Bukefalos 28 år!

Vad göra *gråter snart*

gadriel

Trådstartare
Jag håller på att bli helt galen på vår hund. Så fort han inte får uppmärksamhet så piper han högljutt. Går man ut ur rummet piper han och stressar upp sig, har man folk här som inte tittat på honom blir han ännu mer hysterisk. Stannar man upp på promenaden och bara står still så börjar han pipa. Jag håller på att bli totalt psykiskt störd. Jag orkar bara inte.:(

Hunden blev 1 år i januari. Sen han var iaf ett halvår har vi tränat med att han ska koppla av och varva ner, sen i januari har vi tränat på allvar, nonchalerat hans pip och sagt till folk att inte hälsa på honom förrän han är lugn. Visst, han skäller inte längre om vi ignorera honom men detta pip, han kan pipa en timme till och från utan problem. Han kan bara inte koppla av hur vi än försöker. Som igår när vi var hos en kompis, han var på verandan med den andra hunden vi passar och vi satt i köket med öppen dörr ut. Den andra hunden kopplade av och la sig och han låg och pep, och pep och pep och pep.

Självklart får han vara med oss också men herre gud, man måste väl iaf kunna gå på toa utan att han sätter igång. Min bror passade honom för några dagar sen och då satte han igång att skälla så fort han lämnade rummet. Vi måste hela tiden tänka på att begränsa hans utrymme annars vandrar han fram och tillbaka i evighet. Därför är det extra svårt att ha med honom för lämnar vi han lös utan att han är i sin "bur" (kompostgaller ihopsatta) så stressar han och skäller/ylar hysteriskt. I buren går det bra, då skäller han ibland till en gång eller gnäller lite men sen är han tyst och kan koppla av.

Snälla, snälla, snälla har någon tips på hur vi ska göra. Jag håller verkligen på att bli tokig och känner att det tar så mycket energi att hålla på så här. :(:(

Och ja, han får lagom med motion och stimulans, men även om han är riktigt trött kan han koppla av förrän i bilen på väg hem om vi varit iväg, då somnar han som en sten. Vi busar aldrig med honom inomhus och undviker dragkamper och pinnkastande och liknande utan försöker aktivera med spår och sånt istället.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Oj, vilket jobbigt läge. Om det är så att du "testat allt" sas, så skulle jag nog överväga avlivning om inget gett resultat. Hunden kan inte må bra med så mycket ångest i kroppen :(. Vad är det för ras?
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Äh, det går inte att säga att det är ångest. Det kan vara förväntan alt. djupt inrotad vana att få som han vill när han drar igång. En del märker nog knappt att de piper själva och verkar inte alltid fatta vad det är de blir korrigerade för.

Jag hade nog krävt ett "gå och lägg dig och ligg still". Dvs att hunden inte ska få vanka i sin hage eller så, utan ligga still. Kommer det pip iaf. så kanske korrigera med en vattenspruta?
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Jag säger som Gabbi, eller helt enkelt förvisa till en bur (med något hemtrevligt, typ en pläd) där man vackert får sitta om man rantar eller låter. Han får aldrig, aldrig, aldrig komma ut, komma in, komma hit, komma dit, få uppmärksamhet så länge han piper. Det är svårt att korrigera pipande eftersom det inte är säkert att hunden fattar själv att den piper, men genom att se till att det inte hjälper att pipa för att få uppmärksamhet eller sin vilja igenom så går det att få slut på det.

Jag har själv en pipis men i mildare variant, mest bara ute när hon tycker att det blir tradigt att stå still. Då får hon vackert stå still tills hon är tyst och har slutat trampa, även om det tar en timme. Sen passar man på att gå igen när de har nått nolläget och är tysta, även om det bara är tio sekunder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra *gråter snart*

Äh, det går inte att säga att det är ångest. Det kan vara förväntan alt. djupt inrotad vana att få som han vill när han drar igång. En del märker nog knappt att de piper själva och verkar inte alltid fatta vad det är de blir korrigerade för.

Jag hade nog krävt ett "gå och lägg dig och ligg still". Dvs att hunden inte ska få vanka i sin hage eller så, utan ligga still. Kommer det pip iaf. så kanske korrigera med en vattenspruta?


Det är nog snarare förväntan att ngt ska hända. Och nej, han får aldrig som han vill när han beter sig så. Korrigera han med röst hjälper inte, han drar igång direkt efter och blir nöjd för att han får uppmärksamhet, oavsett om man skäller på han eller inte så är han glad för alla uppmärksamhet så därför har vi kört med att ignorera.

Det är det vi gör, har han att ligga still på sin plats, är vi borta har vi med hans filt och han får ligga där men far upp varannan sekund så man får säga till han oändligt många gånger, är det folk här så lägger han sig när man säger till men så fort man vänder ryggen till far han upp och piper och ibland skäller.

Vi har testat med vattenspruta, det har funkat ganska bra nrä folk är här och han stimmar upp sig till max, då blir han oftast lite nerdämpad så länge jag är kvar i rummet men han slappnar fortfarande inte av, det kryper i hela kroppen på han. Säger men till honom att lägga sig ner betyder det att han ska lägga sig ner ordentligt med huvudet vilande mot filten men ändå ligger han och spänner sig även om det hjälper till viss del. Sprutar man vatten och går ut ur rummet kör han ändå igång direkt.

På dagarna när jag jobbar hemma så piper han en ltien stund om jag är i annat rum, sen somnar han oftast och sover avkopplat. Men så fort sambon kommer hem och vi är två i huset så sätter han igång. efter ett tag kan han iaf varva ner. Han är nog ändå trygg i sin bur/på sin plats men som sagt, är man borta blir det problematiskt.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Oj, vilket jobbigt läge. Om det är så att du "testat allt" sas, så skulle jag nog överväga avlivning om inget gett resultat. Hunden kan inte må bra med så mycket ångest i kroppen :(. Vad är det för ras?

Som sagt, är vi själva hemma kan han koppla av efter en stund och ibland helt utan problem men när vi åker bort och det kommer folk hit blri det världens procedur.

Det är en whippet.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Vad är det för ras?

Vissa raser är ju pipigare än andra och det är också skillnad på hur man kan få bort det (om ens) beroende på ras.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Jag säger som Gabbi, eller helt enkelt förvisa till en bur (med något hemtrevligt, typ en pläd) där man vackert får sitta om man rantar eller låter. Han får aldrig, aldrig, aldrig komma ut, komma in, komma hit, komma dit, få uppmärksamhet så länge han piper. Det är svårt att korrigera pipande eftersom det inte är säkert att hunden fattar själv att den piper, men genom att se till att det inte hjälper att pipa för att få uppmärksamhet eller sin vilja igenom så går det att få slut på det.

Jag har själv en pipis men i mildare variant, mest bara ute när hon tycker att det blir tradigt att stå still. Då får hon vackert stå still tills hon är tyst och har slutat trampa, även om det tar en timme. Sen passar man på att gå igen när de har nått nolläget och är tysta, även om det bara är tio sekunder.

Ja jag är på din linje där. Det rä så vi jobbat nu, han får vara på sin plats när han låter och vi ger han ingen uppmärksamhet alls när han låter, däremot nrä det är folk här och han flippar ut helt så säger jag ibland till emd ett vattensprut eller strängt att han ska lägga sig ner, oftast hjälper det bättre än att låta han hålla på för det går oftast överstyr. Likadant om han t ex piper i soffan kickar vi ner honom på golvet elelr till sin plats. Pipet lönar sig aldrig. Det har blivit bättre men långt ifrån bra och man har oftast ångest över att ta med honom till folk samtidigt som han behöver den träningen.

Vi har bokat tid för kastrering, inte för att han stressar men för att han försöker para tikar som inte är i närheten av löp, revirmarkerar inne om han får chansen osv. Jag hoppas att det kanske även kan ha viss effekt på stressen, jag har hört att en del hundar blir lugnare efter.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Vad är det för ras?

Vissa raser är ju pipigare än andra och det är också skillnad på hur man kan få bort det (om ens) beroende på ras.

Whippet. Jo whippets är ganska pipiga fick jag reda på efter vi köpt honom. Det rä egentligen inte pipet jag vill åt utan stressen. Det brukar oftast hänga ihop. Så fort han kopplar av så slutar han pipa. Sen finns det vissa gånger han piper för att han vill få som han vill men mest är det när han blir stressad över att inte få vara med eller för att han inte kan varva ner för det kan ju hända ngt skitkul om 2 sek.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

På valpar rekommenderar man ibland den envisa kramen, dvs milt men bestämt fasthållen tills man lugnar sig? Kan det vara något? Inte att få komma upp i soffan och bli kramad, utan att man går ner på golvet och bestämt håller i tills hunden slappnar av.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Jag hade aldrig låtit hunden stressa upp inne. Så fort man är inne är det bur eller vara kopplad som gäller. Piper man får man sig en tillsägelse i form av vatten. Sedan lugna klappar när han är tyst.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Hur är det med motion och rutiner? En whippet har ju ett mycket stort motionsbehov och din kommer ju dessutom från en kennel som avlar mycket på kapplöpningsegenskaper. Får han springa av sig ordentligt varje dag?

Med rutiner kan man också komma väldigt långt. Jag har ju själv en hund med raketmotor och myror i baken, även om hon nu är 15 år. Rutiner har verkligen varit A och O för henne. Vet hon att inget mer spännande händer efter morgonpromenaden (eftersom matte sitter vid datorn och jobbar och är skittråkig) så slappar hon. Vet hon att något spännande är på G så gör hon det inte.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Har ni testat att kräva att han ska ligga still utan att använda något verbalt? Helt enkelt så fort han stiger upp handgripligen gå och ta tag i han och lite missnöjt bara "dra" han till bädden ytan att säga ett ord. Upprepa såfort han reser sig upp och går iväg. Ligger han stilla och tyst på sin plats så slängs det iväg några berömmande ord till honom.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Har ni testat att kräva att han ska ligga still utan att använda något verbalt? Helt enkelt så fort han stiger upp handgripligen gå och ta tag i han och lite missnöjt bara "dra" han till bädden ytan att säga ett ord. Upprepa såfort han reser sig upp och går iväg. Ligger han stilla och tyst på sin plats så slängs det iväg några berömmande ord till honom.

Så har jag gjort med min unga dam, som när hon är övertrött men ändå vill vara med ligger och piper, piper och piper. Det har fungerat utmärkt och hon har blivit otroligt mycket lättare att ha och göra med nu.
 
Sv: Vad göra *gråter snart*

Min Loka är lite pipig, kan gny, vina och gnissla (och yla fick jag lära mig igår) av förväntan. Jag har suttit en stund nu och funderat över hur jag har gjort för att minska ner på det, helt borta är det dock inte. Och det är nog som Philosophia skriver att det är rutiner som har hjälpt för mig. När jag har visat för hunden att hon ska lägga av ("gå och lägg dig" fast jag har visat inte sagt det) så har hon med tiden lärt sig att det faktiskt inte kommer att hända något den närmsta tiden.

När vi får besök då pratar hon mycket och ska klämma sig in mellan och ha all uppmärksamhet. Jag har gjort samma sak då att jag satt punkt och visat bort henne.

Men så fort hon märker att det är något på gång så börjar hon. Varje morgon så fort jag börjar klä på mig sätter hon igång och småviner och slutar inte förrän vi är utanför dörren. Jag avskyr det... Men jag tror inte att hunden är helt medveten om just det ljudet.

Är det förväntan som är orsaken så är svaret på problemet lydnad. Hur träligt det än kan låta. Det som gör att hon faktiskt lyssnar på mig och tror mig när jag säger att hon ska tagga ner är för att hon litar på att jag menar vad jag säger. När min sambo försöker samma sak blir det oftast pannkaka för han är enligt henne mer en kompis än något annat.

Sen har jag alltid försökt baka in passivitetsträning i precis allt jag gör till vardags. Stanna upp mitt under en promenad helt utan anledning. Släppat runt på hennes dummysar flera varv runt sjön (hon älskar att bada och apportera) utan att hon fått göra något m.m. Alltid alltid. Det har gjort att inte bara tror hon får rusa iväg och göra vad hon vill utan hon börjar fatta att det är matte som tar initiativet till det roliga = lägre förväntan.

Det finns nog ingen superlösning på en pipig hund utan det är en vardagsfilosofi man behöver ha för det är ju inte ljudet i sig som är problemet utan orsaken till att ljudet uppkommer.

Jag hade mycket diskussioner om förväntan på en kurs jag gick förut och en av deltagarna, som hade en hund mycket lik min, rekommenderade varmt en kurs hon gått på HundCampus. Det handlade just om att lära sig kontrollera stressen hos sin hund, att kunna växla upp och växla ner den utan att den slår över i stress osv.
Den här är det. Kanske kan vara något? Jag övervägde själv att gå den men det blev inte av då hunden visade sig vara dålig och inte finns kvar längre. (Billie)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra *gråter snart*

Jag håller med om att en pipig hund ska inte fostras verbalt utan mer med kroppsspråket för att motverka "mera ljud". Det funkar för mig också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 639
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp