Skaffa fler valpar samtidigt.

Riru

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
Jag ser faktiskt ingen anledning till att skaffa två valpar på en gång bara för att man får en ensamhund. Jag tror det både har med ras och med vilket syfte man skaffar hund om det gör så stor skillnad.
I min ras skulle jag inte skaffa flera valpar på samma gång, jag tror man gör sig själv en otjänst då - det kräver liksom mer av mig som förare om jag ska få hunden att välja mig först då och jag tror risken är att de blir för ihopväxta.
Dessutom kan det bli ett helvete när de blir könsmogna med, när man har raser med skärpa i sig iaf.
 
Jag ser faktiskt ingen anledning till att skaffa två valpar på en gång bara för att man får en ensamhund. Jag tror det både har med ras och med vilket syfte man skaffar hund om det gör så stor skillnad.
I min ras skulle jag inte skaffa flera valpar på samma gång, jag tror man gör sig själv en otjänst då - det kräver liksom mer av mig som förare om jag ska få hunden att välja mig först då och jag tror risken är att de blir för ihopväxta.
Dessutom kan det bli ett helvete när de blir könsmogna med, när man har raser med skärpa i sig iaf.
Det jag har fått höra är att två valpar inte är dubbelt så jobbigt, utan fyrdubbelt jobbigt..
 
Det jag har fått höra är att två valpar inte är dubbelt så jobbigt, utan fyrdubbelt jobbigt..

Tycker fler valpar är enklare än en. Men det beror på ras och typ av hund. Har haft två valpar samtidigt och ensamvalp. Skulle hellre köpa två valpar ifrån samma kull än en ensamvalp. Men ja, det beror på rasen också.
 
Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
Jag skulle aldrig(!) skaffa två valpar samtidigt, och ett flertal av de hundar jag hjälpt till med eller hjälpt att omplacera är just sådana som kommer från familjer där två valpar köpts samtidigt och så har det kört ihop sig totalt. Men, då pratar vi om hundar som är självständiga, inte har ens ett uns "will to please", stark jaktlust och de är rysligt intelligenta.

Jag avråder också starkt från att köpa två hundar samtidigt, även om det är världens enklaste ras, om man är ny som hundägare. Är man väldigt(!) hundträningsvan (inte bara van vid att vara runt hundar) och känner sig säker på vad man ger sig in på, har en bra plan för hur hundarna ska tränas för att allt ska fungera osv, ja då kan det med rätt ras fungera att köpa två samtidigt. Men annars, nej. Och de gånger som uppfödare sparar två valpar eller fler ur en kull, då har de ju alltid minst en äldre, klok hund som kan hjälpa till med valparna på ett bra sätt. Sådant underlättar också.

För en person som ska köpa sin första hund tänker jag därför att det alltid är bäst att köpa en hund. Gör ett väl genomtänkt val av ras, uppfödare och individ. Gå kurser. Läs på om hund. Skaffa gärna åtminstone någon vän med hund som egna hunden kan få umgås med regelbundet. Vänta med att köpa en till hund tills den första är åtminstone 2 år gammal och väl uppfostrad att klara av vardagslivet utan konstigheter.
 
Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
Jag ångrar att jag inte köpte två valpar samtidigt :) Nu kommer vår Ebbot bara vara strax efter året när nästa valp kommer, om allt går som det ska. :D
 
Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
Jag skulle inte köpa två valpar samtidigt. Dock vet jag en uppfödare av "min" ras som aldrig säljer ensamma valpar. Antingen ska du ha en valp i liknande ålder någon annanstans ifrån eller så måste du köpa två av henne. Det är dock en utländsk uppfödare. Det är jobb nog med en valp. Visst kan jag se fördelar med att de har lekkamrat i samma ålder, men jag som ägare skulle inte orka, då letar jag hellre upp en annan ägare som har en valp i samma ålder som man kan umgås med när det passar.
 
Jag skulle inte köpa två valpar samtidigt. Dock vet jag en uppfödare av "min" ras som aldrig säljer ensamma valpar. Antingen ska du ha en valp i liknande ålder någon annanstans ifrån eller så måste du köpa två av henne. Det är dock en utländsk uppfödare. Det är jobb nog med en valp. Visst kan jag se fördelar med att de har lekkamrat i samma ålder, men jag som ägare skulle inte orka, då letar jag hellre upp en annan ägare som har en valp i samma ålder som man kan umgås med när det passar.
Oj. Inom min ras är det vanligare att uppfödare inte säljer valp alls om någon (ny) börjar prata om att de absolut vill köpa två valpar samtidigt.

Och det där med "valp i liknande ålder" har jag lite svårt att förstå också. En hund med bra hundspråk borde väl fungera utmärkt, oavsett ålder på hunden? Varken Ebrah, Wahidah eller Aysu fick leka med andra valpar vad jag kan minnas, men blev bra ändå.
 
Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
Hur hade du tänkt två hanar, två tikar eller en av varje? Alla alternativ är dåliga, två av samma kön ger strider när hundarna blir könsmogna, en av varje är jättebesvärligt när tiken löper, och du bör vänta tills hundarna är vuxna (runt tre år) om du tänker kastrera någon av dem.

Dessutom förstår jag inte hur det skulle finnas tid till att fostra och skapa relationer till två valpar samtidigt, ( om du inte är ekonomiskt oberoende och slipper förvärvsarbeta förstås).

Bara tanken på att ta hand om två brukshundar i slyngelåldern gör mig alldeles matt. Dessutom blir hundar som växer upp med ett kullsyskon ofta osjälvständiga och behöver ensamtränas i vuxen ålder om ett av syskonen avlider eller måste omplaceras på grund av att hundarna inte drar jämnt.
 
Hur hade du tänkt två hanar, två tikar eller en av varje? Alla alternativ är dåliga, två av samma kön ger strider när hundarna blir könsmogna, en av varje är jättebesvärligt när tiken löper, och du bör vänta tills hundarna är vuxna (runt tre år) om du tänker kastrera någon av dem.

Dessutom förstår jag inte hur det skulle finnas tid till att fostra och skapa relationer till två valpar samtidigt, ( om du inte är ekonomiskt oberoende och slipper förvärvsarbeta förstås).

Bara tanken på att ta hand om två brukshundar i slyngelåldern gör mig alldeles matt. Dessutom blir hundar som växer upp med ett kullsyskon ofta osjälvständiga och behöver ensamtränas i vuxen ålder om ett av syskonen avlider eller måste omplaceras på grund av att hundarna inte drar jämnt.

Jag har inte tänkt så långt alls, det var bara en tanke som dök upp. Det, om det skulle vara ett alternativ, blir ju då något att fundera mer över och prata med uppfödaren vad den skulle rekommendera i så fall (om det avrådes så blir det såklart inte två alls).
Men om man varken kan ha två hundar av samma kön, eller två av olika kön, hur kan folk övht ha fler än en hund? Eller menar du just bara en period där då de blir könsmogna?
 
Jag har inte tänkt så långt alls, det var bara en tanke som dök upp. Det, om det skulle vara ett alternativ, blir ju då något att fundera mer över och prata med uppfödaren vad den skulle rekommendera i så fall (om det avrådes så blir det såklart inte två alls).
Men om man varken kan ha två hundar av samma kön, eller två av olika kön, hur kan folk övht ha fler än en hund? Eller menar du just bara en period där då de blir könsmogna?

Det kan ge problem att ha två jämnåriga hundar som blir könsmogna samtidigt, eftersom det kan skära sig illa då om man har otur. Har man två hundar där den ena är äldre och trygg i sin roll när den yngre blir könsmogen, blir det som regel mindre problem :) om det blir problem mellan två individer, är det dock oftast i den här perioden eftersom den yngre ofta börjar ta plats på ett sätt som den kanske inte gjort innan.
 
Jag har inte tänkt så långt alls, det var bara en tanke som dök upp. Det, om det skulle vara ett alternativ, blir ju då något att fundera mer över och prata med uppfödaren vad den skulle rekommendera i så fall (om det avrådes så blir det såklart inte två alls).
Men om man varken kan ha två hundar av samma kön, eller två av olika kön, hur kan folk övht ha fler än en hund? Eller menar du just bara en period där då de blir könsmogna?

Det är svårt att ha två jämngamla, jämnstarka hundar av samma kön som hormonstormar samtidigt. Det kan bli så mycket konflikter att hundarna aldrig kommer att kunna samsas senare eftersom de har blivit dödsfiender. Ofta rekommenderas att ha tre-fyra år mellan två hundar av samma kön. Då har den äldre oftast en sådan pondus att den yngre håller sig på sin plats som nummer två. Det skiljer sig naturligtvis mellan olika raser, i en del raser kan det gå bra men det finns aldrig någon garanti för det.

Har man två av olika kön kan det vara bekvämt att kastrera en av dem. Men eftersom hunden behöver sina könshormoner för att bli vuxen mentalt också, skulle jag aldrig låta kastrera en hund yngre än tre år, så då har man minst två år av vaktande och stress att stå ut med, om man inte har en bra hundvakt som kan ta hand om den ena hunden under löpen.

Den största nackdelen med två lika gamla valpar är ju att det blir svårt att ha tid med att bygga två goda relationer till två olika individer samtidigt.
 
Det kan ge problem att ha två jämnåriga hundar som blir könsmogna samtidigt, eftersom det kan skära sig illa då om man har otur. Har man två hundar där den ena är äldre och trygg i sin roll när den yngre blir könsmogen, blir det som regel mindre problem :) om det blir problem mellan två individer, är det dock oftast i den här perioden eftersom den yngre ofta börjar ta plats på ett sätt som den kanske inte gjort innan.

Ah det var det som menades! Tack för förklaringen :)
 
Har haft 2 valpar (kullsyskon) 3 gånger (samma kön 2 av gångerna) och det har blivit skit varje gång.
1:a gången hane+ tik. Vid könsmognad började slagsmålen.
2:a gången tik+ tik. Slagsmålen började redan vid 6-7 mån.
3:e gången tik+ tik. De bondade så tight att de valde varandra före förare.

Kommer aldrig att ha två valpar av min ras (Schäfer) igen.
 
Hur hade du tänkt två hanar, två tikar eller en av varje? Alla alternativ är dåliga, två av samma kön ger strider när hundarna blir könsmogna, en av varje är jättebesvärligt när tiken löper, och du bör vänta tills hundarna är vuxna (runt tre år) om du tänker kastrera någon av dem.

Dessutom förstår jag inte hur det skulle finnas tid till att fostra och skapa relationer till två valpar samtidigt, ( om du inte är ekonomiskt oberoende och slipper förvärvsarbeta förstås).

Bara tanken på att ta hand om två brukshundar i slyngelåldern gör mig alldeles matt. Dessutom blir hundar som växer upp med ett kullsyskon ofta osjälvständiga och behöver ensamtränas i vuxen ålder om ett av syskonen avlider eller måste omplaceras på grund av att hundarna inte drar jämnt.
Varför skulle man behöva vänta tills hunden är 3 år innan man kastrerar?
 
Nej hujeda för att ha två valpar samtidigt. Utöver att det blir dubbelt jobb med allt så finns ju risken att det går som för Voff, hundarna börjar antingen slåss eller präglas så hårt på varandra och inte på föraren.
 
Jag går mot strömmen lite då och säger att om man har tid, utrymme för egentid/egenträning av dem under uppväxten och kunskap, så är det inga problem att ha flera jämnåriga valpar/unghundar.
Det har jag haft vid otaliga tillfällen (fler än 2 åt gången vid något tillfälle till och med) och aldrig har det blivit nån missämja bland dem eller att de blivit osjälvständiga eller något annat problem som getts exempel på i tråden.

Brukar dock inte rekommendera det åt andra, för enligt min erfarenhet så har de flesta brist på framförallt tiden och utrymmet som går åt för att varje ung individ ska få tillräckligt med egentid och egenträning.
 
Alltså det beror ju på. Jag har många kompisar som har två ut samma kull. Det har fungerat smärtfritt för samtliga. Men de är whippetar eller greyhounds, och det har funnits flera andra vuxna hundar i flocken.

Men typ ta två mer krävande hundar på samma gång som första hundar? Nej tack.
 
Jag tänker som flera andra att det beror på.
Hade lätt kunnat ha två mopsvalpar santidigt, eller typ fem :angel:

Mer krävande raser hade jag absolut inte velat ha mer än en valp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 568
Senast: anna_panna
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 434
Senast: Kraxa
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
3
· Visningar
396
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp