Skänkelvikning och racergalopp

Re: Balans & på bogarna

Tror jag skulle kunna förklara på ett tydligt och enkelt sätt om jag kunde rita lite figurer, men jag ska försöka ändå. Detta är enkel mekanik, fysik:
Tänk dig att du har en horisontell planka som vilar på två stöd placerade en bit ifrån varandra, plankan sticker ut en bit på ena sidan av stödet men vilar på båda stöden. Tyngdpunkten(balansen) ligger då mellan de båda stöden och närmare det stödet där plankan sticker ut men plankan vilar som sagt på båda stöden.
Tänk dig nu samma två stöd och fortfarande med ena änden av plankan som sticker ut men nu tippar du den ände av plankan som sticker ut en bit nedåt och helt plötsligt så vilar plankan bara på ett stöd.
Där har du först en beskrivning på tyngdpunkten(balanspunkten) långt fram och sedan en beskrivning som förklarar hur hästen går på bogarna. Enkel mekanik mao.
 
Re: Balans & på bogarna

Är den biten av plankan som sticker ut, utanför stödet, hästens fram- eller bakdel?

mvh Jessica
 
Re: Balans & på bogarna

Du skämta med mig aprillo! :smirk:
halsen förstås.
 
Men du..........Du anser att skänkelvikning är skadligt men inte att sitta och rida en häst på bogarna på stångbett som du gör på bilderna på din hemsida?!?!?!?
Förklara skillnaden i skadlighetsgrad?
 
Re: Balans & på bogarna

Okej. Tack :D

Jag skämtade inte :o, jag måste vara trög. :p

mvh Jessica
 
Och tur är väl det...annars vore det svårt att få vara så kritisk som man är ibland! :o
Men jag lovar, jag är också minst lite självkritisk som jag är kritisk till andras ridning. Nån slags självdistans måste man väl ha för att stå ut förstås. :D
 
Att ha en unghäst som fått en helt korrekt start ifrån början är för de allra flesta lyx. Jag utgick från de hästar som de allra felsta av oss har ("felridna") och då blir man oftas så illa tvungen att rida dom på bogarna. Och nej det är inte mina egna teorier, faktiskt.
Men har man en unghäst som man arbetad från marken i kanske ett år som har fått en bra träning så ska den inte behöva gå på bogarna, varken under ridning eller arbetet från marken.
Det är svårt att få med allt i ett inlägg. Jag glömmer oftast hälften. ;)
 
Nja, nej det kan jag nog inte. Bara i trav är det svårt, hon är sååå slingrig, något tappar man alltid, dessutom så är hon inte tillräckligt stark att gå såpass mkt i skolorna i galopp för att jag ska hinna hitta min ridning så att det ger (rätt) effekt. Hon har lätt för att flytta sig undan skänkeln och spec för ytterskänkeln i galopp så detta var "bara" en roligt övning för henne som ändå ledde till att hon började jobba bra och hon blev väldigt glad när hon kände att det gick utan ngt "bråk". hade jag ridit skolor (öppna, för i slutan kommer jag inte åt henne så lätt) så hade det blivt mera "tjafs" just för att hon ålar omkring så mkt när jag inte kan behålla kollen på allt så just skänkelvikning var ett bra alternativ denna gången iaf, nästa träning har hon säkert kommit på ett vis att slippa jobba även efter det *ler*
 
Slutan stärker galoppen och öpnnan traven. Hästens röreslemönster i sluta gör att den automatiskt faller in i galopp om man "manar på" den i rätt ögonblick. Att gå i galopp i öppna är inte något för en oskolad och "svag" häst eftersom rörelsemönstret i princip går emot galoppen.
 
Detta har inget med unghäst eller felriden häst att göra. Det är bara helt fel och skadligt att hålla på och rida hästarna på bogarna. Teorierna, vems dom än är, bygger på okunskap om hur hästar fungerar.
 
Du får hemskt gärna plocka ut bilderna på oss.
Sen vet du lika väl som de flesta andra att fram tills i våras så har jag haft stora problem med min häst med just det att hon kommer på framdelen. Det är något hon alltid har haft med sig, men nu börjar det äntligen bli bättre. De kort som ligger ute tror jag är från förra hösten när jag precis börjat rida på stången och då var ju även allt nytt.
Nu kan jag dock inte tycka att hon går på bogarna. Visst kan det hända att vi ramlar över dit ibland, men ingen är ju perfekt.

Och vad hade för övrigt min ridning med saken att göra. Nu jämförde jag bara skänkelvikning (i en bra form) med en häst som gör t.ex öppna, sluta i en bra form.
 
var inne och tog en snabb koll på vilka bilder jag har uppe. Jag har en del till, men de har jag inte hunnit lägga upp.
Jag antar att du menar bilderna från passen "Februari 2003", eller?
Då kan jag ju säga så här: ja hon går på bogarna och hon går faktiskt förjävligt.
Om du är intresserad av veta varför så kan du ju fortsätta läsa (jävlas lite med dig):
Detta var andra träningen som vi höll på med halva steg. Aminette har alltid varit rädd för spö och spänner sig därför när jag anger takten med det, men vi måste ju träna för att få bort det och annars verkar hon inte bry sig. Samt att jag inte hade fått koll på min egen koordination i den rörelsern, vilket jag ännu inte har riktigt.

Du kommer säkert att se fler bilder på oss och du får hemskt gärna kommentera dom, men det behöver ju inte vara helt oprovocerat.
 
Missade dit inlägg först.

Om du kan sätta dig upp och rida en felriden häst utan att ha den på bogarna så säger jag bara: all heder åt dig!!

Jag och även de som håller mer om teorin vet att det är skadligt för hästen, men kom på ett sätt som lär hästen det man vill utan att den går på bogarna någonting så hakar jag gärna på.
Det finns de hästar som kan göra det och de finns de ryttare som kanske kan få det att funka, fast då orkar hästen kanske bara 2 minuter, men det spelar ju ingen roll.

Vi brukar vara av samma åsikt, men här skiljer det sig tydligen åt. Visst kan jag undvika att rida en häst på bogarna så gör jag självfallet det, men jag är av den åsikten att det allra flesta hästar måste få gå på bogarna en kortare eller längre tid (ju kortare desto bättre) för att lära sig allt annat de måste kunna innan de kan börja bära sig baktill, men som sagt alla tycker vi olika det är ju inget att göra något åt.
 
Ok! Då vet jag det! Men just sluta i galopp är nog lite "dumt" eftersom min lilla tös gärna vill sätta in baken i galoppen (först nu som hon fattar galopp på rakt spår utan att jag måste "hålla" henne där med skänklarna) så jag är mest noga med att hon blir rak i galoppen och att jag har koll på yttersidan och ytterbogen, då hamnar ju bakbenen rätt och hon kan sätta under sig bättre med balansbenet och gå lugnare med längre galoppsprång utan att lägga sig i handen. För ett år sedan var det mer åt kort studsgalopp med bakdelen innanför och spänd hög form där jag fick bormsa henne mkt och takten fanns typ inte :crazy: Men det har blivit mkt bättre som tur är, tack vare min underbara tränare!
 
Jag tror du skulle bli glatt överraskad om du provade galopp i sluta på diagonalen. :)

Ni kan ju redan ta skänkelvikning i galopp och enda skillnaden blir ju att du ställer i rörelseriktningen istället för från den, vilket dessutom är mer naturligt för hästen just i galopp.

Men du känner dig själv och din häst bäst. :bow:

mvh Jessica
 
Ska bara säga att jag tackar så mkt för att du bryr dej :)

Ska testa det nästa gång vi rider på bana och se vad som händer. Känslan jag fått hittills (mest diagonlasluta i trav men även lite i galopp) är att hon bara "faller" i från mej, har inte riktigt tekniken att så rörelsen att bli samlande. Tränade på diagonlasluta i trav i lördas för tränaren, hon bli för rak och innerbak kommer lätt före och hon trillar iväg för man tappar ju dessutom yttersidan. Då ska man ju bromsa på ytter så man får fatt på den sidan och så hon sätter sig mera och forma mer med innerskänkeln (visst är det lätt i teorin!) men då trillar baken ännu lättare före: Men övning ger färdighet och efter en handfull gånger, ivrigt påhejad av tränaren, så blev det faktiskt ganska bra :rofl: Men som sagt, jag har väldigt svårt för det och i galoppen blir det ännu svårare *ler* Men vi ska testa!

I skänkelvikningen är det mkt lättare att bara koncentrera sig på att hålla henne rak och jämn på tyglarna och man får ju gratis in ytterbogen vilket är ganska omvälvande på min häst iaf, samlar sig mera "automatikst" då.

Tackar så mkt! :bump:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp