jag har blivit avrådd att inte annvända sådan för att det inverkar elakt på nått vis. Så skippar det oxå.

Har även testat att rida med basele o då låg faktist sadeln kvar som när jag började rida. Men jag kom fram till att även fast den låg kvar så gick han bättre utan.

CB:n är nog den som kännts bäst hittills.

tjalle skrev:
Nej tror verkligen inte du skadar din häst...har själv haft samma problem som dig när det gäller sadlar till min kallblodstravare..också ridit mycket barbacka och då går han som bäst:) har nu köpt en bomlös sadel som passar bra för oss båda...barefooten från stall vrå...vissa tycker tydligen att den känns bred att sitta i... men för mig som ridit mycket barbacka tyckte den var bra...o hästen verkar gilla den med...men kommer nog rida barbacka en del iaf...

Mvh tjalle

Jag hade funderingar förut på en sån bomlös. Men nu har jag kommit fram till att det inte lönar sej, jag kan inte stå upp i den o inte hoppa, sen blir det bara en massa extra skrot mellan mej o hästen, då kan jag lika gärna spara pengarna o rida med mina paddar som desutom ger en rätt bra balans.
Kolla på denna film, hade jag haft sadel hade jag nog spjärnat i stigbyglarna o ramlat av men nu kunde jag inget annat än att släppa ner benen ännu mer:
x481e37e.jpg
[/URL][/IMG]

Antar att du menar att det skulle skada honom eftersom du inte har något som avlastar ryggraden när du rider. Men jag tror verkligen inte det är något problem, det är en Nordsvensk du har väl? och de är ju biffiga på ryggen och bär upp dig bra ändå. Du väger ju knappt något heller ;)
När det är skdligt är ju mer om man har en väldigt omusklad häst, kanske en unghäst, och rider barbacka varje dag en lång period. Då kan de få ont i ryggen och musklespäningar.

Dessutom så om hästen går bra så är väl det bästa metoden för att veta om utrustningen är bra. :)

Nyrelski skrev:
Antar att du menar att det skulle skada honom eftersom du inte har något som avlastar ryggraden när du rider. Men jag tror verkligen inte det är något problem, det är en Nordsvensk du har väl? och de är ju biffiga på ryggen och bär upp dig bra ändå. Du väger ju knappt något heller ;)
När det är skdligt är ju mer om man har en väldigt omusklad häst, kanske en unghäst, och rider barbacka varje dag en lång period. Då kan de få ont i ryggen och musklespäningar.

Dessutom så om hästen går bra så är väl det bästa metoden för att veta om utrustningen är bra. :)

Precis det jag menar eller om jag ger honom punkt tryck. Men gelepadden tryckfördelar ju o jag rider mest på insidan av mina lår.

O ja det är en nordsvensk.

Jag tycker inte att du skadar din häst. min häst har vuxit ur sin sadel och jag har inte råd att köpa en ny nu. Jag rider med barbackagjord. Hästen är en islänning och jag är 160 lång och vikten ska vi inte prata om=) Jag har ridit med barbackagjorden i två dagar och jag märker en stor skullnad. han slappnar av mycket mer och hans steg är mycket bättre=) inianerna har ju alltid ridit barbacka och dom hästarna hade det bra vad jag har förstått. som du säger så sitter man inte med rumpan på deras ryggrad utan de är insidan av låren.

Liknande trådar

Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 866
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 725
Senast: Estivuz
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka