skällande hund

De ligger ju utan problem i bil när man tränar på sommaren och med typ silver shade duk blir det inte så varmt.
Trivs hunden i bil så hade jag haft noll problem med upplägget.
Ok. Då har vi olika uppfattning.
Jag hade inte gillat upplägget.
Jag hade satsat på att hitta hundvakt. Finns inte pengar hade jag försökt byta tjänster med någon annan hundägare etc.
 
Finns ju dock en del restrektioner om förvaring i bil i djurskyddslagen så det är ingen vidare lösning i vardagen. Det får nog mer gå som nödlösning vid enstaka tillfällen.
3 timmar får ju hunden förvaras i bil, så TS torde inte bryta mot några regler om han förvarar hunden där en stund när han handlar tex.
Hundvakt är ju det bästa men inte alltid möjligt , vet jag av egen erfarenhet.
 
Om hunden är ensam hemma i 1-2 timmar så är ju restiden inkluderas i det också. Är hunden med i bilen så är den ju med på resan dit man ska och på resan hem, kan inte vara allt för lång tid den blir ensam i bilen under tiden ärenden uträttas.

Jag har haft en hund som hade extrem separationsångest från mig. Kunde inte lämna honom ensam och han funkade inte med hundvakt heller, varken hemma eller hos hundvakten. Sällskap av annan hund spelade inte heller någon roll, det var bara jag som gällde. Det var så illa att han hoppade från balkongen 1 trappa upp för att jag var nedanför trots att min mamma och min syster var i lägenheten. Fick han vara i bilen var han hur lugn som helst. De stunder han inte kunde vara med mig fick han alltså vara i bilen.
 
Om hunden är ensam hemma i 1-2 timmar så är ju restiden inkluderas i det också. Är hunden med i bilen så är den ju med på resan dit man ska och på resan hem, kan inte vara allt för lång tid den blir ensam i bilen under tiden ärenden uträttas.

Jag har haft en hund som hade extrem separationsångest från mig. Kunde inte lämna honom ensam och han funkade inte med hundvakt heller, varken hemma eller hos hundvakten. Sällskap av annan hund spelade inte heller någon roll, det var bara jag som gällde. Det var så illa att han hoppade från balkongen 1 trappa upp för att jag var nedanför trots att min mamma och min syster var i lägenheten. Fick han vara i bilen var han hur lugn som helst. De stunder han inte kunde vara med mig fick han alltså vara i bilen.
Lite så är min hund med så jag planerar faktiskt en hel del bilförvaring när jag har bil.
Jag bor med roomies som han är uppväxt med, han är ledsen ändå. Han funkar hos vissa hundvakter men inte hos andra..
Bil är knappast ett sämre alternativ liksom.
 
Är det verkligen schysst att ha som lösning att sätta ut en hund i en bil ett par timmar några gånger i veckan? Behöver man inte hitta en mer hållbar lösning?
Hur gör man tex på vår/ sommar om det blir varmt? Det varnas ju varje år om hundar i varma bilar som tar skada av det.
Som hundägare hade jag inte heller mått bra av att göra det regelbundet dvs inte någon enstaka gång.

Mina hundar tillbringar betydligt mer tid än så i bilen, speciellt under sommarhalvåret då det är tränings/tävlingssäsong. De är också i princip alltid med i bilen då jag besöker vänner eller liknande då corgin har separationsångest. Jag ser inga problem med det. De trivs där och sover lugnt. Bilen är anpassad för att de ska kunna bo i den, vilket de gör ibland på läger, och vad gäller värme eller kyla så finns det hjälpmedel att hantera temperaturen.
 
Men hunden är ju okej med att vara i bilen korta stunder så förstår inte riktigt vad folk är emot det? 1-2 timmar hemma blir ju inte samma stund i bilen ensam, man kör ju en bit också.

Mina är betydligt längre tid i bilen än så per vecka när jag har igång bilen. De följer oftast med överallt. Till affären, andra ärenden, möten, kompisar,brukshundklubben osv och ibland får de helt enkelt vara kvar i bilen.

När jag jobbar så har de varit med på jobbet och stundtals legat i bilen och sovit när det varit olämpligt. Tex så fick schäfern + hanen sova i bilen i Italien när jag red ut hästarna för att det blev en aning för långt för schäfern när hon var så ung, hon rörde sig tillräckligt under dagen ändå. Och där är det varmt under sommaren kan man säga. Enkelt löst genom att ställa bilen i skugga + ha öppet.

Så ja. Jag hade tagit med hunden i bilen och eventuellt gett gottigt köttben för att hjälpa ensamträningen på traven och göra det extra trevligt för hunden.

Har man bara på täcke om hunden fryser på vintern samt ställer i skugga och har öppet på sommaren så är det knappast något problem oavsett årstid.
 
Men hunden är ju okej med att vara i bilen korta stunder så förstår inte riktigt vad folk är emot det? 1-2 timmar hemma blir ju inte samma stund i bilen ensam, man kör ju en bit också.

Mina är betydligt längre tid i bilen än så per vecka när jag har igång bilen. De följer oftast med överallt. Till affären, andra ärenden, möten, kompisar,brukshundklubben osv och ibland får de helt enkelt vara kvar i bilen.

När jag jobbar så har de varit med på jobbet och stundtals legat i bilen och sovit när det varit olämpligt. Tex så fick schäfern + hanen sova i bilen i Italien när jag red ut hästarna för att det blev en aning för långt för schäfern när hon var så ung, hon rörde sig tillräckligt under dagen ändå. Och där är det varmt under sommaren kan man säga. Enkelt löst genom att ställa bilen i skugga + ha öppet.

Så ja. Jag hade tagit med hunden i bilen och eventuellt gett gottigt köttben för att hjälpa ensamträningen på traven och göra det extra trevligt för hunden.

Har man bara på täcke om hunden fryser på vintern samt ställer i skugga och har öppet på sommaren så är det knappast något problem oavsett årstid.

Jag tänkte framför allt att om det bara fungerar korta stunder skulle i alla fall jag inte vilja riskera att dra med hunden och lämna den såpass länge att det blir på gränsen, och kanske paja lugnet i bilen Också.
Nu vet vi ju inte vad som exakt menas med 'korta stunder' men jag antar att det är mindre än en timme.
 
3 timmar får ju hunden förvaras i bil, så TS torde inte bryta mot några regler om han förvarar hunden där en stund när han handlar tex.
Hundvakt är ju det bästa men inte alltid möjligt , vet jag av egen erfarenhet.

Precis. Men som permanentlösning i vardagen är det hårfint då det är tänkt att folk inte ska nyttja bilen som hundvakt vid tex arbete. Därav att jag skrev att det var mer passande vid enstaka tillfällen.
 
Jag tänkte framför allt att om det bara fungerar korta stunder skulle i alla fall jag inte vilja riskera att dra med hunden och lämna den såpass länge att det blir på gränsen, och kanske paja lugnet i bilen Också.
Nu vet vi ju inte vad som exakt menas med 'korta stunder' men jag antar att det är mindre än en timme.

Fast då får man väl handla inom den gränsen så hunden inte får panik och blir värre. Man kan ju handla en gång extra i veckan då under en period.
En hund behöver ju liksom inte ha separationsångest i bilen bara för att den har det hemma. Vet ganska många hundar som är lugna i bilen men inte kan lämnas hemma.

Nu vet jag inte hur länge hunden lämnats i bilen änsålänge. Men det är väl bara att lägga på några minuter per gång och se hur reaktionen är.

Jag ser verkligen inte det komplicerade med det :p
 
Fast då får man väl handla inom den gränsen så hunden inte får panik och blir värre. Man kan ju handla en gång extra i veckan då under en period.
En hund behöver ju liksom inte ha separationsångest i bilen bara för att den har det hemma. Vet ganska många hundar som är lugna i bilen men inte kan lämnas hemma.

Nu vet jag inte hur länge hunden lämnats i bilen änsålänge. Men det är väl bara att lägga på några minuter per gång och se hur reaktionen är.

Jag ser verkligen inte det komplicerade med det :p

Nej, komplicerat behöver det inte vara, men vi vet ju absolut ingenting om vad det är TS pysslar med de där timmarna han är borta, om han har möjlighet att titta till jycken eller hur kort den korta stunden som hunden är lugn, är.
Jag känner bara själv att jag skulle vilja vara himla försiktig med att pressa den situation där hunden faktiskt funkar.
Har aldrig haft en hund med separationsångest själv, det är ett jätteskräckscenario för mig! :nailbiting:
 
Nej, komplicerat behöver det inte vara, men vi vet ju absolut ingenting om vad det är TS pysslar med de där timmarna han är borta, om han har möjlighet att titta till jycken eller hur kort den korta stunden som hunden är lugn, är.
Jag känner bara själv att jag skulle vilja vara himla försiktig med att pressa den situation där hunden faktiskt funkar.
Har aldrig haft en hund med separationsångest själv, det är ett jätteskräckscenario för mig! :nailbiting:

Jag förstod det som att TS skulle handla?
Och vet man att man måste iväg längre än hunden klarar av att sitta i bilen kan man ju såklart fixa hundvakt. Men inte fasen hade jag fixat hundvakt för att jag ska in till willys och handla en halvtimme om hunden är lugn i bilen :D

Sen är jag (och hundarna) mer i bil/iväg än hemma i vissa perioder så jag ser det inte som något konstigt att hundarna ligger i bilen och sover en stund. Jag blir mer förvånad över folk som inte lämnar hundarna i bilen ibland :D
 
Nej, komplicerat behöver det inte vara, men vi vet ju absolut ingenting om vad det är TS pysslar med de där timmarna han är borta, om han har möjlighet att titta till jycken eller hur kort den korta stunden som hunden är lugn, är.
Jag känner bara själv att jag skulle vilja vara himla försiktig med att pressa den situation där hunden faktiskt funkar.
Har aldrig haft en hund med separationsångest själv, det är ett jätteskräckscenario för mig! :nailbiting:
Hunden behöver fö inte bli värre för att man går över hundens gräns.
Ammo är exakt likadan om han suttit och vrålat en hel dag vs om han satt och var lugn i 10.
Vissa är som de är liksom.
 
Jag förstod det som 1-2 timmar hemma. Alltså inräknad restid. Blir ju skillnad när hunden åker med.

Såklart. Allt beror ju på. Men om det är femton minuters restid blir det ju fortfarande upp till en och en halv timme i bilen... eller också är det förtiofem minuter istället. Vem vet? ^^ Bara TS i det här fallet.
Förhoppningsvis vet han om det är värt att testa eller inte!

Själv har jag alltid haft hundarna i bilen när det inte varit lämpligt för dem att vara ute på jobbet, men de Älskar å andra sidan sin bil.
 
Precis. Men som permanentlösning i vardagen är det hårfint då det är tänkt att folk inte ska nyttja bilen som hundvakt vid tex arbete. Därav att jag skrev att det var mer passande vid enstaka tillfällen.

Tja, det är ju en permanentlösning vid träning i vardagen och för hunden är det strunt samma om de ligger i bilen fyra timmar vid jobbet eller fyra timmar på klubben. 8-10h/dag är väl inte att rekommendera, men tre-fyra timmar några gånger i veckan ser jag verkligen inte som ett problem. Oavsett vad lagen säger.
 
tacksam för alla svar, det är när jag ska handla som han e ensam, själva resan tur å retur tar ca 30 40minuter beroende på väglag å trafik, handligen brukar ta 15 -20minuter, dom gånger jag varit borta runt 1.5 - 2timmar (väldigt sällan) men det är när jag haft möten med Arbetsförmedling, läkare osv å då går de inte å ta med hunden in, hundvakt är en ide, måste dock hitta någon som e villig å passa de här monstret,
vad gällande å prata med grannarna å förklara så har jag gjort det, ca 3 veckor seda dom till mig att hunden skäller när jag e borta å de visste jag inte om, så sa de till dom att jag inte visste om detta, men skulle jobba på det, dom accepterade de å typ "okej, ja de är bra" 2 vckor senare så fick jag brevet från bovärden
så uppenbarligen va de inte alls "okej"
 
Kom på en annan grej du kan prova... (du blir verklgien bombarderad med tips här..)

Provat att fylla en kong med gobitar (lite halvuppblött hundgodis, lite köttbitar kanske lite halvuppblött torrfoder i en mysig blandning) och frysa in den?

Du kan ju prova att låta hunden syssla med detta när du är med först, ladda den med positiv och lugn energi genom att låta hunden pyssla med den i lugn och ro under trevliga former.

Beroende på hund kan det ju ta 45min-en timme att pilla ut allt det göttiga, är det fryst krävs ju en del tålamod också, jämfört med om man fyller den med hårda torra grejer som flyger ut snabbare ju mer hunden spelar fotboll med kongen. Det är svårt att skälla och slicka ut fryst kött ur en kong samtidigt..

De första gångerna kommer du tillbaka innan hunden är klar med kongen, och stoppar undan den. När du väl börjat använda den som ensamhetsträning får hunden bara kongen precis när du går och aldrig när du är med. Så blir det liksom nått positivt med att du inte är där..

Kanske kan du passa på när hunden ändå ska få middag och är extra matintresserad..
 
tacksam för alla svar, det är när jag ska handla som han e ensam, själva resan tur å retur tar ca 30 40minuter beroende på väglag å trafik, handligen brukar ta 15 -20minuter, dom gånger jag varit borta runt 1.5 - 2timmar (väldigt sällan) men det är när jag haft möten med Arbetsförmedling, läkare osv å då går de inte å ta med hunden in, hundvakt är en ide, måste dock hitta någon som e villig å passa de här monstret,
vad gällande å prata med grannarna å förklara så har jag gjort det, ca 3 veckor seda dom till mig att hunden skäller när jag e borta å de visste jag inte om, så sa de till dom att jag inte visste om detta, men skulle jobba på det, dom accepterade de å typ "okej, ja de är bra" 2 vckor senare så fick jag brevet från bovärden
så uppenbarligen va de inte alls "okej"

De trodde nog att det skulle sluta nu när du visste om det. Jag måste ju säga att jag har rätt lite tålamod med sånt. Både för att det är synd om hunden och för att man inte kan föra sånt oväsen när man bor så nära andra människor. Jag räknar liksom med att hundägaren ser till att det inte händer igen när han/hon väl får veta att hunden skäller när den är ensam. Om hunden sen efter att hundägaren fått veta det återigen står och skäller 1-2 timmar i sträck så hade jag också anmält till bovärden. Om den under träning skällde lite (d.v.s. betydligt kortare stunder men då tänker jag enstaka minuter) hade jag kunnat ha förståelse för det eftersom det då var under träning. Men 1-2 timmar i sträck med skällande är inte träning för hunden. Ingen trevlig träning iaf.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 631
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 427
Senast: lilstar
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp