Skaffa hund!

Sv: Skaffa hund!

Generalen - du tar inte illa upp väl? :D

:D

Självklart inte! Här förskönas ingenting, jag kan helt ärligt säga att de första 6 månaderna med mitt lilla as var ett helvete och bestod av blod, svett och tårar. Bokstavligt talat. Det är det fortfarande, om än inte lika ofta.

TS: det är svårt att hitta bra boxrar. Rejäla bruksboxrar kräver ofta mer än vad ni verkar vilja erbjuda men har å andra sidan ofta en väldigt trevlig mentalitet. Men det gäller att veta vad man ger sig in på, en boxer kräver att ägaren är jävligt konsekvent, jävligt envis och med en jävla humor.

Min lilla är efter "utställnings-föräldrar", men har tjänstehundar bakom sig så jag vet vad hon är kapabel till. Hon är envis som synden, påhittig, flamsig och med energi som skulle ge hela Afrika en årsförbrukning på el. Hon är även väldigt vaktig och jagar gärna, vill man inte ha detta så gäller det att sätta stopp tidigt. Det är viktigt om ni vill ha hunden med er på ridturer t ex. Jag kan ha min lös med andra hundar, men ensam har jag inte vågat än.

Fördelarna då? Jag kan ärligt säga att jag aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Varje dag bjuder hon mig på leenden och skratt, och jag har nog aldrig haft så roligt tillsammans med en hund förut. Hon är även knähund size XL - på både gott och ont. Jag har aldrig mött en så gosig hund, och jag som älskar närhet njuter ju av det. Dock inte alla gånger, som när hennes 23 kilo ska ligga raklångt över mig när vi sover, eller när hennes tjocka klor borras in i mina lår när hon vill upp i knät... något som kan vara irriterande är också att hon ska ha närkontakt med allt. Hon är alltså ofta ivägen.

Något annat är övergladheten. Hon blir eld och lågor om en människor bara tittar på henne, och kommer de närmare än fem meter är hon svår att stoppa. Hon SKA upp i knät helt enkelt! Det är inte många som uppskattar det och det krävs rejäl konsekvent träning av en boxer om de ska "hälsa fint". Av den anledningen får hon inte hälsa på barn, trots att hon älskar dem. Hon är för klumpig, helt enkelt.

Aveln är tyvärr inte mycket att hänga i granen av flera anledningar, bland annat har man använt PNP-bärare och förra våren blev en utländsk hane med föräldrar som båda har HD 2 omåttligt populär. Det känns som om man inte riktigt har koll, helt enkelt. Eksem och allergier florerar mycket också.

När Arwen var yngre ångrade jag mitt rasval många gånger, men nu när hon bara är ett par veckor från sin 1-årsdag så gör hon mig hel. Det är hon och jag, helt enkelt. Hon är min bästa vän trots våra dagliga småtjafs, och jag har aldrig mött en hund tidigare som kan jämföras med henne.

Och så en klassiker:

8518_150673636740_614471740_3230440_2345403_n.jpg

Nu är min dam ung ännu, så det ska bli intressant att se hur hon utvecklas i mentalitet och temperament. Än kan hon inte hålla koncentrationen särskilt länge och hon är inte lättmotiverad. Hittar hon något som är roligare än matte, ja, då skiter hon i matte helt enkelt!

alltså visst jag är beredd att erbjuda vad som krävs absolut!
jag är väldigt envis i min uppfostran jag ger inte upp så lätt men är endå inte bestraffande.et inte hur jag ska förklara riktigt.

Bor ni i närheten eller har vägarna förbi är ni välkomna att hälsa på min tjej. Mitt bästa råd är att läsa, läsa, läsa! Träffa flera uppfödare, inte bara en, och se till att ni träffar många hundar av samma ras.

absolut det ska vi göra!:)
tyvärr bor vi en bra bit bort...
men ska läsa och kika runt lite;)

Jag känner verkligen igen mig i mycket av vad du skriver, Zaga och Arwen är nog rätt lika på många sätt ( -7 kg ) = duracellkaniner i clownkläder :D

Nu när hon ska fylla 3 år börjar jag tom snegla på en till ( slå mig hårt i huvudet med en stekpanna ) :-O

jag är väl den som är mest intresserad utav agility osv
vi vill ju liksom hitta på massvis med roliga saker ute i skogen osv
har tittat lite på tollare och
Australian Shepherd också kan det vara nåt?

Jag har en Aussie, av "snyggve-modell", jag hade inte fixat honom som förstahund då han är så j*vla signalkänslig. Det finns lite för lite utrymme för nybörjarmisstag.

Var på rasspecialutbildning för en tid sedan, där nämdes Tollare som en hund utan specifika egenskaper mentalt sett. Dvs du kan få allt från en soffpotatis till en "full-rulle-erbjudes-hund".

Aussie o Tollare kan deffinitivt vara en intressanta för dig.
Tyvärr är båda för vackra för sitt eget bästa så det har avlats på lite "vadsomhels" kan vara svårt att hitta mentalt bra o stabila hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka