Skällande vid träning

Lejonelle

Trådstartare
Skulle vilja ha lite respons när det gäller skällande i träningssammanhang. Min pojke är duktig på att vänta, koppla av när han står uppbunden och så. Men när det närmar oss vår tur, jag går fram till honom och kopplar loss, går han upp i varv och börjar skälla för att påkalla uppmärksamheten. Jag brukar ignorera det hela, jag vill inte uppmärksamma fel beteende, men jag känner mig ofta obekväm, det är ju ganska jobbigt för kursledning och andra deltagare att hunden skäller och beter sig medan jag står där passiv och inte griper in.

Funderar på om jag är på rätt väg eller om jag borde korrigera hunden? Egentligen är det ju glädje och förväntan och det känns trist att bråka med honom för att han är glad och vill. Men Guuuuuud så han kan hålla på! :eek:
 
Sv: Skällande vid träning

Har ingen lösning men lyssnar med spända öron då vi har samma problem:D
En ivrig liten Västgötaspets på 1.5 år som vill göra allt rätt men blir så till sig i trasorna att han inte vet vad han ska ta sig till och då kommer skallet.
Vill inte heller gräla på en glad och ivrig hund:(
 
Sv: Skällande vid träning

Jag blir passiv och väntar ut tystnad att belöna. De får inte gå till träningsområdet för än de är tysta!
 
Sv: Skällande vid träning

Jag blir passiv och väntar ut tystnad att belöna. De får inte gå till träningsområdet för än de är tysta!

Håller helt med dig här, det kommer inte hända ett enda dugg roligt så länge dom inte håller käft, finns inget mer irriterande än hundar som låter när dom inte ska låta.

/Camilla
 
Sv: Skällande vid träning

Vi hade träningshelg på klubben med nån expert jag inte minns namnet på, där var ett ekipage som ljudade. (kan det ha varit en schäfer....:p )

Hon fick två tips, stanna, ta hunden till dig och tryck den mot dig, som ett "nu lugnar du ner dig grepp". Ingen ögonkontakt, ingen klapp eller nåt annat. Tog inte hunden "lugna-ner-dig-greppet" så åkte den på time-out.
Sen börja om. Den fattade ganska snabbt att tyst var enda sättet att få träna vidare.
 
Sv: Skällande vid träning

Min hund får alltid gå och lägga sig om hon börjar skälla. Och sen kör vi igång när hon kan samla ihop sig.
Om hon ljudar massor på tex kurs eller annat där jag av en eller annan orsak inte känner att jag vill låta henne stå och härja så säger jag helt enkelt åt henne.

Vi har jobbat massvis med skall på alla möjliga sätt men just att hon får gå och lägga sig är det jag upplevt som mest effektivt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
1 904
Senast: mazariin
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 360
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 134
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Jag håller på att bli helt galen på vår hund. Så fort han inte får uppmärksamhet så piper han högljutt. Går man ut ur rummet piper han...
2
Svar
34
· Visningar
2 849
Senast: hundar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp