Bukefalos 28 år!

Skällande hund

Mirre

Trådstartare
Våran 10 månaders blandis skäller på ALLT!
När han väl börjar så är det nästan omöjligt att få tyst på honom.

Vad göra? Antiskäll halsband?
Säga åt honom är meningslöst.
Lite jobbigt dock när man är i bilen eller ute och går och han skäller på folk man möter:crazy: :o
 
Sv: Skällande hund

Distrahera honom - ha med en leksak, ge sittkommando och ge en godis, spring iväg - skälla är kul och då får du vara roligare.

Allt straff till en så ung hund förstärker bara hans skällande.
 
Sv: Skällande hund

Våran 10 månaders blandis skäller på ALLT!
När han väl börjar så är det nästan omöjligt att få tyst på honom.

Vad göra? Antiskäll halsband?
Säga åt honom är meningslöst.
Lite jobbigt dock när man är i bilen eller ute och går och han skäller på folk man möter:crazy: :o


Skjut hunden om allt man gör är meningslöst, skaffa nallebjörn istället de är tysta från start.
Blir så otroligt less på folk som säger allt är meningslöst o ska gå en enkelväg med antiskall halsband istället. Finns ju garanterat nåt anledning till att hunden beter sig på detta vis.Hitta anledning så löser du problemet också. Sen o sitta o säga man ska använda sprayflaska man har ju inte ens sett hunden innan man kläcker ur sig lösningar. Tror ni själva på fullaste allvar att det går o distrahera en hund med leksak eller godis, då ska ni tänka om kan jag säga direkt. Du säger ju heller ingenting om hunden, hur ska då folk komma med konkreta lösningar åt dig?
 
Sv: Skällande hund

Skjut hunden om allt man gör är meningslöst, skaffa nallebjörn istället de är tysta från start.
Blir så otroligt less på folk som säger allt är meningslöst o ska gå en enkelväg med antiskall halsband istället. Finns ju garanterat nåt anledning till att hunden beter sig på detta vis.Hitta anledning så löser du problemet också. Sen o sitta o säga man ska använda sprayflaska man har ju inte ens sett hunden innan man kläcker ur sig lösningar. Tror ni själva på fullaste allvar att det går o distrahera en hund med leksak eller godis, då ska ni tänka om kan jag säga direkt. Du säger ju heller ingenting om hunden, hur ska då folk komma med konkreta lösningar åt dig?

Tänk om tänk om tänk om - så nu gjorde jag det....
Men Näpp, jag tycker fortfarande likadant - att straffa en ung hund som skäller är meningslöst - oavsett anledning. Den behöver lära sig att skälla inte leder någonstans.
 
Sv: Skällande hund

Jag skulle garanterat korrgigera hunden om den bara skällde för skällandes skull (inte om det var osäkerthet).
 
Sv: Skällande hund

Men detta är inte du - missförstå nu inte - du har koll på det här med hund - dina hundar får vara med andra hundar, är säkra på sig o dig, blir tränade och stimulerade.

Den här blandisen på 10 månader kan jag utan att vara synsk säga lider av att matte inte har tillräcklig hundkunskap.

Och att då korrigera (jag tolkar det som ett skarpt nej och att din hund vet att detta nej följs upp med en ännu skarpare korrigering om den ej lägger av med det oönskade beteendet)
triggar troligen denna blandis mer.
Det blir bara mer adrenalin och inget konstruktivt...
 
Sv: Skällande hund

varför skäller hunden? vet du inte det kan ingen här svara på vad du ska göra, utan du får kontakta en tränare som kan titta på er. på ett forum kan man bara brainstorma fram lösningar om man vet orsaken, inte fixa till din hund.
 
Sv: Skällande hund

En klok människa sa en gång till mig att om du ska lära hunden kommandot "tyst" måste du först lära den "skall" och jag vet flera det har fungerat för.De har lärt hunden skälla på kommando och sen tyst och efter det inga problem att få hunden tyst.
 
Sv: Skällande hund

Ursäkta men nej jag är INTE någon nybörjare på hundar!
Bara för att man frågar en enkel fråga betyder inte det att man är totalt okunnig!:mad:

PIRU: Du kan faktiskt skriva dina inlägg på ett trevligare sätt.
Skjuta hunden tänker jag defentivt inte göra! :mad:

Luff: Skulle min hund inte tränas menar du?
Han är varken understimulerad eller för den delen överstimulerad.
Han får daglig motion och träning precis som han ska!

citron: :bow: för ett vettigt inlägg
 
Sv: Skällande hund

Vad är det för ras på hunden? Som ägare till en korsning av två "skälliga" raser, finnspets/isländsk fårhund, så kan jag förstå vad du menar när du säger att det är meningslöst att säga åt honom.
Nu skäller iofs inte min hund på allt men i vissa situationer skäller han ofelbart och han är överlag väldigt lätt triggad till skall.

När han väl börjat skälla så är det omöjligt att få tyst på honom enbart genom en tillsägelse, även en hård sådan. Två saker fungerar på min hund:

1. Att bryta positivt, med godis eller en leksak. Jag känner min hund så pass att jag kan förutse situationerna och försöker då snabbt fånga uppmärksamheten med ett kommando typ sitt och en godisbit eller en rolig leksak/pinne etc. Fungerar numera hyfsat, ibland skäller han ändå men det blir inte det totalt blockerade hysteriskällandet.

2. Vatten. Det bryter skällandet men leder också till en hukande hund som visar tydligt obehag och är något av en nödlösning för mig. Brukar enbart använda detta när jag vet att jag kommer hamna i situationer med många andra hundar och stissig miljö där det kan vara svårt att fånga uppmärksamhet på andra sätt. Ofta räcker det med att jag skvätter på honom två tre ggr och sen behöver jag bara visa fram vattenflaskan för att han ska sluta. Det här är dock absolut inte det bästa sättet, dels för att hunden VERKLIGEN upplever det negativt och även för att man knappast alltid har en vattenflaska i fickan.

Det finns även en och annan situation där jag inte vet hur jag ska komma åt honom, t ex skäller han alltid när jag går ur bilen utan honom men slutar efter 5 min. Har funderat på ett antiskällhalsband i bilen men samtidigt så slutar han ju snabbt och har inga problem med att koppla av i bilen sedan, så det kanske är att göra en höna av en fjäder. Om nån har nåt bra tips så mottages det tacksamt!

Det låter som om din hund behöver allmän miljöträning och att du försöker bryta blockeringen i skällandet på ett positivt sätt. Sen kanske du får leva med lite skall om du har en sån ras. Min hund går t ex inte att leka med utomhus utan att han skäller men jag kan ju inte ta bort hela hans personlighet, det ligger i hans natur att vara skällig.

Oj vad långt det blev:crazy: ... Hoppas det är till nån hjälp iaf.

mvh Wildrose
 
Sv: Skällande hund

Ursäkta men nej jag är INTE någon nybörjare på hundar!
Bara för att man frågar en enkel fråga betyder inte det att man är totalt okunnig!:mad:

PIRU: Du kan faktiskt skriva dina inlägg på ett trevligare sätt.
Skjuta hunden tänker jag defentivt inte göra! :mad:

Luff: Skulle min hund inte tränas menar du?
Han är varken understimulerad eller för den delen överstimulerad.
Han får daglig motion och träning precis som han ska!

Hur ska vi kunna veta det om du inte skriver det? Ju mer information du lämnar om hunden desto vettigare svar får du.
 
Sv: Skällande hund

VARFÖR skäller hunden? Är han osäker, rastlös, vill han mucka med dem han ser...? Hur beteer han sig när han skäller?

Hur mycket och på vilket vis tränar ni? Har det hänt några incidenter som kan ha satt spår?

Vilka metoder har du testat för att få tyst på honom och hur har det gått?

Vad är det för blanding? Spets eller någon annan ras med benägenhet att skälla mkt? Skarp hund, vek hund....?
 
Senast ändrad:
Sv: Skällande hund

Våran 10 månaders blandis skäller på ALLT!
När han väl börjar så är det nästan omöjligt att få tyst på honom.

Vad göra? Antiskäll halsband?
Säga åt honom är meningslöst.
Lite jobbigt dock när man är i bilen eller ute och går och han skäller på folk man möter:crazy: :o

Ska vi ta å bilda en klubb? Om att vara trött på sin skällande unghund!
 
Sv: Skällande hund

Vad är det för ras på hunden? Som ägare till en korsning av två "skälliga" raser, finnspets/isländsk fårhund, så kan jag förstå vad du menar när du säger att det är meningslöst att säga åt honom.
Nu skäller iofs inte min hund på allt men i vissa situationer skäller han ofelbart och han är överlag väldigt lätt triggad till skall.

När han väl börjat skälla så är det omöjligt att få tyst på honom enbart genom en tillsägelse, även en hård sådan. Två saker fungerar på min hund:

1. Att bryta positivt, med godis eller en leksak. Jag känner min hund så pass att jag kan förutse situationerna och försöker då snabbt fånga uppmärksamheten med ett kommando typ sitt och en godisbit eller en rolig leksak/pinne etc. Fungerar numera hyfsat, ibland skäller han ändå men det blir inte det totalt blockerade hysteriskällandet.

2. Vatten. Det bryter skällandet men leder också till en hukande hund som visar tydligt obehag och är något av en nödlösning för mig. Brukar enbart använda detta när jag vet att jag kommer hamna i situationer med många andra hundar och stissig miljö där det kan vara svårt att fånga uppmärksamhet på andra sätt. Ofta räcker det med att jag skvätter på honom två tre ggr och sen behöver jag bara visa fram vattenflaskan för att han ska sluta. Det här är dock absolut inte det bästa sättet, dels för att hunden VERKLIGEN upplever det negativt och även för att man knappast alltid har en vattenflaska i fickan.

Det finns även en och annan situation där jag inte vet hur jag ska komma åt honom, t ex skäller han alltid när jag går ur bilen utan honom men slutar efter 5 min. Har funderat på ett antiskällhalsband i bilen men samtidigt så slutar han ju snabbt och har inga problem med att koppla av i bilen sedan, så det kanske är att göra en höna av en fjäder. Om nån har nåt bra tips så mottages det tacksamt!

Det låter som om din hund behöver allmän miljöträning och att du försöker bryta blockeringen i skällandet på ett positivt sätt. Sen kanske du får leva med lite skall om du har en sån ras. Min hund går t ex inte att leka med utomhus utan att han skäller men jag kan ju inte ta bort hela hans personlighet, det ligger i hans natur att vara skällig.

Oj vad långt det blev:crazy: ... Hoppas det är till nån hjälp iaf.

mvh Wildrose
Tack för ett jättebra svar!:bow:
Bamse skäller numer mindre än förut. Alla fall ute på promenader, vilket är skönt. I bilen däremot skiter han i att man försöker distrahera med annat. Men just där tror jag det mest är osäkerhet.

Annars skäller han mest när man säger åt honom (tex ligg) och han inte vill. Så där testar han väl. Dock så slutar han om man ignorerar honom då. Fast då får man ju heller inte igenom det man ville. (luddigt skrivet)

Haha Bamse älskar vatten så han skulle säkert bara bli glad om man skvätte på honom:D

Skogstrollet: Han är schäfer/berner senner. Mest schäfer.
Han är rätt skarp, starkt psyke och rätt dominant.
Har provat distrahera, vilket funkar överallt utom i bilen.
Skulle vara skönt också om han inte skällde på alla även när han är själv i bilen.
Säga nej bestämt och sedan sagt bestämt NEJ.
Vilket såklart bara triggar upp honom mera:cool:

Varför? Jadu testar helt klart. Men har säkert även mycket med osäkerhet att göra. Spec när han blir själv.

Han skäller HÖGT också, lyckat då att ha en matte som är känslig för höga ljud:crazy:

Det är ju bra att han vaktar men han kanske inte behöver vakta hela gatan:D

Nej det har inte hänt något spec som satt spår. Vet inte om det hänt nåt hos uppfödaren eller så men här har inget hänt

verrdogan: Haha ja det kan vi göra:D
 
Sv: Skällande hund

Min hund kan också "mopsa emot", men inte riktigt på det sätt du beskriver. Han triggas inte av att jag säger till honom men däremot kan han när jag säger sitt! "svara" med ett voff och sen sätta sig. Och jag har valt att acceptera skall så länge jag får kontakt med honom, för ögonkontakt och att han inte blir blockerad är det viktigaste tycker jag. T ex om vi möter en hund och han tittar på mig och lyder mitt kommando men skäller så berömmer jag. Klart det är bättre om han inte skäller men så länge han lyssnar så är det ok.

Hundmöten är det jag har störst problem med och även vissa saker t ex motorcyklar o dyl. Försöker förutse och ta kontakt "i förväg" men det kräver mycket av mig. Jag måste vara vaken och alert för att hinna med och otroligt konsekvent. Släpper jag på reglerna en promenad så märks det direkt och om jag inte fokuserar på hunden, t ex går och pratar i telefon, så tar han sig friheter direkt, drar i kopplet och har sig. Därför är det koncentration som gäller på koppelpromenader och leker gör vi löst ute i skogen.

Oj nu blev det långt igen :o
 
Sv: Skällande hund

min hund skäller mycket och ofta. när hon blir lämnad ensam, när hon ser andra hundar osv. utomhus är hon mycket revirvaktande. men hon har inte alltid varit sån. hon har haft olyckliga möten med andra hundar som kan ha gjort så att hon skäller. andra säger att det är pga raserna hon har i sig (schäfer/tervueren/jämthund). att avleda hennes uppmärksamhet fungerar inte särskilt bra. det enda som funkar är om man tar till en sträng röst och stränga ögon så att hon lyssnar på en.....
 
Sv: Skällande hund

Min är precis tvärtom, funkar inte att bli arg. Möjligen hukar han sig något men skällandet kommer man inte åt den vägen för har han väl börjat så är det kört liksom :crazy:

Bara vara glad och fånga uppmärksamhet den vägen även om man håller på att koka över av ilska :smirk:
 
Sv: Skällande hund

har försökt dom knepen. fungerar ikke. vill väldigt gärna ha hjälp med henne, men då måste det vara någon som verkligen känner henne. annars tror dom bombsäkert att hon är mentalt störd...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
850
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 208
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp