Sv: skadedjur

Stallägaren hos oss säger, och har alltid sagt, att ser hon en enda råtta i stallet så säljer hon gården. Hon är livrädd. :smirk:

Vi har stallkatter, eller egentligen har det bara varit en enda under ganska lång tid och det har varit lugnt. Gården är många många hektar stor så han har en stor yta att vakta. Men nu har han fått lite kvinnligt sällskap så de är två.

Jag vet att de också brukar sätta ut råttgift en gång om året. Framförallt i foderkammaren. har aldrig själv sätt giftet så de kanske gömmer det eller sätter ut ngn sorts fällor. Däremot varnar de så att hundarna inte ska äta få i sig det. De brukar sätta ut det på våren eller hösten, minns inte vilket.

Nu kanske folk tycker att det är vansinne att ha råttgift när man har stalkatt (som ju kan äta upp en förgiftad råtta). Vet inte hur det är med det men katter har de haft i alla år och ännu har ingen blivit sjuk. Det är deras ensak så det lägger jag mig inte i. De har iaf aldrig haft råtter där (som de sätt) tror jag.

skaffa katter.

råttgift tog död på min hund.
(då va hunden ändå kopplad men på ngt sätt fått i sig det ändå...ingen vet hur..)

efter o sett hur ett djur kan dö på detta sätt (blodet (allt!) sprutade ut ur kroppen och det gick fort) så nej till råttgift, fy, det va det värsta jag vart med om!!

Min gård ligger i klunga med två andra gårdar, och det har varit ett riktigt ökänt råttnäste. Nu har alla tre gårdarna Anticimex-kontrakt, och råttproblemet är helt borta. Vi ser inte röken av dem allt. En eller annan liten mus har slunkit in i huset, men de är ju inte läskiga på samma sätt som råttor.

Förra veckan kom min katt hemdragandes med en råtta som var minst i storlek med min kanin.. Kisarna gör ett stort jobb!

Lady Stardust skrev:
Förra veckan kom min katt hemdragandes med en råtta som var minst i storlek med min kanin.. Kisarna gör ett stort jobb!

Oh nej jag dör!!! Jag kommer aldrig att kunna bo pâ landet ju! Har râtt och musfobi! När vi gick runt i vârt nya hus(pâ landet) alltsâ nytt för oss men i själva verket urgammalt...sâ frâgade jag om dom hade haft problem-Nejdâ bara sett en mus och det var 10 âr sedan. Bra va! Sedan gluttade min min man lite i ett skâp i köket och vad hängde det där! Jo 3 fällor storlek typ grävling!:eek: Visserligen tomma men ändâ. Varför fobi dâ? Jo pga överdos av allt med svans när jag jobbade hos Negendanck som "ähum" känslig tonâring. Svansdjuren var bara lite värre än hästarna frân Polen

*kl*
Se till att håll allt foder instängt i tunnor med lock. Undvik att spilla. Ett viss spill sker ju alltid när hästarna äter och lite kommer ju ut "den naturliga vägen"...men de möss och råttor som vågar sig fram så öppet möter oftast min "Sir Vääs". Han hade brodern som kompanjon i början ...men Sylväster behagade inte stanna hos oss och har tagit sig en längre promenad nu...i 5 månader:crazy: ...Men, Sir Vääs gör ett bra jobb:D

Hej är han en orm Sir Väs? Det är han i dotterns Robin Hood film i alla fall....jag är rädd för ormar ocksâ. Usch vad jag är mesig, mâste kaxa till mig lite tror jag:o

fnorr skrev:
Hej är han en orm Sir Väs? Det är han i dotterns Robin Hood film i alla fall....jag är rädd för ormar ocksâ. Usch vad jag är mesig, mâste kaxa till mig lite tror jag:o
tummy_warmer1.jpg

Får jag presentera: Sir Vääs:D...min make är underst;)

Jag känner en Jack Russel som är som en målsökande missil på äckliga råttor. Och möss med för den delen.
Han bor inte heller i stallet, det räcker med att han får nys på ett skadedjur, eller att man säger "var är råttan?!" så "avsöker" han området eller hur man säger!

Stallägaren berättade att när de byggde stallet så hade runt tiotalet sådana där gigantiska råttor flyttat in i stallet. Katten flydde i skräck åt andra hållet, Jack Russeln tog råttorna, en efter en! :devil:
Duktig vovve!

Piraja skrev:
Ha ha, ja de är effektiva...syrran har en som heter Morran:devil: ...hon är effektiv hon med:D

Haha vilken tur att du inte har en orm i stallet...dâ hade du verkat "annorlunda" eh läs konstig!:rofl: :rofl:

Sân hund vill jag ha! Fast syrran pâstâr att dom skäller dagen lâng, tappar massor av hâr och ser ut som grisar med anorexia!! Fast jag gillar alla nästan som jag har träffat....men syrran älskar sin "soft coated wheatern terrier" mest och vill väl helst att jag ska ha en sân. Avstickare..sorry folks!

tgd skrev:
Katter och gift används här. Till mina föräldrar där stallet finns har nu en jaktduglig äldre kattherre flyttat och den katten tar även större gnagare. Började med att ta kaninen *suck*... men nu, en par råttor (uääääk!) senare är den förlåten för det. Gudomlig höst också när den hållit borta alla möss från höladan.

Alla katter tar inte råttor och mot möss är generellt honkatter effektivare.

Tog katten kaninen?? :eek: Måste vara en monsterkatt! *impad*

Ja de är OTÄCKA kryp dessa möss o råttor. I natt/dag hade nog mitt hus börjat brinna om inte jordfelsbrytaren löst ut var gång jag försökte slå på strömmen small till sist i vardagsrummet (och vad var det som orsakade detta) Jo i veckan såg jag en liten jäv.... mus inne i huset som hunden jagade (ingen av mina fyra katter brydde sig tre är honor :devil: ) och vad hittar jag bakom soffan Jo en söndergnagad lampsladd!!!!! Tack och lov att jag har jordfelsbrytare vet inte vad som hänt annars huuu.....
Ja det hjälper ju inte med mina katter :mad: så det får bli råttfällor vet inte om jag vågar med råttgift har också problem i stallet grrrr :devil: Det blir väl Anticimex nästa

fnorr skrev:
Sân hund vill jag ha! Fast syrran pâstâr att dom skäller dagen lâng, tappar massor av hâr och ser ut som grisar med anorexia!! Fast jag gillar alla nästan som jag har träffat....men syrran älskar sin "soft coated wheatern terrier" mest och vill väl helst att jag ska ha en sân. Avstickare..sorry folks!
Inte en beskrivning som passar syrrans Parson Jack Russeltik...
http://www.jaktgillets.se/bilder/Lyckornas_hundar/images/kamphund_.jpg.jpg
http://www.jaktgillets.se/bilder/Lyckornas_hundar/images/pack.jpg.jpg
http://www.jaktgillets.se/bilder/Lyckornas_hundar/images/morran_kantrar.jpg.jpg

Sóley skrev:
Tog katten kaninen?? :eek: Måste vara en monsterkatt! *impad*

Vår gamla katt tog tom en hare :crazy: Absurt. Han la den i grovfarstun och åt på den i tre dagar. Ingen fick gå nära, han morrade och vi lät honom vara.Till slut var det bara huvudet och bakbenen kvar. Råttor tog han några per år och lade stolt upp på verandan utanför dörren, gick och hämtade oss, för att visa sitt hjältemod. Honor brukar vara bättre på jakt, men det här var en hankatt, och inte särskilt stor heller.
Möss däremot var ointressanta. De kunde passera förbi oattackerade.
Tja, honom kunde man ju ha leasat ut till behövande stallfolk..:angel:

fnorr skrev:
Har râtt och musfobi!

Tänkte precis erbjuda dig min katt men sen kom jag på att du nog inte vill se de små mössen och råttorna ö h t.. Men med Kalle i närheten så finns det inte många levande bartassade djur men han visar ju hemskt gärna dem efter hans attacker :devil:..
Kan ju säga att han är en grov STOR sak årsmodell -96 med en början till diabetes pga den "lilla" övervikten (som enligt honom själv är muskler). Men han är säkerligen effektiv i nått år till och vi har aldrig haft nån liknande råttfälla ;)

Nicke skrev:
Vår gamla katt tog tom en hare :crazy: Absurt. Han la den i grovfarstun och åt på den i tre dagar. Ingen fick gå nära, han morrade och vi lät honom vara.Till slut var det bara huvudet och bakbenen kvar. Råttor tog han några per år och lade stolt upp på verandan utanför dörren, gick och hämtade oss, för att visa sitt hjältemod. Honor brukar vara bättre på jakt, men det här var en hankatt, och inte särskilt stor heller.

Och jag som spruckit av stolthet när våra katter tagit kråkor - nu inser jag vilka enorma bjässekatter det måste finnas!:bow: :bow: :bow: En hare! Jisses!

Liknande trådar

F
Övr. Djur Jag hatade râttor även innan ett âckligt exemplar gnagde hâl pâ elkabeln i Lottas stall och orsakade en tragedi:eek: Men hur gör man...
Svar
12
· Visningar
6 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka