Skällande vid hundmöten...tips?

Uttern

Trådstartare
Hej Hundbuke!

Vet att det finns mycket kunnigt hundfolk härinne och därför tänkte jag kolla om någon har tips eller råd angående skällande vid hundmöten? Speciellt när man har fler än en hund..

Detta har jag testat:

- Skvallerträning, ( funkar sådär) har kämpat på länge med detta men fungerar inte fullt ut.
- Korta in kopplet och ha hunden vid min ena sida ( bort från den andra hunden.) Och bara gå. Funkar fint för det mesta, förutom när den andra hunden börjar skälla. Då börjar min ena hund skälla. Hon reagerar alltid på om den andra hunden som vi möter börjar skälla eller hoppa/studsa runt.
- Sätt hunden/hundarna vid hundmöten. Jag står med ryggen mot den mötande hundekipaget. Hunden skäller för att ekipaget kommer för nära.
- Motbetinga hundskall med riktigt gott hundgodis ( läs skinkost på tub osv.) Hemma på datorn.
- Lärt henne kommandot " Tyst" genom att klickern när hon är tyst efter skall och försöka utöka tiden med sekunder. Funkar fint när när det gäller att bryta hennes vaktskällande. Men ej vid hundmöten.
- Försök belöna henne vid alla sorters lugnade signaler vid hundmöten. Går sådär.

Några bra tips på hur jag kan få henne att vara tyst vid hundmöten? Hunden blir väl motionerad samt får nosaktivering.
Vore otroligt tacksam för svar!
 
Du måste få det att funka klockrent med vardera hund först, därefter kan du få det att funka med dem tillsammans. Så länge grunden inte sitter där när hunden är ensam kommer det inte att hålla ihop när det blir svårt.
 
Monstermom: Tack för ditt svar! Något som jag måste börja tänka på. Hur skulle du göra om du vore mig? Vilket alternativ skulle du köra på? Det är bara ena hunden som skäller vid hundmöten. Nästan aldrig den andra hunden, hon däremot "Skvallrar" i stället till mig oftast. Skulle det inte funka ändå om jag tränade på med hunden som skäller. Fast jag har med mig den andra hunden också? Jag motionerar dom alltid tillsammans.. tränar gör jag seperat inne. En annan fråga också, får man säga till sin hund att det den gör är fel? Jag menar inte att ta i hunden, utan mer för peta/kittla den i sidan för att bryta skällandet? Eller tex. skaka kopplet för att få hunden att tystna och sen kunna belöna den rikligt när den tar kontakt med en. Är det helt fel? Tacksam för svar!
 
Monstermom: Tack för ditt svar! Något som jag måste börja tänka på. Hur skulle du göra om du vore mig? Vilket alternativ skulle du köra på? Det är bara ena hunden som skäller vid hundmöten. Nästan aldrig den andra hunden, hon däremot "Skvallrar" i stället till mig oftast. Skulle det inte funka ändå om jag tränade på med hunden som skäller. Fast jag har med mig den andra hunden också? Jag motionerar dom alltid tillsammans.. tränar gör jag seperat inne. En annan fråga också, får man säga till sin hund att det den gör är fel? Jag menar inte att ta i hunden, utan mer för peta/kittla den i sidan för att bryta skällandet? Eller tex. skaka kopplet för att få hunden att tystna och sen kunna belöna den rikligt när den tar kontakt med en. Är det helt fel? Tacksam för svar!

"Oftast" och "nästan" är inte bra nog, få det automatiskt innan du tränar båda ihop.

Alltså får, det är ju något var och en får ta ställning till? Jag tycker obehag inte hör hemma i relationen till hunden, det är inte något jag själv skulle välja, lära ut, eller tycker är vare sig etiskt eller effektivt. Men andra tycker tvärtom, där får du hitta din egen väg tror jag.
 
Jag själv har efter mycket om och men kunnat passera många hundar utan dumheter men just när motparten skäller eller har ett visst kroppsspråk är det svårt.

Jag har tänkt att jag ska lägga en lapp i brevlådan hos den ena skällande hunden (riktigt ouppfostrad och husse går åt andra skogen pga skam när man ser dem ute) och fråga om de kan träna möten med mig. Det skulle nog vara nyttigt för båda, om husse eller matte nu vågar. Du kan inte köra någon sådan lösning för då kan du ju verkligen lägga hela träningspass på just den biten.
 
"Oftast" och "nästan" är inte bra nog, få det automatiskt innan du tränar båda ihop.

Alltså får, det är ju något var och en får ta ställning till? Jag tycker obehag inte hör hemma i relationen till hunden, det är inte något jag själv skulle välja, lära ut, eller tycker är vare sig etiskt eller effektivt. Men andra tycker tvärtom, där får du hitta din egen väg tror jag.

Tack för ditt svar! Jag känner väl en viss frustation ibland när jag oftast möter hundar på promenaderna här i stan där jag bor. Då blir det svårt att undvika eller backa varje gång. Det är svårt att höja kriterierna när jag går back när det gäller skvallerträningen. Därför tycker jag att måste kunna bryta beteendet för att få det kunna fungera i vardagslivet. Jag menar inte att göra illa hunden på nåt sätt, bara bryta blockeringen när man kommer för nära ( då man själv inte kan kontrollera omgivningen.) Jag försöker hitta någon slags mellanväg i det hela tror jag. Men återigen tack för ditt svar! Ska verkligen ta det till mig och försöka gå seperata promenader med dom och träna!
 
Jag själv har efter mycket om och men kunnat passera många hundar utan dumheter men just när motparten skäller eller har ett visst kroppsspråk är det svårt.

Jag har tänkt att jag ska lägga en lapp i brevlådan hos den ena skällande hunden (riktigt ouppfostrad och husse går åt andra skogen pga skam när man ser dem ute) och fråga om de kan träna möten med mig. Det skulle nog vara nyttigt för båda, om husse eller matte nu vågar. Du kan inte köra någon sådan lösning för då kan du ju verkligen lägga hela träningspass på just den biten.

På ett sätt känns det skönt att flera har lite liknade problem som jag har men även tråkigt att det är så också! Tror det är jättebra ide och prata med den andra hundägaren och se om ni kan hjälpas åt! Lycka till!
 
På ett sätt känns det skönt att flera har lite liknade problem som jag har men även tråkigt att det är så också! Tror det är jättebra ide och prata med den andra hundägaren och se om ni kan hjälpas åt! Lycka till!
Ja vi får se om det är värt det :) det ska nog gå att lösa för oss båda
 
Tack för ditt svar! Jag känner väl en viss frustation ibland när jag oftast möter hundar på promenaderna här i stan där jag bor. Då blir det svårt att undvika eller backa varje gång. Det är svårt att höja kriterierna när jag går back när det gäller skvallerträningen. Därför tycker jag att måste kunna bryta beteendet för att få det kunna fungera i vardagslivet. Jag menar inte att göra illa hunden på nåt sätt, bara bryta blockeringen när man kommer för nära ( då man själv inte kan kontrollera omgivningen.) Jag försöker hitta någon slags mellanväg i det hela tror jag. Men återigen tack för ditt svar! Ska verkligen ta det till mig och försöka gå seperata promenader med dom och träna!

Jag förstår dig verkligen! Men sanningen är att mellanvägen bara drar ut på det hela. Är du superstrikt, konsekvent och verkligen ser till att hålla dig till reglerna kommer du att se tydliga resultat på 2-3 veckor (eller mindre, beroende på svårigheten i problemen ni har), harvar du på i mittemellanblandningen kommer du att få kämpa dig fram till varenda millimeters framsteg - och de framsteg du får bygger på en skakigare grund.

Genvägar är senvägar. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 583
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 105
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp