Bukefalos 28 år!

Skäller på tv:n

Egonson_

Trådstartare
Vår hund skäller, gnäller och ylar (högt!) på tv:n så fort det visas något djur eller djurliknande över huvud taget, tecknat som verkligt. Med eller utan ljud på. Det har gått i vågor och har hållit på åtminstone sedan jag blev involverad i hunden då jag flyttade ihop med hans husse för två år sedan (då var han ett år, hunden, och sjukt stressad, understimulerad och missanpassad). Allra värst är det förstås om det är hundar, som dessutom skäller. Mycket av hans problem och olater har vi blivit av med och fått bukt på själva och tillsammans med tränare, men inte just detta problemet.

Det händer alldeles oavsett om han är helt slut efter en dags aktiviteter (både mentalt och fysiskt) eller ej, det verkar inte gå att få honom så trött att han inte bryr sig om tv:n helt enkelt ;)

Det som funkar bäst är att ta bort honom från tv:n, lägga honom i hans sovbur i köket (med öppen burdörr, han stannar där ändå), där lugnar han sig och somnar relativt omgående. Samma om man stänger av tv:n förstås, då somnar han. När jag har honom på dagarna (när han inte är med husse på jobbet) brukar jag se på tv serier direkt på datorn för att undvika att utsätta mig och honom för den stressen tv-skärmen ofta medför. Bryter man inte beteendet utan låter honom stressa upp sig själv så far han i bland upp ur sin fåtölj och hoppar mot tv:n med framtassarna eller springer in i rummet bakom som för att se om djuren kommit ut på andra sidan.

Treårig, kastrerad hanhund av rasen Kleiner Münsterländer om det nu har någon betydelse. Högaktiv hund och har relativt lätt att stissa upp sig själv fortfarande. Lugnast är egentligen att låta honom ligga och sova i ett annat rum när vi ska se på tv, men hade ju onekligen varit trevligt att kunna ha honom med i vardagsrummet också, MED tv:n igång.

Ska höra med "hundfröken" nästa gång vi tränar men kan vara intressant att höra era åsikter och tips med. Har bar haft hundar tidigare som möjligen reagerat på tv-apparater som valpar men sedan slutat bry sig.
 
Jag har inte så mycket att komma med egentligen, men våra hundar hade en (kort) period när tvn var oerhört intressant och min teori är att hunden uppfattar tvn som ett slags fönster. Det är inte så konstigt att den vill berätta att "HALLÅ! Det står någon här!" eller "Det händer knäppa grejer!" och för oss har det fungerat att helt enkelt tacka för upplysningen. När hunden vet att vi har koll på vad som händer där så behöver den inte larma.
 
Enda gången mina hundar reagerar på TV:n numera, är när någon där ringer på en dörrklocka - då blir det ett jävla liv och alla kutar till dörren. Knäppt, då ingen använder ringklockan hos mig:rofl::rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 169
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 867
Senast: Gumman123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 179
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp