Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning

Z

Zora

AR-ryttare är ju "kända" för att inte rida skänkelvikning. Så jag tänkte härma Djurjouren lite :) efter en mindre litteraturstudie av vad div. olika människor som skrivit böcker om ridning har att säga om saken.

Hjälperna är ju inte särskilt svåra för skänkelvikning. Så frågan är istället, varför rider du eller rider du inte skänkelvikning? Varför anser du det nyttigt/inte nyttigt?
 
Kan du inte berätta lite om vad din litteraturstudie gav? *nyfiken*
Själv rider jag skänkelvikning då och då, men så är jag en "vanlig" ryttare. Jag tycker det är en bra lydnadsövning (framför allt en bra koordinationsövning för MIG, klanten i sadeln):
 
Det händer att jag rider skänkelvikning och då i ett lösgörande syfte, samt för att dubbelkolla min (stundtals kassa) koordination.
Annars är det skolorna som gäller då jag upplever dem så mycket mer samlande och stärkande än skänkelvikningarna. Och roligare eftersom de är känns svårare!
 
Jag tränar inte skänkelvikning av den enkla anledningen att mitt högbenta fullblod har så lätt att kliva förbi tyngdpunkten ändå. Jag rider alltså inte skänkelvikning i någon typ av skolande/uppbyggande syfte. Däremot vill jag att hon ska kunna gå några steg i princip rakt åt sidan (på westernvis) för att jag tex ska kunna öppna grindar eller hänga av mig jackan utan att behöva kliva av. Men då kräver jag aldrig någon specifik formgivning. Hon ska helt enkelt maka sig intill det jag ber henne om med relativt rak kropp.
På mindre böjliga hästar tycker väl inte jag det är så fel att rida skänkelvikning för lösgörande syften. En sådan förlåtande syn har jag däremot inte på framdelsvändningen, en övning som jag förkastade långt innan jag ens hört talas om AR. Jag har aldrig sett en häst göra framdelsvändning utan att hamna på bogarna och bli spända.
 
Framdelsvändning är ingen övning, det är en manöver. Den är så enkel för hästen så man behöver inte träna den. Bara att vända när det behövs.
 
Jag rider det ofta, mest när jag rider på volt och hästen hamnar på innerbogen, då går vi skänkelvikning i flera varv :D
När ärligt talat så är det bra till mkt. När hästen blir passaktig i skritt och tölt så är det lätt att lossa dem med skänkelvikning.
Använder den på eleverna för att de ska lära sig flytta baken, respektive bogen och bli lite snabare i sin hjälpgivning.
 
Jag tränar ej skänkelvikning, men vill att hästen ska lyssna rakt åt sidan om jag ber den.

Julio Borba använde en variant/blandning av "skänkelvikning/öppna", nämligen 'bakdelen ut'. Alltså att man går som i en öppna, men har tagit bakdelen ut istället för framdelen in. Han tryckte hårt på att bakdelen ut är en lösgörnade övning, men som lägger hästen på bogarna (eller tar balansen framåt och inte bakåt). Man ska inte förväxla bakdelen ut med öppna (vilket nog många gör) eftersom det skiljer mycket på dom (bakdelen ut tar fram balansen, öppna tar bak balansen). I öppna är hästen mer böjd och trampar under sig med inner bak. I bakdelen ut är hästen rakare (som en böjd rakt fram i tvärning). Jag håller med i hans tankegångar.
 
Den övningen gör vi ibland. Jag tycker den funkar fint som lösgörande. Men inget jag rider en längre stund.
 
Jag rider den inte för den ger mig inget. Min häst trampar förbi sin tyngdpunkt, vilket inte ger något.

Sen ska hon givetvis gå rätt åt sidan eller snett framåt åt sidan (skänkelvikning) om jag ber om det, men det är en helt annan femma. Som övningen ser jag ingen nytta med den.
 
Jag har fått lära mig att skänkelvikning är grunden för sluta. Mina slutor var till en början skänkelvikningar, innan jag och min häst var så skolade att vi klarade böjningen som karaktäriserar en sluta. Numera använder vi aldrig skänkelvikning av den anledningen att öppnor och slutor ger mer i samlande och lösgörande syfte.
 
Nej, det kan du ha rätt i. Men det ingår (ingick iallafall tidigare) i de lätta dressyrprogrammen, så det finns nog många som betraktar den som en övning. Det är bara så svårt att se vad den skulle leda till utbildningsmässigt.

Sedan är det klart att jag vill kunna manövrera min häst! Så länge jag bara använder det för att, tex, komma närmre grinden utan att bry mig om form och så är det inga problem med själva hästens förflyttning av sin kropp. Men jag har ridit för B-tränare som lade mycket vikt på att den skulle göras centrerad, med bibehållen eftergift i nacken, och allt vad det var... :) Men min häst hamnade bara på bogarna och lade sig på bettet och blev allmänt frustrerad hur jag än försökte. Någon lösgöring (som hon hävdade var syftet) såg jag inte till oavsett hur fin hästen kändes INNAN jag påbörjade vändningen.
 
Jag tror definitivt att skänkelvikning och framdelsvändning kan ha sitt syfte hos hästar med stela bakdelar. Men är man inte duktig nog att rida hästen i en lugn och sansad skänkelvikning så gör man rätt i att låta bli.

Eftersom du efterfrågade så har jag lite snabbt skrivit en sammanfattning av vad jag hittat i varje bok. Den är inte så bra, men den ger iaf en överblick:

Dressage Formula 3rd edition – Erik Herbermann
EH anser att SV bör utföras sparsamt. Han anser att det har lite gymnastiskt värde och kan leda till att hästen blir för lös i bakdelen, att framåtbjudningen kan försvinna och gångarterna bli sämre.
Enda nyttan: lära in sidförande skänkel. Lära ryttaren koordinera sina hjälper och hur man tar emot hästen med ytterhjälperna.
Han skriver sedan en helsida om vad man måste tänka på när man utför rörelsen.

Dressage in lightness - S. Loch
I öppna på volt är det lätt hänt att man skjuter över hästen på ytter bog. Samma sak i SV.
Lära hästen att få undan för skänkeln.
SL undervisar inte SV.
För mycket SV kan leda till att hästen blir förvirrad när man ska börja rida half-pass, där hästen är böjd i rörelseriktning. Därför anses den inte vara en klassisk rörelse, därför att alla klassiska rörelser ska lära hästen något som leder honom vidare till nästa rörelse, dvs inget som är inlärt ska förändras eller tas bort.

Dressage for the 21st century - P. Belasik
För att lära unga hästar sidförande skänkel.
Bra sätt att testa stelhet i bålen. Flytta inte skänkeln, benet ska vara rakt under höften. Ej heller skifta vikten eller använda tygeln.

Ju mer benen korsas ju mindre kan de driva hästen framåt.
SV är till föra att öka flexibilitet, inte bygga upp styrka.
Om man utför det utan för mycket tvärning, fart och exotiska mönster kan det vara en mycket viktig del av stretchning och uppvärmning.

The Athletic development of the dressage horse - CdK
När hästen lärt sig att gå undan för skänkeln har övningen längre inget värde.
SV har inget rehabiliterande, terapeutiskt eller atletiskt värde för hästen. Rekommenderar SI istället.
Hästen får inte vara för böjd i SV utan relativt rak i bål och ryggrad. För mycket böjning runt inner skänkel kommer leda till att hästen lägger sig på ytter bog.

Misconceptions and simple truths in dressage - Dr HLM van Schaik
Lösgör bakdelen, men får hästen på framdelen. SI lösgör framdel och ”engages” inner bak.
Många gamla mästare emot det. Förlora gångarter, hästen kan snubbla på sina egna ben, den kan förlora rytm i rörelsen. Hästen bli halt i bogarna pga för stora/kraftiga rörelser.

Om man utför SV på volt förlorar hästen inte bjudningen, cetrifugalkraften tar hand om det. Inner bak får även plats framför ytter bak. Därför är det bara på volt som SV verkligen får en lösgörande funktion. Podhajsky: ”On the circle and only for basic schooling”

På rak linje är inner bak begränsat i hur långt det kan träda över. Ger sedan stora problem med HP.

Enbart för att lösgöra bakdelen. Kombinera ej med annat.

Dressyr – E. Lette
SV i trav är en mycket bra lösgörande övning. Tvära ej så mycket att hästen förlorar framåtbjudning och takt.

A passion for dressage – Gregorio Billikopf Encina
SV är ett utmärkt träningsredskap, liksom framdelsvändning. Har ett helt kapitel om detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 610
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp