Bukefalos 28 år!

Skaffa hund-funderingar..?

Z

zockan

Nu har vi bestämt oss för att det äntligen är dags att skaffa hund. Vi har tidigare erfarenhet av hundar i familjen, men det här blir vår första egna. Vi har dock två funderingar...

*Val av ras?

Vi är överens om att vi vill ha en stor hund. Det skall vara en sammarbetsvillig hund som man kan aktivera och jobba mycket med. Dock skall den klara av att vara stilla en längre stund om detta krävs. Vi har tidigare erfarenhet av collie, boxer, dobermann, labrador, schäfer, golden retriver samt new foundland. Personligen lutar det mest åt golden retriver eller new foundland. De stämmer väl även in på min kriterier? Några invändningar/åsikter? Förslag på andra raser?

*Valptiden?

Såsom våra arbeten ser ut är någon av oss hemma heldag 3-4 dgr i veckan. Övriga dagar varierar lite, men 4 timmar är maxtiden båda är borta. Dock arbetar jag ca 5 minuter hemmifrån, och min sambo kan "flexa" lite hur han vill och åka hem nån timma mitt på dagen. Tanken var att vi den första tiden skall ta ut lite semesterdagar så att någon alltid kan vara hemma...

...Men sedan har vi även funderat på att skaffa en unghund (omplacering eller dyl.) för att delvis göra en god gärning och sedan inte behöva vara hemma lika många veckor... Självklart måste man vara hemma med hunden en del i början även om den inte är valp, men "dygnet-runt-servicen" kanske inte behöver vara lika länge? Men brukar dessa hundar ha "stora" problem? Med tanke på att de blir omplacerade?

Bara lite tankar, är tacksam för svar och åsikter!
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

tittat på berner sennen? en i "min" träningsgrupp har två st som hon tränar och tävlar i lydnad. med gott resultat!

ska ni köpa unghund är det nog säkrast att vända sig till en uppfödare. kanske har de någon som de fått tillbaka av någon anledning, eller någon som de inte hittat "rätt" köpare till. en hund med problem ska man bara skaffa om man har rikligt med tid och lust.

lycka till! //Agge & co.
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Ja, berner sennen har även varit av intresse, men har läst att denna hund kan man inte lämna ensam. Har som sagt inte tänkt att lämna hunden ensam onormalt länge, men händer det något oförutsägbart vill man kunna lämna hunden en stund utan att den lider...

Du kanske kan berätta lite mer om denna ras, man skall ju inte stirra sig blind på rasböcker...
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

jag kan inte något alls om rasen, bara det jag har sett. men att de inte skulle kunna lämnas ensamma låter som rent nonsens. det borde finnas en rasklubb, leta upp den och kolla. där brukar det även finnas uppfödarlistor.
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

En bra unghund kan du hitta hos en uppfödare. Den behöver inte alls vara omplacerad utan kan ha blivit kvar för att uppfödaren vill se hur den utvecklas. Jag vet uppfödare som behåller en hund för att ställa ut den lite och sparar den med tanke på avel. Visar det sig att hunden inte blivit som de tänkt eller har exempelvis tandförlust, så säljer man hunden.

Har du då tur så kan du få en hund som är van vid att vara med på utställningar, kanske är tränad för vissa lydnads- eller bruksprov, rumsren och fostrad i största allmänhet. Det är inte så dumt!

Så är tyvärr inte alltid fallet med de som blir "tillbakaskickade" till uppfödaren, men är han/hon seriös så berättar de varför hunden kom tillbaka. Jag vet exempelvis en underbar hund som kom tillbaka till uppfödaren när han var dryga året. Orsaken var att mannen hade dött och frun inte orkade med att ta hand om barn, hund och allt. Det var en trevlig hund utan några som helst problem, så ibland är det bara ägaren som fått problem.

Många rasklubbar har omplaceringshänvisningar också, kolla där! :)
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Jag vet inte så mycket om Benner Senner förutom att den går utmärkt att lämna ensam lika mycket som vilken annan hund som helst... Och att den kräver lite pälsvård, men de jag har träffat har varit hur trevliga som helst, jag tror att de har eller har haft problem med höftleder men det har ju även New Foundland. Personligen baserat på de hundar jag har träffat gillar jag Benner Senner bättre men det kan helt enkelt ha med och göra vilka hundar jag har träffat! ;)
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Kan ingenting om njuffarna, men golden är ju ett kärt ämne för mig som sysslar med jakt:)
Eftersom ni vill ha en hund att jobba mycket med så kolla noga på linjerna, välj helst en med mkt "jaktlinjer". Är du då rädd för att den har för mycket jaktlust så, visst finns det undantag, MEN golden jobbar efter skott och har inte alls något större lust att förfölja vilt eller driva. Vår labbe har fått gå på slyngeljakter (drev med mycket folk och hundar på litet område) där det kryllar av djur och hon då ska förfölja, hon följer högst hundra meter, sedan är det inte intressant längre, hon har annars väldigt stor lust till att förfölja vilt.
Dock behöver en "jaktgolden" en hel del sysselsättning, men är inte så kräsen när det gäller vad. Spår, bruks, lydnad, agility, räddningsarbete, apportering, you name it!!

Min träningskompis sedan många år tillbaka har en jaktgolden som hon gör det mesta med, men hunden kan utan problem slappna av om det inte händer så mycket ett par dagar en vecka. Det är fördelen med en jakthund som för sysselsättning kan jag tycka, för de har det i generna att man ska spara energi. Min weimis tränar jag en hel del, men hon är ovanligt lugn när det inte händer något, detta pga att hon sysselsätts och då inte behöver fundera på det... Golden är ju dock en helt annan typ av hund.

Jaktgolden är dessutom hyffsat sund, men du måste lägga ner en del på att kolla linjer, resultat osv.

Så vill du jobba mycket (dvs mer än promenader och ett lydnadspass i veckan) och har lite smått intresse av spår och apportering (apportering är ju paradgrenen) så kika lite närmre. Även om det är enjakthudn så finns det inget hinder att skaffa i stort sett vad du vill för jakthund, bara du uppfostrar den och sysselsätter den ordentligt, man måste vara medveten om vad man köper...

När det har emd äldre hundar att göra så är idén inte så dum. Jag har själv haft en "sparad" valp, men ALDRIG mer. Jag fick aldrig riktigt den kontakten med henne och att träna på högre nivå var bara att glömma. Präglingsperiden fram tills 12 veckor är viktigare än man tror... Men man kan mycket väl få tag i undantag...

//E
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

hundar är dock mycket otrogna i sin natur och min omplaceringsschäfer var mer bunden till mig efter 6 mån än labben (som jag umgåtts med sedan han föddes) någonsin varit eller kommer bli. förra ägaren fick t o m en utskällning när han kom för att skriva på papper om ägarbyte!
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Självklart, detta är ju mycket individuellt. Men jag kan jämflra två systrar som jag har/hade. Den ena var sjövild, fick henne som 4-månaders, sk "sparad". Hon blev rätt vettig, men vi fick aldrig bandet som jag och den andra systern har (henne fick jag som 6,5 veckor pga tråkiga omständigheter hos uppfödaren), den sistnämda och jag är ett, den andra är helt annorlunda, med i stort sett samma gener och forutsättningar förutom tiden hos uppfödaren....

//E
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Har varit ute på nätet en del och kollat, och även lånat hem lite rasböcker... Och jag och sambon är totalt förälskade i tanken om en Berner Sennen! Har inte läst något mer om att den inte accepterar att bli lämnad ensam en stund=) utan snarare att den är en väldigt harmonisk hund! Har även pratat lite med en av grannarna i området som visade sig ha en Berner Sennen. Tack för alla tips!
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Vi har en Bernersenner, och jag kan säga att det går väldans bra och lämna han ensam, han är dock inte helt ensam just något, med tanke på att det finns en till vovve i hemmet. Men sååååååå lättlärd och gosig, det sägs att Bernisar inte ska vara så jätte tillgivna, men den boken har våran Bernis inte läst. Ett gott val att välja en Bernis, men tänk på att dom blir VÄLDIGT starka, men tanke på att dom älskar att dra vagnar och dyl. :angel: Har inte ångrat en sek att det blev en bernis i familjen. :love:
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=20
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8
 
Sv: Skaffa hund-funderingar..?

Ni som är intresserad i en stor ras kan ju titta på Leonberger också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 475
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 122
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 878
Senast: hollypolly
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 114
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp