Bukefalos 28 år!

Skaffa katt eller inte?

loottaan

Trådstartare
Jag och min pojkvän går i tankarna på att köpa katt men jag är så osäker om det fungerar i en liten lägenhet och allt runt om kring.
Jag har växt upp på landet där våra katter alltid varit inne och ute katter, men nu bor jag i en lägenhet på 32kvm mitt inne i stan och vet inte ens om det är möjligt att ha en katt på sådan liten yta?
Och skulle ni isf tipsa om någon speciell ras som skulle passa bättre i en sådan miljö?? Eller avråda oss helt att skaffa katt nu.
Min pojkvän har fallit för den sibirisk katten vilket jag oxå har men det får bli när vi bor större, tror det är en för stor ras för oss nu samt att det är rätt mkt pälsvård.
jag är mer inne på en devon rex eller en cornish rex men killen min tycker de är så fula...
Har ni några tips eller kan berätta mer om hur rex katterna är?
 
Rex katterna och andra liknande kattraser är rätt så aktiva (och väldigt sociala så om ni är borta om dagarna behöver de sällskap av en annan katt) dock, så där är det snarare frågan om ni vill ha en så aktiv katt. Fast den sibiriska ska vara aktiv också så det kanske ni redan har koll på?

Jag är dålig på siffror men har för mig att jag läst om kattägare som bor på mindre ytor än vad ni gör. Det beror helt enkelt på hur man stimulerar katten. Går ju jättebra att bygga trappsteg/hyllor eller köpa klösträd så katten kan få mera yta uppåt på höjden och inte bara ha golvytan :)
 
Jag har haft katt i en etta på 32 kvm utan balkong. Fungerade utmärkt, men jag tror man behöver välja en lämpad kattras. Välj en lugnare kattras så kommer den troligtvis kunna bli fullt stimulerad trots en liten yta. Sen kan man ju försöka ha ett klätterträd och bygga lite på höjden precis som Asko säger.

Varken sibirisk katt eller rexarna är väl de lugnaste tyvärr och jag tror inte jag skulle skaffa en sån om jag bara ska ha en katt på en liten yta. Man kan tänka på att en katt nästan är jobbigare att ha än två katter för är de två sysselsätter de varandra. Det finns många lugnare raser som man kan kolla på. Själv har jag två av dem, en Birma och en Ragdoll. Ingen av dessa kräver direkt någon pälsvård. Man kan tänka på att längden på pälsen inte alltid hör ihop med hur mycket pälsvård de behöver. Dessa två raser har den pälskvaliten som gör att det inte krävs mycket pälsvård, men exempelvis Perser, Norsk Skogkatt eller Maine coon kräver mer pälsvård (också vanligtvis lugna kattraser). Funderade lite på la Perm? De har ju lockig päls och hårar inte ner så mycket. Verkar vara väldigt "lagom" i temperamentet om man inte bara vill ha en soffpotatis. Britten finns ju också, som ska vara lugn.
 
Jag har haft katt på 25 kvm, funkade utmärkt. Det är en hyfsat lugn katt och det fanns tusen saker i lägenheten att klättra på så hon hade det toppen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 519
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 306
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 600
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej där! Nu vill jag hitta min framtida kompis. Någon som vill följa med mig på mina skogspromenader och som vill njuta av mys i...
2
Svar
25
· Visningar
3 330
Senast: Pmax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp