Bukefalos 28 år!

Skaffa 1årig katt

Flash5

Trådstartare
Min mamma ska ta över en snart 1årig katthane. Han är korsning maine coon/bondkatt.

Han var utekatt till en början, nu har han varit innekatt ½ år och planen är att han ska bli ute/innekatt (få gå fritt ute och inne) när han flyttar till mina föräldrars gård på landet.

Dok vet vi inte så mycket om katter och ägaren som har honom nu lever i lite misär.....

Vad ger ni era katter för mat?
Hur myket äter en katt? Ransonerar man maten som med hundar typ morgon/kväll eller har dom fri tillgång?
Blöt eller torrfoder? Både och?
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Innan ni släpper ut honom ha han inomhus så han lär känna sitt nya hem och inte sticker på en gång och se till att hanen först är kastrerad, ID-märkt (skicka även in ägaruppgifterna) och försäkrad.

Jag ger mina royal canin till mina katter och maten är framme dygnet runt. Jag rekomenderar torrmat från djuraffärerna.
Vad äter katten idag? blanda ut den maten mot ett bättre men gör det sakta foderbyten kan ställa till de med dålig mage.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Innan ni släpper ut honom ha han inomhus så han lär känna sitt nya hem och inte sticker på en gång och se till att hanen först är kastrerad, ID-märkt (skicka även in ägaruppgifterna) och försäkrad.

Jag ger mina royal canin till mina katter och maten är framme dygnet runt. Jag rekomenderar torrmat från djuraffärerna.
Vad äter katten idag? blanda ut den maten mot ett bättre men gör det sakta foderbyten kan ställa till de med dålig mage.

Han skall hämtas på onsdag och sedan kastreras en vecka senare så han blir ju inne 2-3 veckor iaf. Ska han vara inne längre tid? (han ID-märks samtidigt)

Jag har läst lite om royal canins kattmat och den verkar bra, blir troligen den.
Idag äter han kattmat ifrån willys, vet inte vad den heter, men typ den billigaste på marknaden... torrfoder.

Vilket kattströ är bäst? Är det Everclean som gäller där?
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Royal canine är skräpmat. Men ska han gå ute så lär han ju fånga själv och torrfodret blir stödfoder iaf.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Enligt mig är royal canin INTE skräpmat utan bland det bästa marknaden har att erbjuda.

När jag köpte min katt gav uppfödaren henne Hills. När jag började blanda i RC kattungemat ratade hon totalt Hills - var mycket svårt att få en bra foderövergång eftersom hon nästan bara åt RC hur mycket jag än blandade.

Nu har månaderna gått och kattungen har blivit vuxen:o
Har precis börjat ge RC för långhåriga innekatter och jag märker redan resultatet. Hon har fått jättefin päls:laugh:

Till TS: Prata med någon på djuraffären om dennes åsikt, de brukar ofta ha bra erfarenhet av olika matsorter. Det finns en uppsjö olika märken - vissa bra, andra mindre bra. Alla har olika åsikt om vilket foder som är bäst, jag tycker RC andra tycker den maten är usel. Prova dig fram och se vad din katt mår bäst av. Eftersom den kommer att gå ute kommer den antagligen att fånga egen mat - värt att tänka på i valet av torrfoder. Dv. din katt behöver troligtvis inte ett foder för rena innekatter, som min gör, utan kanske ett annat sorts foder. Men som sagt, fråga på djuraffären. Lycka till.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Har en god vän som jobbar på Djurmagazinet här i stan och hon rekommenderade RC's foder. Till o börja med det till utekatter, sedan kanske något annat när han blivit kastrerad, beroende på hur det påverkar honom.

Något mer man bör tänka på än foder och kattströ?

Hur länge tycker ni att han ska vara inne? Han hämtas på onsdag och skall kastreras en vecka senare. Han blir ju inne första veckan, sen hur många veckor efter kastrering?
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Allt torrfoder är i princip skräpmat. Visst dom dyrare är lite bättre än friskies od men det är ändå inte BRA mat. Katter ska äta färskt kött. Nu är inte det så lätt att få till alltid, men man kan iaf välja burkmat framför torrfoder.

Mina katter äter torrfoder endast under natten (pga att våtfoder blir dåligt om det står framme). Har testat massa olika märken, allt från veterinärfoder till whiskas och kan eg inte säga att jag märkt någon skillnad alls. Förutom att vissa blir dåliga i magen av mjau, och att purina verkar vara det som smakar bäst. Senaste jag hade från Hills såg mer ut som hundmat, det var inte poppis.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Fast all burkmat är inte bra heller, innehåller massa socker och annat. Så det är ju egentligen ett lika dåligt råd som torrfoder ;)

Jag vet en tjej som ger sin katt en "lördagsmus", och ibland en dagsgammal kyckling. Det är väl något att sträva efter om man vill ha en "korrekt" utfodring?
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Royal canine är skräpmat. Men ska han gå ute så lär han ju fånga själv och torrfodret blir stödfoder iaf.

Är det så du gör?

Till TS det finns många rekomendationer om vad som är ett bra foder. Vissa förespråkar BARF(rå föda), andra blötmat och de tredje torrmat. Mitt tips välj ett foder att testa och ser hur katten mår på de. Vissa reagerar olika på olika foder. De finns många katter jag känner som blir dålig i magen av tex blötmat, de finns katter som är allergisk och behöver specialfoder. Kattmaten som fungerar suveränt på mina katter, kan ha motsatt effekt på någon annans katt.

Foder jag testat genom åren är Iams, Eukanuba, Hills, Orijen och Royal canin. Väldigt blandade resultat. Iams och eukanuba är från samma tillverkare och eukanuban är deras förstaklass foder med mer kött i. Mellan dem fungerade faktiskt iams bättre trots mindre kött och mer spannmål. Iams var iaf då något billigare(vet dock om det är samm nu, har hört att de bara ska bli ett foder). Av hills fick katterna väldigt illaluktande avföring, orijen slutade min ena hona totalvägra efter ett tag, vet flera katter som gjort så... Nu ger jag RC och mina katter är perfekt i både hull och avföring.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Tack för alla svar.

Hade jag haft tid och plats hade jag BARFat min hund.
Men jag är säker på att mamma inte "orkar" hålla på och BARFa en katt, så det är inget alternativ, även om det säkert är det absolut bästa.

Det blir att testa RC's foder få se hur det funkar.

Ställer frågan igen:
Hur länge tycker ni att han ska vara inne? Han hämtas på onsdag och skall kastreras en vecka senare. Han blir ju inne första veckan, sen hur många veckor efter kastrering?
 
Sv: Skaffa 1årig katt

När vi har flyttat med våra katter så har de fått vara inne i tre veckor ungefär men då känner de ju igen möblerna och vi människor är ju samma.
Jag hade nog väntat tills han hade hämtat sig helt från kastreringen och iallafall en månad till efter det innan jag släppte ut katten just eftersom han inte bara ska lära sig hitta i ett nytt område utan också för att han säkert ska veta vart hemma och tryggheten finns.
Sedan beror det ju mycket på katten, är han rädd och osäker så tar det ju längre tid innan han känner sig trygg med er och då får ni ju också vänta längre med att släppa ut honom.

Tänk på att katter alltid själva ska gå ut genom dörren så att ni inte lyfter ut honom. Följ gärna med honom ut i trädgården den första tiden så att han inte springer iväg för långt utan lär sig hitta hem. Lyft inte heller katten ute och släpp ner igen för det kan också göra att de inte hittar hem igen.

Hoppas att allt går bra med eran nya vän och skaffa gärna feliway om han verkar osäker. Det kan hjälpa honom att känna sig trygg fortare.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Så nu är katten hos mamma.
Jag hämtade den i tisdags på förmiddagen.
Han har tidigare mer eller mindre levt i misär (enligt mig iaf).. Ägaren hade tre vuxna katter (Tuffs som mamma nu har, hans syster och en till honkatt) Tuffs hade parat honkatten som fick 5 ungar för ca 6 veckor sedan, när jag hämtade Tuffs så var hans syster jättetjock och fick igår kattungar..
Han hade alltså parat sin syster också..
Hon bor i en etta, persiennerna är alltid neddragna (natt som dag) och det är så sjukt stökigt i lägenheten.
Så det kändes som att jag iaf gjorde en god gärning när jag hämtade Tuffs..
Jag har anmält detta till Länsstyrelsen i staden, men vad jag vet så har inget hänt..

Hursom, åter till Tuffs.

Han var lite orolig i buren när vi åkte bil hem till mamma och pappa, men han lugnade sig efter ett tag. Mamma hade gjort iordning låda, mat, vatten och en koja i tvättstugan och satt en grind mellan tvättstugan och köket.
Detta för att han ska slippa hunden i början.
Hunden kommer inte över men Tuffs kan med lätthet hoppa över ifall han vill. Hunden är dock jättesnäll mot katter.

Tuffs klev genast ur buren, hoppade upp på bänken vid fönstret och drack lite vatten + smakade maten, sedan satt han i 3 timmar (!!!!) och tittade ut genom fönstret (kom då på att han kanske aldrig har gjort det förr?). Han pratade högt när vi gick in i tvättstugan för att gosa och var väldigt tillgiven.
På onsdagen hade han tid för kastrering, ID-märkning och vaccinering. Inga problem i bilen dit, enligt veterinären som tog emot oss var han matt och tråkig i pälsen (vilket vi också sett) antagligen pga maten och att han inte mått så bra på förra stället. Han vägde dock 6kg, så han blir nog en bjässe med tanke på att han nu är totalt omusklad och ganska tunn..
Kastreringen gick jättebra och han var pigg när han kom hem igen, åt och drack, gick på lådan och var väldigt pratig.
Igår tog han ett skutt över grinden och var i köket för första gången, trots att hunden var i närheten.

Lägger in bilder så fort jag har några :)

Tack för all hjälp också! Han får Royal Canines foder för Maine Coon-katter då det tydligen var bra för katter som växer mycket + har lång päls, sedan har han Ever Clean i lådan och mamma (och Tuffs) är jättenöjda med det :)
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Fast all burkmat är inte bra heller, innehåller massa socker och annat. Så det är ju egentligen ett lika dåligt råd som torrfoder ;)

Jag vet en tjej som ger sin katt en "lördagsmus", och ibland en dagsgammal kyckling. Det är väl något att sträva efter om man vill ha en "korrekt" utfodring?

Burkmat innehåller iaf det vatten som katter behöver. De har inte samma törstkänsla som vi har utan de ska få sin vätska mycket genom sin mat. Det går det miste om när de lever på torrfoder. Det går diverse njursjukdommar och urinproblem till följd.

Torrfoder är som godis och kex.

Är det så du gör?

Nej, mina katter är innekatter och helbarfas.




TS:

Wie! Kul med katt nu då! Bilder vore roligt
Hoppas ni får det bra ihop allesammans :banana:
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Bra att vi har olika erfarenhet. Min kisse dricker ordentligt, trots att hon bara får torrfoder. Hon får en liten burk blötmat varannan dag ungefär.
Jag står dock fast vi min åsikt att all blötmat skulle vara bra. Precis som med torrfoder finns det bra och dåliga sorter.

TS
Vad kul att det verkar gå så bra! Och bonuspoäng till kastrering och märkning :bow:
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Självklart finns det olika sorter. Viss blötmat innehåller socker och spannmål t.ex, inte bra.
Men generellt är det ju typ 100% logiskt att blötmaten är nyttigare för katten är vilket torrfoder som helst. Torrfodret motsvarar ju inte kattens naturliga föda alls, varken vätskemängdsmässigt eller proteinmässigt. Som att ge hästar foder som innehåller mer kött än spannmål.
 
Sv: Skaffa 1årig katt

knapplån.

Nu skulle vi behöva lite hjälp igen.. Katten har skött sig exemplariskt och verkar ha kommit till ro med familjen hunden och kastrationen.

Inatt hände det som inte fick hända... Katten verkar ha klämt sig ut genom ett fönster och är nu borta :S
Vi har vänt upp och ner på hela huset men inte ett spår av katten, han är väldigt pratglad och brukar jämt prata med oss när vi ropar på honom, men inte ett ljud.

Hunden markerar väldigt under köksfönstret som alltså var pyttelite på glänt (vilket det har varit hela tiden)..
Syrran gick och la sig vid 00,00-tiden inatt och då var katten i köket.
Imorse kl 05,00 när mamma gick upp så hittade hon honom inte.

Vi har letat och ropat ute men får inget svar.
Tar han sig hem igen? Eller är han borta för alltid?

Jag är så frustrerad och går runt med världens klump i magen..
 
Sv: Skaffa 1årig katt

Katten är hittad!!!

EFter många vandringar i skogen och på gården så hämtade jag tillslut min vovve som ganska snart fick upp ett spår som ledde till grannens altan, därunder låg katten.

Efter mycket om och men lyckades vi få fram honom och han ligger nu i sin bädd och hämtar sig efter chocken som utekatt ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 120
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 923
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 855
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp